Hallo allemaal
De Mazda Demio van mijn vrouw heeft het volgende probleem , wat voor mijn gevoel ontstaan is door de veranderde weersomstandigheden .Sinds November - December 2014 heeft de auto het probleem om , 's morgens bij de eerste start , wel aan te slaan maar moeilijk stationair te willen blijven draaien en meestal enkele keren afslaat . Wanneer ik na enkele keren starten hem aan de praat kan houden en ga rijden is het probleem na +/- 300 tot 400 mtr rijden weg en blijft de motor daarna bij stilstand netjes stationair draaien op 750-800 t/pm . Rest van de dag verder geen problemen en loopt dan verder als een zonnetje .
Dit gebeurt soms wel en dan weer niet , maar voor mijn gevoel is dit meestal bij vochtig en kouder weer .
Inmiddels bougiekabels en bougies vervangen maar zonder resultaat .
Wie van u herkent dit probleem en heeft een mogelijke oplossing .
Bij voorbaat dank voor uw reacties .
Mvg.
K.Bos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een keer uit laten lezen geeft vaal duidelijkheid, dan met nadruk laten kijken naar de temperatuurzender van het motor koel systeem.
Deze geven vaak een verkeerde waarde waardoor het lucht/brandstofmengsel in beginsel niet klopt.
Beste Peter ,
Aller eerst bedankt voor uw snelle reactie . Bij deze nog wat feiten die mij zijn opgevallen . Woensdagavond 10-12-2014 om +/- 20:00 uur (redelijk fris/koud weer -temp. onbekend) nog even een test ritje gedaan waarbij de eerder genoemde problemen weer aanwezig waren . Donderdag ochtend 11-12-2014 om 06:15 (buitentemp. +7 graden) , voor dat ik naar de zaak ging , de Mazda nog even gestart waarbij het toerental even wegzakte naar +/- 500 tpm en daarna zichzelf corrigeerde (zonder gas bij te geven) naar het normale stationair toerental van +/- 750 tpm de motor bleef nu WEL draaien . Heeft deze info duidelijke meerwaarde voor u om te zeggen het is welhaast zeker de koelvloeistof temperatuursensor ?.
Overigens maakt de Mazda ook nog gebruik van een luchttemperatuursensor in het luchtmassameter huis .Kan deze eventueel ook van invloed zijn ? .
Nogmaals bedankt voor uw reactie . Zaterdag ga ik de door u gegeven suggesties controleren/uitvoeren .
Van de resultaten (zowel positef of negatief) hoe ik u op de hoogte .
Mvg.
KLH Bos
9 jaar
Nee, deze info is voor mij niet van meerwaarde, luchttemperatuurzenders gaan niet vaak kapot, de koelwater temp. zender is meer voor de hand liggend.
Maar wellicht ter overvloede, uitlezen biedt vaak uitkomst.
Dan met name met gebruikmaking van de live-data functie van het uitleesapparaat, dan kan er live gekeken worden wat de actuele gemeten temperatuur bedraagt.
Klopt deze niet, dan is het verhaal duidelijk.
Hoe is de onderhouds toestand van de auto, met name de klepspeling en bougies?
De klacht lijkt ook op een vervuild gasklephuis en stationairregelklep. De boel goed reinigen kan nooit kwaad!
Gr. Jack
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Demio of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar