hallo allemaal,
ik heb sinds een paar maanden een mazda 323 F BA , en in de 2e maand begon de auto een raar tikkend geluid te maken bij de sportfilter.
ik heb de filter vastgezet met een tairip op de pluspool van de accu ( lomp idee maargoed.)
toen ik daarna naar huis reed is de tai rip losgeschoten en was de pluspool dus los.
ik heb hem weer vastgemaakt maar de auto wou niet meer starten.
ANWB gebeld en die mij laten slepen naar de garage , en daar hebben ze het volgende gedaan:
- benzinepomp vervangen want hij kreeg geen benzine meer.
- injectie relais vervangen
- startonderbreking nagekeken ( is er nu af )
- nieuwe ontsteking erop.
- compressie test
het probleem is nu , dat alles het doet de auto zou in principe nu MOETEN starten.
je kunt het wel raden... dat doet ie dus niet, de garage zegt dat het de krukas sensor is , maar de dealer en meerdere 323F BA rijders op een forum zeggen dat er geen sensor opzit, of dat deze verwerkt is in de ontsteking.
we hebben ook met licht ontvlambare vloeistof gekeken of dat de auto reageerde maar deed niks.
soms wel het gevoel dat hij wil starten maar dan toch niks...
mijn vraag is , waarom wil mijn auto niet starten terwijl hij wel een vonk krijgt, wel benzine krijgt, de startmotor doet het , en hij zuigt lucht?
we hebben vandaag de motor nagekeken en alles was oke, distributie riem was goed alles was goed.
nog een keer compressietestje gedaan en startonderbreking eraf gehaald maar nog steeds geen resultaat.
iemand enig idee? waarom de motor nu gewoon weigert om aan te slaan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er al eens met een 4-gas tester gekeken wat er uit de uitlaat komt tijdens het starten?
nee niet dat ik weet , een vriend van me en ik zijn er nu aan bezig.
kunt u misschien uitleggen wat de bedoeling is van zon test?
13 jaar
Zien of er uberhaupt brandstof in de cylinders komt en of er enige vorm van verbranding is.
Kun je mee zien of de motor geen, te weinig of te veel brandstof krijgt en of deze een vonk krijgt of niet.
Als je heel goed oplet, is er zelfs een verstopte uitlaat/katalysator mee te zien.
Probeer eens een andere ECU. Als de pluspool van je accu losschiet, dan kan de dynamo de energie niet meer kwijt en krijg je een hoge piekspanning die behoorlijk veel elektronische onderdelen van je auto kan slopen. Google eens op 'load dumping'.
13 jaar
Nico, wat jij verteld klopt niet;
de dynamo heeft 12V nodig om bekrachtigd te worden...
dus wanneer de pluspool los schiet krijgt de dynamo geen spanning meer en kan dus ook niet voor een piekspanning zorgen.
Natuurlijk wel, zolang de dynamo blijft draaien voedt deze zijn eigen veldwikkeling!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar