Mijn mazda 626 GW van 1998 heeft het probleem dat hij `s morgens bij het starten niet blijft lopen stationair
de eerste 1a2 min moet ik me gaspedaal ingedrukt houden op z`n 1500-2000 toeren hierna blijft het toerental stationair nog erg onrustig schommelt van 1500 tot 300 toeren ( ongeveer op de toerenteller )
hierna blijft hij perfect netjes lopen
als de motor op temp. is loopt hij perfect en is het starten lopen zonder problemen ,alleen als de airco aan gezet wordt komt het toerental zo laag dat hij bijna afslaat voor een stoplicht
laat de airco dus voorlopig maar uit al ga je hem nu wel weer nodig hebben met het vochtige weer
* het gasklephuis is schoon gemaakt
* de klep die voor het gasklephuis zit aan de bovenzijde ( soort magneet klep ) is schoon gemaakt op advies van de dealer
* het inlaatspruitstuk pakking is vervangen hierna is het iets minder geworden maar nog zeker niet over
kan niet vinden hoe je verder het toerental kan afstellen in de diagnose stekker zie ik geen draadje zitten op de positie van TEN die je aan massa moet zetten voor het afstellen
zit ook geen overzicht met de posities waar de aansluiting moet zitten had een afbeelding op google gevonden maar op de plek die ze daar aangeven zit alleen een lege plek
iemand een idee wat ik nu nog zou kunnen proberen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je laat nog niet weten of het probleem over is. Mij is dit euvel bekend. Zelf heb ik 13 jaar en zo'n 150.000 km met een GW HP gereden (nu een geweldige CX5) en naar alle tevredenheid.In het gasklephuis zit de "stationaire afstelschroef", alleen jammer, echt waar maar raar.Dit is GEEN stationaire afstelschroef !!!!!!!!!! Je stelt hier namelijk het ontstekingstijdstip mee af !!!!!!!! Stel dus op deze manier met warme motor het ontstekinstijdstip af en controleer nu het "afslaan"als de airco inkomt. Omdat er een grote tolerantie is in het stationaire ontstekingstijdstip kun je dit ongestraft doen, omdat de pingelsensor dit bij hoger toerental overneemt.Het versneld stationair draaien in de opwarmfase zal nu ook beter zijn.
SUCCES
bedankt voor je reactie Vutter1
ben wel al dingen aan het proberen geweest maar zonder het gewenste resultaat
heb vorige week de bougies nog vervangen ook al waren deze pas een half jaar oud
hij loopt nu wel beter bij koude start slaat niet altijd meer af maar zeker nog wel te vaak
ik ga nog eens rommelen met de stelschoef als ik tijd heb
voorlopig valt er wel weer redelijk met de wagen te rijden met de nieuwe bougies
9 jaar
Procedure voor het afstellen van stationair toerental:
Motor op bedrijfstemperatuur.
Alle verbruikers uit.
Stekker van ISC-klep los.
Met de stelschroef in het gasklephuis het toerental ongeveer 100 toeren lager dan het afgeregeld toerental afstellen.
Stekker weer aansluiten.
Motor opnieuw starten.
Het ontstekingstijdstip is bij deze motor niet af te stellen.
Het tijdstip reageert uiteraard op het veranderen van het toerental.
Gr. Jack
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar