Na veel internet afgestruind te hebben, garage bezoeken en een paar honderd euro lichter toch maar eens een topic hier openen in de hoop dat iemand van jullie misschien een idee heeft wat er mis is.
Ik heb een Mazda 6 2.3 SVT uit 2006 (facelift). Ongeveer 90.000 op de teller.
Het probleem is het volgende; zo rond de 30 tot 100 km/u geeft de auto, bij warme motor, schokken. Het voelt een beetje alsof je het gaspedaal niet constant houdt, maar dat is het niet want op de cruise control doet het zich ook voor. Op het moment dat je de airco aan doet wordt het alleen maar erger, wat opzich wel logisch is natuurlijk. Stationair voel je de motor overigens ook "schudden". Als proef ben ik in plaats van V-Power weer normale Euro 95 gaan tanken en dan lijkt het probleem wel minder maar nog steeds wel aanwezig.
Tijdens accelereren zijn de schokken overigens niet waarneembaar, hoewel het soms wel voelt alsof hij niet voldoende power heeft en langzamer op gang komt. Boven de 100 km/u is het overigens ook niet voelbaar.
Inmiddels zijn vervangen:
- De lambdasonde (voor de katalysator)
- Alle 4 bobines
- Alle 4 bougies (NGK ITR6F13 ipv de originele Mazda van dat type, maar dat zou niet uit mogen maken volgens de dealer)
- Luchtmassameter
Tevens is ook het gaskleppenhuis al meerdere keren gereinigd en is er een paar keer injectiereiniger aan de brandstof toegevoegd.
De dealer weet het ook niet meer en de laatste monteur die met me mee heeft gereden zegt dat dit "milieuschokjes" zijn die iedere auto heeft. Wat ik onzin vindt want ik heb dit nog met geen ene auto zo ervaren. Tijdens metingen kunnen ze ook niks zien maar ik twijfel een beetje aan de kundigheid aldaar en heb volgende week een afspraak bij een andere dealer, maar wellicht dat in de tussentijd een idee heeft van wat het zou kunnen zijn.
Wat ik zelf al op internet gevonden had zou het de gaskleppositiesensor kunnen zijn of dat de injectoren toch nog lichtelijk verstopt zitten. Maar goed, ik heb er weinig verstand van verder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er geen foutcode is gevonden? moet het mechanisch zijn. b.v.vuile injecteur(s) of brandstoftekort door te lage brandstofdruk(pomp, filter) loszitten en daardoor soms verstopping in de katalisator.
Inderdaad vergeten te vermelden dat er geen foutcodes naar boven komen. Ik zal uw suggesties aan de monteur voorleggen. Brandstofdruk is inderdaad ook nog mogelijk!
Dank u voor uw antwoord!
13 jaar
De airco vraagt wat extra vermogen, dus brandstof. Het dichtrammelen van de uitlaat heeft niets met de airco te maken. Misschien kunnen ze de brandstofdruk iets verhogen,(binnen de voorgestelde marge. Door het pendelen van de lambdasonde voor en na de aanpassing te vergelijken kan een geoefende monteur zien of het resultaat goed is.
Toch best wel treurig dat een dealer zo'n probleem niet op kan lossen.
13 jaar
[quote=Ziggyrat]Toch best wel treurig dat een dealer zo'n probleem niet op kan lossen.[/quote]
Hoezo?? met welke vraag komt iemand?? Is men bereid te betalen voor zoekwerk?
nou het is volgens mij vrij duidelijk.. inderdaad kun je bij de mazda's spreken van 'milieuschokjes' daar zijn ze erg gevoelig voor.. de 1.8 de 2.0 en de 2.3 ltr motoren. waar hebben we het over vraag je je af, nou dat is de werking van de EGR-klep, oftewel de uitlaatgas-recirculatieklep. deze klep word aangestuurd door de computer als je rijd in deellast, dus bij constante snelheid en niet bij acceleren. er word dan een kleine hoeveelheid pure uitlaatgassen terug de motor in gestuurd, dit verlaagd de verbrandingseindtemperatuur in de cilinders waardoor minder NOx word geproduceerd. oftewel voor het milieu. oftewel ''milieuschokjes''
SIMPEL TE VERHELPEN!! de EGR klep zit met 4 kleine kruiskop boutjes vast en je kunt deze probleemloos loshalen.. gewoon de stekker erop laten zitten zodat electronica denkt dat alles goed is met de werking alleen het elektrische motortje bediend in het echt de mechanische klep gewoon niet.. probleem opgelost.... als je t mooi wil doen leg je gewoon een paar ringetjes tussen de elektrische stelmotor en de EGR klep, nu word de afstand te groot en kan hij niet meer bediend worden...
wereld van verschil, auto rijd weer helemaal ''nieuw'' !! succes en ik hoor je bevinding graag
Het probleem lijkt opgelost. De nieuwe dealer heeft het gaskleppenhuis wederom gereinigd, waar ik overigens weinig vertrouwen in had omdat dit pas gedaan was en toen niks uithaalde, en zelfs het bokken bij het loslaten van het gas is nu verdwenen.
[quote=cor van jaarsveld][quote=Ziggyrat]Toch best wel treurig dat een dealer zo'n probleem niet op kan lossen.[/quote]
Hoezo?? met welke vraag komt iemand?? Is men bereid te betalen voor zoekwerk?[/quote]
De monteur leek niet echt zin te hebben om er verder naar te kijken. Ik ben meerdere keren terug gegaan en werd er maar van alles vervangen zonder dat er volgens mij echt een goede diagnose gesteld werd. Ik had wellicht wat meer moeten verzoeken om het goed te onderzoeken, maar als leek denk je dat het wel goed zit. Ik was zeker wel bereid om te betalen om het te onderzoeken en heb dit ook wel aangegeven. Zeker gezien de gemaakte kosten aan vervangende onderdelen die wellicht nog prima in orde waren. Dan was ik met een dag goed onderzoek waarschijnlijk nog goedkoper uit geweest.
[quote=bunky]nou het is volgens mij vrij duidelijk.. inderdaad kun je bij de mazda's spreken van 'milieuschokjes' daar zijn ze erg gevoelig voor.. de 1.8 de 2.0 en de 2.3 ltr motoren. waar hebben we het over vraag je je af, nou dat is de werking van de EGR-klep, oftewel de uitlaatgas-recirculatieklep. deze klep word aangestuurd door de computer als je rijd in deellast, dus bij constante snelheid en niet bij acceleren. er word dan een kleine hoeveelheid pure uitlaatgassen terug de motor in gestuurd, dit verlaagd de verbrandingseindtemperatuur in de cilinders waardoor minder NOx word geproduceerd. oftewel voor het milieu. oftewel ''milieuschokjes''
SIMPEL TE VERHELPEN!! de EGR klep zit met 4 kleine kruiskop boutjes vast en je kunt deze probleemloos loshalen.. gewoon de stekker erop laten zitten zodat electronica denkt dat alles goed is met de werking alleen het elektrische motortje bediend in het echt de mechanische klep gewoon niet.. probleem opgelost.... als je t mooi wil doen leg je gewoon een paar ringetjes tussen de elektrische stelmotor en de EGR klep, nu word de afstand te groot en kan hij niet meer bediend worden...
wereld van verschil, auto rijd weer helemaal ''nieuw'' !! succes en ik hoor je bevinding graag[/quote]
Mocht het terug komen ga ik dit zeker proberen, maar voor nu vind ik het wel even prima zo! En ik snap milieuschokjes wel en zoals ze voorheen waren vond ik het ook geen probleem of storend maar dit waren geen schokjes meer maar gewoon momenten waarop de motor afremde. De dealer waar ik vandaag geweest was zei ook dat het niet goed was.
13 jaar
Omdat ik toch nog niet helemaal tevreden was en de motor, vooral nu het weer iets warmer werd, begon te schokken bij constante snelheid ben ik nogmaals terug gegaan.
Uiteindelijk heeft de monteur de bougies vervangen voor de originele van Mazda (weliswaar ook de ITR6F13) en het probleem is nu helemaal weg. En de vorige dealer maar vol blijven houden dat het de goede waren...
Vreemd genoeg zie ik die dealer ook niet meer terug op de website van Mazda dus er zal wel wat gespeeld hebben...
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar