auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda Mx5: Mazda MX5 inhouden in 2e en hogere vesnellingen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 Miata

In mei 2010 heb ik een prachtige MX5 gekocht. De auto houdt mij sindsdien aardig bezig. De eerste tijd had ik startproblemen. Dit werd snel verholpen door de plaatselijke Mazdadealer door er een Mazda accu in te zetten. Er zat een Renauldaccu in en die maakte te weinig toeren om tot ontsteking te komen. Na een goede zomerbeurt ben ik naar Italie gereden. Voortreffelijk en volop genoten van de rit.
Op de terugweg heb ik getankt bij een benzine station en daar heb ik gewoon getankt (de goede brandstof) en bij de eerstvolgende heuvel, begon de auto in te houden. Dit bleef de auto op willekeurige momenten doen en bij wisselende snelheden. Bokken, dreigend gevoel dat de auto zal afslaan, alsof er een prop ergens voorzit en dan ineens doet de auto het weer goed, maar even later komt het weer terug. En dan ook dagen geen probleem.
Terug naar de dealer: de auto had op het aantal kilometers relatief veel olie verbruikt. Pakkingen vervangen, bougies vervangen en daarna reed de auto 2 dagen prachtig. Maar op dag 3 hetzelfde euvel. Elke keer dat ik naar de garage ging, en de monteurs in de auto reden, was er geen probleem. De auto bleef olie lekken, maar in mindere mate. Uiteindelijk deed het probleem zich voor met een goed gevulde olietank, maar ook met een minder goed gevulde tank. De oplossing van de dealer was olieverversen.
Ik had er geen vertrouwen meer in en ben naar een oude rot in het vak gegaan. Deze man heeft mij gezegd niet direct de oplossing te weten en dat hij de auto wel wil onderzoeken en daarbij dingen moet uitsluiten. Ik ben daarmee akkoord gegaan. De bobine is vervangen en daarna reed de auto weer geweldig. Ik dacht dat het probleem was opgelost, totdat ik ergens de snelweg op reed en op de oprit niet verder kwam dan de 2e versnelling. Dit was de limit voor mij en ik ben teruggegaan naar de oude rot. Inmiddels is de krukas en nokas nagekeken en daar zit niet het probleem. De toevoer van lucht bij de ontsteking is nagelopen en ook daar zit ook niet het probleem.
Kan iemand mij tips aan de hand doen?

PS. De auto komt uit Canada en is verder origineel, met uitzondering van de ingebouwde dubbele uitlaat.

Geplaatst door

Maggx (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik weet dat de bougiekabels een zwak punt is bij deze auto's, heb ik al veel vaker meegemaakt dat die het prebleef gaven van het bokken/inhouden/overslaan. maar probeer voor je deze gaat vervangen even of ze egt stuk zijn. ga een hoge versnelling rijden en met een hele lage snelheid en probeer dan op te trekken, als je kabels slecht zijn zal je het inhouden kunnen opwekken.

riennoot 0
badge

13 jaar

Hallo Rien,
Dank voor jouw suggestie. Nu zijn de bougiekabels in augustus vervangen bij de dealer en in oktober bij de 'oude rot'. Helaas bleek dat niet de oplossing te zijn.

Maggx 0

13 jaar

jaaah zag het niet in je verhaal staan namelijk;) en het uitlezen van het motormangement? is dat al gebeurt?

riennoot 0
badge

13 jaar

Inderdaad, uitlezen.........

Deze kan ook met knippercode omdat het een Miata is naar ik aanneem daar hij uit Canada komt.
Of naar de dealer of specialist met een NGS Startester om de fout te traceren.

De auto is door de Mazdadealer één keer uitgelezen. er zat een oude foutcode in en die is er uit gehaald. De foutmelding had te maken met de uitlaat. Zou het kunnen dat het inhouden, bokken komt doordat de uitlaatgassen niet goed weg kunnen komen? De auto is uit 1995, werden toen al alle fouten opgeslagen?
Wat is een NGS Startester en bij wat voor soort bedrijf kan ik daarvoor terecht?

Maggx 0

13 jaar

Ze hebben dus direct de foutcode gewist zoals ik het lees?
Ik denk omdat er een code van de uitlaat in stond dat het idd met je uitlaat te maken heeft.
Misschien is je katalysator aan het afbrokkelen van binnen en gaat je uitlaat dicht zitten.
Dan kunnen de gassen niet weg en gaat hij inhouden en dergelijke.
Een NGS Startester is een ( Mazda) dealerdiagnose apparaat uit de tijd van jouw auto.
Een nieuwere versie van een Mazda dealertester heeft geen effect op dit bouwjaar.
Je kunt hem ook uitlezen dmv een knippercode omdat het een Miata is, kun je zelf doen met een paperclip onder de motorkap.

Dit klinkt me plausibel in de oren. De Mazdadealer (nieuwe apparatuur) heeft de code er inderdaad meteen uitgehaald. Ik heb een beetje a technisch, maar altijd bereid te leren, wat moet ik met die paperclip doen? Of is dit toch iets waar ik een prof voor nodig heb?

Maggx 0

13 jaar

Je hebt PB

Hoi,
Ik het de paperclip in de pinnetjes gestopt en kreeg de code:
Bij het op contact zetten, verscheen inderdaad het oranje lampje, daarna:
1x lang, even kleine pauze en daarna 7x kort...
Na een tijdje wachten werd dit signaal herhaald.

Maggx 0

13 jaar

kun je mischien even verklaren welke penpositie je aan massa heb gelegt? en welk lampje gaat nu branden? om even duidelijkheid te scheppen. ik heb in de documentatie ant zoeken geweest, ik lees hierin dat de foutcodes alleen met de NGS-tester zijn uit te lezen. mischien dat jou manier wel werkt, dat durf ik niet te zeggen. maar als ik dan alle knippercodes bekijk staat jou code er niet tussen.

riennoot 0
badge

13 jaar

deze auto is gewoon uit te lezen door de aansluiting GND en TEN van de diagnoseplug met elkaar te verbinden en een een LED tester aansluiten op
FEN en B+.
De knippercode noteren en klaar is kees...

Code 17 is trouwens de onderstaande fout:

[url=http://img838.imageshack.us/i/code17.png...][img]http://img838.imageshack.us/img838/8207/...[/img][/url]

Hans4040 1430
badge vip badge

13 jaar

Ik zou kijken naar een kabelbreuk of kapotte isolatie (kortsluiting naar massa) waardoor de auto het soms wel of niet doet.

Nico8119 0

13 jaar

Dank allemaal zover!
Volgende week laat ik de lambdasonde vervangen. Ik houd jullie op de hoogte.

Maggx 0

13 jaar

[quote=Hans4040]deze auto is gewoon uit te lezen door de aansluiting GND en TEN van de diagnoseplug met elkaar te verbinden en een een LED tester aansluiten op
FEN en B+.
De knippercode noteren en klaar is kees...

Code 17 is trouwens de onderstaande fout:

[url=http://img838.imageshack.us/i/code17.png...][url]http://img838.imageshack.us/img838/8207/...[/url][/url][/quote]
Dez wagen is een ex Canadees dus een Miata en daar zit een check engine lampje in.
Kan dus uitgelezen worden met knippercode op het dashboard.

Update 1:
De kat is er tussenuit gehaald en voor wat te zien is, is er geen sprake van brokstukken. Helaas is het niet mogelijk er helemaal doorheen te kijken. Rijden zonder kat is geen optie omdat auto veel te veel lawaai maakt. Keuze nu gevallen op vervangen van de lambdasonde. Daarna rijden en hopen dat hiermee de storing is verholpen.

Maggx 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.