Mazda 323: Mazda 323f BA 1.5 1998 Houd in

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 16v

hoi,

ik heb een mazda 323f 1.5 uit 1998 het is het type BA.

nou heb ik sinds aanschaf het volgende probleem.

tijdens het optrekken houd hij soms in vooral tussen de 2000 en 3000 toeren, hij doet dit niet altijd. wel regelmatig
soms als ik een constante snelheid rijd, hikt hij ook wat. dat is niet vaak dat hij dat doet.
er zit geen verschil in een koude of warme motor.

nou heb ik mijn mazda uitgelezen door middel van knipper codes, waar hij aangaf dat de lucht temperatuur sensor defect was.

ik heb het volgende al getest:

- injectoren met een scope getest, signaal zag er alle 4 hetzelfde en netjes uit, zowel stationair als op toeren.
- EGR klep gereinigd, nu ook permanent dicht gemaakt door er een dichte pakking tussen te zetten
- gasklep positie sensor getest met een scope, beeld zag er goed uit, een mooie stijgende lijn in het signaal, zonder rare sprongen
- brandstof filter vernieuwd
- luchtmassa meter vernieuwd
- lucht temperatuur sensor vernieuwd
- bougies vernieuwd
- bougie kabels vernieuwd
- luchtfilter vernieuwd
- verdelerkap vernieuwd
- rotor vernieuwd
- inlaatbuis is goed dicht

geen lekke vaccuum slangen gezien

ik heb wel op een forum hier gelezen dat je de gasklep positie sensor af kunt stellen, maar dan als die fout zou staan zou hij het altijd moeten doen lijkt mij.

ook wel eens gehoord van een vaccuum probleem in tank, maar lijkt me niet waarschijnlijk want dan zou hij het ook altijd moeten doen.

ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad.

ik hoop dat een van jullie mij hiermee kan helpen.

alvast bedankt!

thom

thom3108

Geplaatst door thom3108 (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

SciroccoGT (0) PRO, 14 jaar geleden

is met airco? die voel je ok wel inslaan bij die mazda's

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

ja is met airco, maar die staat uit want is leeg

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

het lijkt echt alsof hij even zijn vermogen kwijt is en een seconde of 2 erna weer oppakt

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik rijd zojuist terug naar huis en opeens valt het vermogen helemaal weg, tot hij onder een bepaalde toerental komt en pakt het daarna weer op.
in alle versnellingen doet hij dit.

als ik constante snelheid rijd, valt het vermogen weg, en onder de 1500toeren pakt hij weer op.

trap ik de koppeling in en dan gas geven, is er niks aan de hand, komt meteen mooi op toeren.

Jack T (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Thom,

Kan zijn dat jou uitlaat dicht gaat zitten bij hogere motorbelasting, door loszittend dempings materiaal!!!

Ik lees dat de voeding op jou brst.pomp 5V is, dit moet accu spanning zijn of is ut een schrijfvoutje???
Meet evt. de brandstofdruk achter het filter tijdens rijden, sluit je iig de brandstoftoevoer uit. (filter??? pomp???)

Gr. Jack

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

hey jack, de spanning op mijn brandstof pomp is rond de 5v, dit is als het contact aan staat, dus neit tijdens draaiende motor, kon niet met de multimeter in de stekker als hij aangesloten was, dus kon het niet tijdens draaiende motor meten,

er zitten 3 draden op de stekker, massa, 5v op contact en nog 1.

heb jij anders de mogelijkheid om er een schema van te sturen?

en wat moet de brandstodruk zijn?

bedankt

Jack T (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zal morgen ff in ut schema kijken hoe de stekker bezetting is, maar volgens mij heb je op de bedrading van de vlotter gemeten.

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

ja ik denk dat ik de vlotter heb gemeten.

ik denk ook niet echt dat het in het brandstof systeem zit.

het voelt aan alsof de ontsteking wegvalt op het moment dat hij moeilijk doet.
ik hoorde dat de ontstekings modules ook nog al eens kapot gingen.

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

heb zojuist gekeken, maar mijn ontstekings module zit helemaal in de ontsteking verwerkt, en is dus niet los vervangbaar.

heb wel de rotor en verdelerkap vervangen, zonder resultaat.

mazda dealer gebeld, die zeiden, katalysator kapot.
maar lijkt mij dat als de kat kapot is en er losse stukken de uitlaat afdichten, dat het niet ineens over is als ik met de koppeling ingetrapt gasgeef.

want op het moment dat hij inhoud als ik dan de koppeling intrap en gas geef, komt hij zonder problemen op toeren.

Nico8119 (0), 14 jaar geleden

Met de koppeling los heeft de motor veel minder brandstof nodig om op toeren te komen. Misschien moet je toch eens de brandstofdruk meten bij de motor en de uitlaat loshalen. Dan kun je in ieder geval wat uitsluiten.

Jack T (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja Thom; uuuiiiitsluuuuiiiiiiten!!!!!!!!.

Trouwens die eene draad wat je niet wist, is de voeding van de pomp.

suc6

Keppie (0) PRO, 14 jaar geleden

brandstoffilter in de brandstoftank (aan de pomp) willen wel is verstopt raken
het probleem komt dan wel vaker in een bocht voor
ook wil het dempings matriaal in de achterdemper (soort glaswol) wel is voor problemen geven dit hangt dan ook wel eens uit het eindpijpje

Ook moet je het stationaire toerental inleren in de basisstand
dit doe je door pen ten aan massa te leggen (dit is 1 van de pennen in de diagnose stekker)
als je deze pen aan massa legt dan mag je geen verschil horen in toeren
als deze zakt dan kun je met de schroef op het gasklephuis deze verstellen totdat het verschil weg is

dus pen ten aan massa toerental 750 en als je massa los laat 750 toeren

succes


groet luc

Jack T (0) PRO, 14 jaar geleden

Hey Luc, Thom heeft de brandstoffilter tegen het schudbord zitten en niet in de tank.. (BA type)

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

jack, die stekker met 3 draden is dat van de pomp dan?

1 massa en die andere 2 draden dan?

Keppie (0) PRO, 14 jaar geleden

ja weet ik maar zit er ook geen filtertje aan de aanzuigbuis van de pomp
ik heb dit een keer mee gemaakt bij een mx-3

groet luc

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

de voeding van de brandstofpomp is in orde,

heb laatste dagen nog niks aan mijn auto kunnen doen ivm met overwerken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.