Met een snelheid van zo'n 120 km/u (lichte helling naar boven) op cruise control nam plots het vermogen af en veranderde het motorgeluid wat met een(zacht) licht getik. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik nog juist een flinke blauwgrijs wolk.
Wat afgeremd, Cruise control uitgezet omdat ik dacht dat deze bleef hangen,koppeling in, toerental steeg tot plm. 2500 tpm, contact uit (bleef maar lopen!) en uiteindelijk in de versnelling gezet en gestopt en in de versnelling de motor af laten slaan.
Ik dacht aanvankelijk dat een diesel alleen op hol kan slaan als hij zo versleten is dat door overdruk en hitte in het carter, smeerolie(dampen)
via de luchtinlaat de cilinders in komt en dan dus op hol slaat. Maar hij heeft (slechts) 175000 km gelopen.
Kan iem. mij vertellen hoe groot de kans is dat het hier om een lekke koppaking gaat? Dit zou ikzelf nog wel kunnen repareren.
Bedankt alvast voor jullie reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan ook je turbo zijn die motorolie de inlaat in pompt.
Kijk eens in de slang van turbo naar intercooler en de intercooler zelf: zit daar (veel) olie?
Mocht dit zo zijn , is het dan mogelijk om die slangen los te koppelen (evt. afpluggen?) en zonder turbo naar huis te rijden voor reparatie?
Dat zou nogal wat schelen in transportkosten!
Bedankt voor je snelle reactie trouwenes!
14 jaar
Zou ik niet doen. Turbo wordt dan nog steeds aangedreven door de uitlaatgassen en niet afgeremd.
Dan kan het toerental van de turbo veel te hoog oplopen en de olie blijft er dan nog steeds uitgepompt worden.
Is zoiets zelf te repareren ? of evt. een tweedehandse van de sloop, kosten?
14 jaar
Oldford, je had gelijk.
Er zat behoorlijk wat olie in de leiding en in de compressor zelf en behoorlijk wat speling op het asje van de schoepenwieltjes.
Voor de zekerheid ook nog maar de compressie gemeten, maar meter kon de uitslag niet eens aan , zo hoog (logisch, smeerolie in de cilinders)
Ik heb nog geprobeerd de turbo te demonteren om evt. een keerring te vervangen, maar eenvoudig is dat niet. Het boutje van een van de wieltjes draaide ik dol waarna ik de zaak heb moeten forceren om de wieltjes van elkaar te scheiden (wieltje beschadigd).En vraag me niet hoe die keering er nu uit moet.
Ik heb inmiddels een andere (sloop) gekocht (250euro) en deze ziet er goed uit (droog) en geen voelbare speling op de as.
Nu de zaak nog inbouwen (eitje).Ik vraag me nu wel af of ik niet het e.e.a. moet reinigen m.n. de cilinders, of is het gewoon gaan met die banaan?
14 jaar
Op zijn minst de grote slangen van turbo naar intercooler en intercooler naar inlaatspruitstuk reinigen.
Ook de intercooler zelf, zal wel een plas olie in staan.
Uitlaat even kontroleren op overmatige hoeveelheid olie. Anders mist het in het dorp bij de 1e proefrit.
Zijn er stukjes van het compressiewieltje van de turbo af? Dan ook inlaatspruitstuk reinigen en olie verversen.
Ik vrees dat het hele verhaal nog erger wordt.
Wat blijkt ; mijn oliepeil is veel te hoog, plm. 2 cm boven de max.(Was bij laatste meting tussen min. en max.).
Zou dit water(koelvloeistof) kunnen zijn ?
Mijn koelvloeistofniveau zit precies midden tussen min. en max., maar het oorsprongkelijke niveau weet ik niet.
Misschien toch (ook) een lekke koppakking?
Het valt natuurlijk wel te rijmen: lekke kopp.-> water in olie-> slechte smering in turbo-> kapotte turbokeerring.
Hoe kan ik nu die evt. lekke koppaking (eenvoudig) controleren?
14 jaar
Kan ook diesel zijn die in de olie zit. Turbo presteerde wat minder en daardoor werd er te veel ingespoten.
Als het alleen koelvloeistof is zou je niveau verder gezakt zijn als je van max uit gaat.
Testen kan door iemand met een CO-snuffelaar. Als er CO2 in de koelvloeistof zit is de koppakking lek.
Even de carterplug een paar slagen lossen. Als het koelwater is, zal er in eerste instantie water uit het carter komen ( water is zwaarder en gaat onderin liggen.)
Volgens mij is 1cm meer gelijk aan 1 liter extra. Dat zou betekenen dat er ergens 2 liter vloeistof weg is gelekt. Zo groot is het koelvloeistofreservoir niet eens. Ik zou de olie aftappen en kijken wat er allemaal in zit.
Teveel diesel ingespoten lijkt mij van niet. Bij de ditd motor wordt de maximale hoeveelheid ingespoten brandstof bepaald aan de hand van de turbodruk. Turbo uit betekent automatisch minder vermogen.
14 jaar
De olieaftapplug losdraaien, dat ga ik eerst proberen.
Ik houd jullie op de hoogte en bedankt alvast voor jullie bijdrage!
14 jaar
Inmiddels koelsysteem afgeperst op 2 bar; stand manometer na 2 uur 1,75 en na 12 uur 1.25 bar. Aan de olieaftapplug wat olie afgetapt, deze lijkt wel erg dun (wel zwart) en deze voelt tussen mijn vingers ook minder vettig aan dan de afgewerkte olie die ik nog had staan.
Olie in een smal wijnglas gegoten om te kijken of het bezinkt.
Vervanging van de koppaking is te doen, maar zou het helpen? Of maar gewoon olie verversen en uitproberen?
Graag advies hierin.
14 jaar
Toch maar even naar de Mazda dealer gegaan voor advies.
Ik heb het verhaal uitgelegd aan een dieselmonteur en die zei dat een defecte verstuiver wel eens de oorzaak kon zijn.
Koelvloeistof in de olie was uitgesloten dat zie je direct en diesel in de olie ruik je niet blijkbaar.
Toen vroeg hij ; of heb je pas je kleppen gesteld? Ja Hoezo?
Dan zal er waarschijnlijk wel een afdichting van je retourleiding (die moet eraf anders kun je er niet bij) lekken.
Wat bleek idd. een leiding vergeten vast aan te draaien
Duur foutje dus (plm. 400 euro)!
En nu maar hopen dat de restschade meevalt.
Jongens bedankt voor jullie advies!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar