Hoi hoi,
Vandaag heb ik de motor van mijn Mazda 323 1.6i '2001 afgespoten.
Normaliter gaf dit nooit problemen, behalve vandaag.....
Toen ik weg wilde rijden bij de wasstraat, liep de motor nog maar op 2-3 cilinders, en brandde het motorstoringslampje.
Thuis aangekomen, heb ik de bougiekabels losgehaald, en bleek er een flinke hoeveelheid water in de bougieschachten te staan.
Ik heb dit water inmiddels zo goed mogelijk verwijderd, maar de motor blijft maar op 2-3 cilinders lopen, als ik gas geef.
Stationair lijkt hij wel op 4 cilinders te lopen.
Zojuist heb ik een stukje gereden, in de hoop dat het probleem zich zou oplossen, maar helaas, heeft niet geholpen.
Als de motor staionair loopt, dan blijft het motorstoringslampje continu branden, maar als ik ga rijden, dan gaat het knipperen, en gaat de motor nog beroerder lopen.
Zodra ik dan weer stop, en de motor staionair laat draaien, gaat het lampje weer continu branden.
Wat kan nu nog de oorzaak zijn van mijn probleem? En wat zou evt. de oplossing kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de evt. reacties.
Mvg,
Fastbreak323
[Fastbreak 1.6i Touring AUT. 2001]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
-Ik denk dat er nog vocht in de bougiekabels zit of je hebt eigenhandig de bobines stuk gemaakt.
-Raadt je te strengste af om door te rijden !!! ,ivm met je katalysator als deze nu al niet kapot is.
-Uitlaten lezen !!!!
Op drie cilinders lopen onder belasting is in dit geval overslag van de vonk .
Loop alles goed na en maak droog, gebruik perslucht om alles droog te maken.
Kan idd de bobine zijn maar die hoort hier wel tegen te kunnen.
Dat je motorlampje brand komt door je slechte verbranding nu en dat legt de lamdazonde meteen vast, dus ja onder uitlezen zul je helaas niet uitkomen nu.
En idd rijd niet door op drie cilinders, niet goed voor je motor en niet goed voor je kat.
succes
De motor is nu 2x uitgelezen door de ANWB, en tevens gereset.
1e monteur heeft de zaak schoongeblazen + gereset.
Hij gaf een storing op de bougiekabel van de 3e cilinder.
Helaas kwam het probleem (slecht lopen e.d.) na 1 km. net zo hard weer terug...
Meteen weer de ANWB laten komen, en die 2e monteur heeft ook alles nogmaals uitgelezen.
Wederom een storing op de bougiekabel van de 3e cilinder.
Ook hij heeft alles weer gereset, en een stukje gereden om te kijken of de foutmelding terug kwam.
Die avond is het storingslampje niet meer aan geweest.
Vanmorgen ruim 100 km. gereden, helemaal zonder problemen, totdat........ het storingslampje na 100 km. weer ging branden.
Enige verschil was, dat het lampje niet knipperde, en dat de motor gewoon netjes bleef lopen.
Ik ben meteen naar de plaatselijke garage gereden, waar de monteur een uitlezing heeft gedaan.
Nu gaf hij een andere foutmelding, namelijk op de lambda sonde, en niet op de bougiekabel(s).
Deze monteur gaf aan, dat het nog steeds een vochtprobleem kon zijn.
Hij gaf tevens ook aan, dat er geen kapotte onderdelen zouden moeten zijn, maar dat het nu kwam omdat de lambda sonde blijkbaar met een zwakke spanning werkt, en het vocht ervoor kan zorgen, dat die al lage spanning te laag word, en hij daarom een foutmelding geeft.
De monteur zei, dat ik gewoon kon rijden, en dat als het lampje weer aan zou gaan, ik weer terug moest komen.
Zoals gezegd, ben ik weer gaan rijden.
Alles leek weer helemaal in orde, totdat, ongeveer na 50 km., het storingslampje weer aan is gegaan......
Ik begin nu toch lichtelijk een punthoofd te krijgen van dat oranje storingslampje.
Ik wil morgenvroeg nog een keer kijken of ik de ECU zelf gereset krijg (- pool accu los enz. enz.)
Ik blijf hoop houden, dat het nog steeds vocht is wat voor problemen zorgt, alleen die hoop zakt hard weg....
De motor blijft gewoon als vanouds perfect lopen, en heeft ook geen vermogensverlies e.d.
Zou het dan toch nog een vochtprobleem kunnen zijn? Ook al heb ik inmiddels al meer dan 150 km. gereden nadat ik de motor afgespoten had?
Wat heb ik een spijt dat ik met mijn domme kop de zaak afgespoten heb, ook al heb ik het niet op hoge druk gedaan.....
Mijn Mazdaatje rijd toch altijd zo lekker, en heeft me in 4 jaar nog nooit in de steek gelaten, of voor onkosten gezorgd, en nu zou het, door mijn eigen stomme schuld, alsnog voor onkosten kunnen gaan zorgen.
Mazda 323, 10 jaar oud, en een beetje ziekjes.....
13 jaar
Vind het een vreemd verhaal,
Ik heb enkele jaren in de autocleaning gewerkt en alle motorblokken incl alles onder de kap werd met een stoomcleaner schoon gespoten.
Ach ja er sputterde wel eens motor, maar idd dat was meestal dat er ergens vocht was blijven staan en was snel weer opgelost.
We spoten natuurlijk wel voorzichtig en niet rechtstreeks in belangrijke onderdelen.
Ik denk dat er iets meer aan de hand is en het vochtprobleem het naar buiten heeft gebracht.. lamdasonde bv is een sonde die in weer en wind zit in extreme hitte dus een beetje vocht deerd hem echt niet. tenzij het in de stekker is gekomen.
Dat geld trouwens voor alle onderdelen.
Blijven zoeken
De lambda sonde zit inderdaad in weer en wind, maar probleem is, dat deze wel de foutmelding genereert, dus lijkt me dat daar nu ergens het probleem zit.
De auto blijft ook gewoon netjes lopen, ook stationair, dus het probleem, zoals het in eerste instantie begon, met het lopen op 2-3 cilinders, is inmiddels "verholpen".
Dat slecht lopen kwam omdat de bougieschachten van cilinder 1+3 vol met water stonden, en ik deze niet helemaal 100% droog had gekregen.
Inmiddels is daar dus al het water uit, maar is het nu dus weer de lambda sonde die moeilijk doet.
Straks even proberen of ik de connector los kan krijgen, die zat zojuist namelijk erg vast, waardoor ik hem niet los kreeg.
Dan spuit ik de connector in met vochtverdrijver, en reset ik daarna ook meteen de ECU weer.
Ik ben dan benieuwd of de melding weer terug komt, of dat er toch vocht in de connector heeft gezeten.
Volgens de monteur zou dat best kunnen, aangezien de lambda met een lage spanning werkt, en deze bv. door vocht verstoord zou kunnen worden, en daarom een melding geeft.
13 jaar
Zou het zo kunnen zijn, dat de lambda sonde vervuilt is geraakt toen ik enkele dagen terug een stuk op 2-3 cilinders heb gereden?
Aangezien een nieuwe lambda sonde voor mijn Mazda, minimaal 100 euro moet kosten, vroeg ik me ook af, of een evt. vervuilde lambda sonde ook zelf schoongemaakt kan worden?
Ik heb gisteren wederom de ECU gereset, en wederom was het probleem weg, totdat ik vandaag, na 30-40 km. het motorstoringslampje weer zag aangaan.
Ik snap overigens niet, waarom het dan pas na zoveel km. weer aangaat.
Je zou toch denken, als er iets kapot zou zijn o.i.d. je het vaak al snel na het starten van de auto zou moeten merken.
13 jaar
Misschien toch maar eens alle stekkers met perslucht droogblazen. De motor afspuiten is zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen. Je kunt overal vocht krijgen waar je het niet wil hebben. Je rijdt met je auto toch ook niet in een sloot?
13 jaar
[quote=Nico8119]Misschien toch maar eens alle stekkers met perslucht droogblazen. De motor afspuiten is zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen. Je kunt overal vocht krijgen waar je het niet wil hebben. Je rijdt met je auto toch ook niet in een sloot?[/quote]
Ik denk toch echt niet dat ik de enige ben die dit ooit doet, waarom hebben ze tenslotte motorreiniger als optie in de wasstraat. ;-)
Tevens heb ik dit bij mijn vorige auto's altijd gedaan, en nooit problemen ondervonden.
De clou bij de vergelijking motor afspuiten en auto in de sloot ontgaat me een beetje.
Dan zou je met je auto ook nooit in de regen mogen rijden. ;-)
Back ontopic.
Met perslucht schoonblazen is inderdaad een optie, maar ik heb nu al een paar keer met de auto 30-40 km. gereden, en met dit warme weer zou je toch denken dat het resterende vocht onderhand wel opgedroogd/verdampt is.
13 jaar
Er zijn mensen die nooit onder de kap iets schoonmaken, ik wil het daar echter wel schoon en fris hebben dus ik ook ik spuit al jaren motoren schoon en zolang je iets van techniek weet en het met verstand doet kan het totaal geen kwaad.
Dit is een uitzonderlijk geval wat bijna nooit voorkomt.
Goeie tip in de sloot rijden, is het ineens keer weer lekker fris :D
[quote=Fastbreak323][quote=Nico8119]Misschien toch maar eens alle stekkers met perslucht droogblazen. De motor afspuiten is zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen. Je kunt overal vocht krijgen waar je het niet wil hebben. Je rijdt met je auto toch ook niet in een sloot?[/quote]
Ik denk toch echt niet dat ik de enige ben die dit ooit doet, waarom hebben ze tenslotte motorreiniger als optie in de wasstraat. ;-)
Tevens heb ik dit bij mijn vorige auto's altijd gedaan, en nooit problemen ondervonden.
De clou bij de vergelijking motor afspuiten en auto in de sloot ontgaat me een beetje.
Dan zou je met je auto ook nooit in de regen mogen rijden. ;-)[/quote]
Alles werkt elektrisch. Elektriciteit en water gaan niet goed samen. Er zitten niet voor niets platen onder motor om opspattend water tegen te houden. Regen is spatwater, dat dringt niet overal tussen en de auto is ontworpen op water vanaf die richting. Als je de motor gaat afspuiten dan spuit je overal water tussen (ook voorbij de afdichtingen van de stekers waar het vervolgens niet meer weg kan). Het kan lang goed gaan (net als sex zonder rubber) maar dat wil niet zeggen dat het verstandig is.
13 jaar
Beste Nico
De techniek heeft niet stilgestaan. Tegenwoordig zijn stekkerverbindingen totaal niet meer vochtgevoelig, zelfs niet meer in de wasstraat.
Onderplaten onder voertuigen hebben niet het doel om de motor van vocht te beschermen maar is bedoelt om de motor te beschermen voor opspatend straatvuil (steentjes) ect.
Ook functioneert de onderplaat en bovendeksel als een soort van geluiddemper, als laatste natuurlijk een mooie, strakke afwerking......
Gr. paul
[quote=P. Kelder]Beste Nico
De techniek heeft niet stilgestaan. Tegenwoordig zijn stekkerverbindingen totaal niet meer vochtgevoelig, zelfs niet meer in de wasstraat.[/quote]
Daar ben ik het niet mee eens. Ik kom nog weleens stekkers tegen die helemaal groen geoxideerd zijn door vocht. Ik sluit me bij Nico aan, het afspuiten van elektronische onderdelen blijft een risico. Bovendien is bekend dat de bobines van de 323 BJ 1.5 en 1.6 niet het sterkste punt zijn van deze auto. Ik zou weleens willen weten welke storingscodes de garage allemaal heeft uitgelezen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar