Mazda 626: vermogensverlies na vervanging turbo

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Na vervanging van de turbocompressor (2e hands) had ik van het begin af aan al wat vermogensverlies (top 165 km/u ipv 175)
Maar nu na zo'n 80 km te hebben gereden is het vermogen vrij plotseling erg ingezakt (top 120km/u in zijn 4e versn, in zijn 5e zakt ie terug).

De rest lijkt in orde, voldoende compressie (cill.), geen rookkleur en klepspeling ok, turbo ook gecontrolleerd of dat ie soepel draait ( met de hand). Ook nog foutcode uitgelezen, deze gaf alleen melding van positie Egr-klep ( dit heb ik in het verleden wel vaker gehad, is geen probleem)

Heb een proefrit gemaak met een slang turbo-inlaat eraf en merkte geen verschil.


Zou nu toch niet weer te turbo defect zijn?

Of kan het zijn dat de inspuitpomp geen signaal krijgt dat ie meer mag inspuiten na turbowerking?


Bedankt alvast voor jullie reactie !

forte

Geplaatst door forte (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

ga eens met de testkast rijden en meet de waarde van de turbodruk en lmm.

groetjes jan.

Nico8119 (0), 13 jaar geleden

Je zou de turbodruksensor kunnen controleren. Als er geen druk op staat, dan staat er 2,5V op. Als de turbodruk hoger wordt, dan loopt de spanning op.

forte (0), 13 jaar geleden

Waar zit die turbodruksensor ? Ik kan hem niet vinden.

Ik zie alleen een thermosensor en een vacuumklepje-relais op een steun aan de slang naar de intercooler.

Nico8119 (0), 13 jaar geleden

Dat is geen vacuumklepje maar de turbodruksensor.

forte (0), 13 jaar geleden

Aha!

Spanning gemeten, is juist (2,5 volt).

Toch maar opnieuw de turbo gedemonteerd om te kijken, (gelukkig) niets te zien, wel wat lichte speling maar geen oliesporen.Draait soepel.

Alles teruggezet en gecontrolleerd en wat bleek; de slang aan de intercooler was eraf gesprongen .Waarschijnlijk niet vast genoeg gedraaid.

Ik heb in het verleden wel eens een aansluiting van een radiator stuk gedraaid door te hard aandraaien van de slangklem. Vandaar.

Ik moet nog wel proefrijden maar heb er alle vertrouwen in.


Jongens bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.