Hallo mensen
Bij de Demio van mijn vrouw heb ik een vreemd probleem . Het stationair toerental is bij warme motor +/- 1600 tpm (veel te hoog naar mijn mening) . Nadat ik bij stilstand het toerental verhoog , door kortstondig het gaspedaal in te trappen , tot +/- 2500 tpm en direct weer loslaat en daarna het rempedaal direct intrap en vasthoud , valt hij terug naar 1600tpm en gaat op en neer zwabberen tussen 1000 tpm en 1600 tpm zolang ik het rempedaal bedien . Laat ik het rempedaal weer los dan gaat hij weer op 1600 tpm draaien . Het vreemde is dat hij dit pas doet nadat de motor enige tijd draait . Tevens is het zo als hij toevallig stationair onder de 1600 tpm draait ( b.v. 1400 tpm) , hij dit niet doet . Ondanks dit probleem gaat het starten en rijden prima . Motor slaat ook nooit af .
Wat heb ik zoal geprobeerd .
In eerste instantie dacht ik aan een luchtregelingsprobleem omdat het alleen gebeurd bij ingetrapte rem, dus vacuumslang v.d. rembekrachtiger losgenomen en afgestopt maar zonder resultaat .
Toen heb ik de zekering van het remlicht circuit eruit gehaald en het probleem was over . Toerental is dan nog steeds aan de hoge kant maar de motor blijft stabiel draaien , hoe vaak ik de rem ook intrap . Zekering er weer in en daarna de stekkers van alle remlichten (L+R +3e remlicht) een voor een losgenomen .Tevens heb ik ALLE stekkers v.d. originele kabelboom van trekhaakstekker volledig losgenomen en de achterlichtunits weer Mazda origineel aangesloten . Ook nog een reset/inleer procdure toegepast (1 min. -accupool eraf en rempedaal 30sec. ingetrapt gehouden)
De aansluitingen v.d. trekhaak zijn er tot heden nog steeds af .(Heb ik ook niet direct nodig)
Dit alles zonder resultaat . Ikzelf denk aan een aardings of lekspannings probleem . maar kan hier niet echt de vinger op leggen .
Ik ben inmiddels ten einde raad en kan tot heden geen andere benadering vinden om dit euvel op te lossen . HELP A.U.B.
Wie herkent dit probleem of kan mij een oplossing geven .
Iedereen bij voorbaat dank voor de reacties .
Mvg.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je basis probleem is het stationair toerental dat veel te hoog is.
Vaak is dat valse lucht, maar een defecte stationair regelaar of koelvloeistof temperatuur sensor kan ook.
Het heeft weinig tot niets met de rem te maken, dat is alleen maar de aanleiding.
Beste Mhr. Oldford ,
Allereerst bedankt voor uw snelle reactie . De door u aangedragen mogelijke oplossingen ga ik een dezer dagen , indien het weer het toelaat , vast en zeker even nalopen . Wel of geen resultaat ik mail u hierover terug . De valse lucht controle en de koelvloeistof. temp sensor zijn mij duidelijk . Maar waar kan ik de door u vermelde stationair regelaar ongeveer vinden ?. Overigens met het aansluitschema v.d. ECU en uw oplossingen ben ik verder gaan denken . In het ECU schema zie ik op klem 4B en 4I een binnenkomend signaal v.h. rem- en koppelingspedaal . Zou het zo kunnen zijn dat bij remmen de ECU voor een andere gas/lucht verhouding wil kiezen en dit ook doet , omdat de auto toch minder kracht en snelheid nodig heeft , maar door de valse lucht aanvoer dit niet echt goed kan regelen en daardoor in toerental gaat pendelen en andere gekken doet ?.
In ieder geval ga ik zo snel mogelijk uw opties controleren en dan hoort u nog .
Mvg.
K.Bos
10 jaar
"Zou het zo kunnen zijn dat bij remmen de ECU voor een andere gas/lucht verhouding wil kiezen"
Je bent op de goede weg. Als je gas loslaat tijdens het rijden (afremmen in de versnelling) al dan niet gecombineerd met remmen, dan zal de computer boven een bepaald toerental de brandstof injectie totaal uitschakelen. Ik denk dat dat bepaalde toerental 1600 is. Vervolgens wordt dan bij 1000 toeren de injectie weer ingeschakeld. Kennelijk wordt remmen gelijk gesteld met rijden.
Geachte Hr. Oldford ,
Bij de door u genoemde suggesties zat de juiste . Het was uiteindelijk de stationair regelaar . Deze was niet defect , maar door een plakkerig goedje vervuild op de afsluitklep en zitting (daardoor waarschijnlijk geen goede afdichting). Deze klep , en gelijk ook maar het luchtfilter , goed schoongemaakt . Alles weer gemonteerd en de motor loopt op bedrijfstemperatuur weer als een zonnetje . Allen nog even met de gasmengselschroef netjes op 800 tpm afgesteld en motor blijft nu netjes stabiel , ook bij het intrappen vh rempedaal . Probleem kan mijn in ziens als opgelost worden genoteerd .
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties en oplossingen .
Mvg.
K.Bos
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Demio of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar