close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: Motor springt niet meer aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: dtid 2.0

Onlangs remde ik af bij een stoplicht, hierbij sloeg de motor af. Niet meer aan de praat te krijgen.
Volgens de wegenwacht spoot de dieselpomp geen diesel naar de motor toe.
Andere dieselpomp gemonteerd, echter nog steeds hetzelfde probleem.
De diesel wordt wel naar de pomp getransporteerd, echter niet naar de motor.

Wie kan mij helpen?

Met vr.gr.Ger.

Geplaatst door

Biager49 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat is moeilijk om daar zo op afstand een zinnig antwoord op te geven, het kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de startonderbreking.

Controleer het hoofd relais of deze niet is ingebrand.
Anders zal IDM defect zijn.
Deze zit onder de accu.

John Hommen 0
badge

10 jaar

Deze auto heeft geen startonderbreking.
Groeten Ger

Biager49 0

10 jaar

Deze auto's hebben wel degelijk een startonderbreking! In de sleutel zit een chip die door het contactslot wordt uitgelezen. Probeer de reservesleutel eens.

Je moet ook de foutcodes uitlezen. Hier staat vast iets in waar je verder mee kunt. Let op dat de foutcode niet altijd het werkelijke probleem aangeeft. Zorg dat je de foutcode(s) hier even post.

Edit: draait de startmotor wel rond? Distributie op tijd? Distributieriem niet gebroken? De tanden kunnen ook van de riem liggen waardoor de riem goed lijkt maar de brandstofpomp en de nokkenas niet meedraaien.

Nico8119 0

10 jaar

De motor is opnieuw uitgelezen: geeft wederom brandstofpomp als foutcode.
Krijg as. dinsdag een andere, kan dan iets meer zeggen.
Maar alvast bedankt voor de tip.

Gr. Ger.

Biager49 0

10 jaar

Welke code is het precies? Er zijn zoveel brandstofpomp gerelateerde codes...

Nico8119 0

10 jaar

Code was P1649 brandstofpomp eprom defect

Met vr.gr.Ger

Biager49 0

10 jaar

De eprom zit aan de voorkant van de pomp (zwart plastic blokje). Kijk eens of de bedrading nog in orde is. Zie pagina 5 van dit document (service manual van de brandstofpomp):

http://www.kovsh.com/media/library/229/V...

Je kunt deze roms waarschijnlijk niet zomaar van de ene naar de andere pomp overzetten; waarschijnlijk zitten er calibratiewaardes in. Omdat je de pomp al gewisseld (en dus uitgesloten) hebt moet het in de bedrading zitten of wellicht de ECU.

Nico8119 0

10 jaar

]
Er is voor de zekerheid wederom een andere pomp aangebracht waar men zeker van weet dat deze in orde is, echter nog steeds geen resultaat.
Ik heb alle informatie aan de monteur gegeven, deze wilde de auto niet zomaar opgeven.
Kan de Ecu omgewisseld worden of komt hier meer bij kijken ?
Ik heb her en der al gehoord dat men de contact sleutels, contact slot met ring, een of ander kastje onder het stuur en de ecu dan moet vervangen.

Met vr.gr. Ger.

Biager49 0

10 jaar

Ik gok voorlopig op een kabelbreuk.

Nico8119 0

10 jaar

Hoe kan men dit nameten?
Of is er een garage in het zuiden des lands waar dit nagemeten kan worden.

Met vr.gr.Ger.

Biager49 0

10 jaar

[quote=Biager49]Hoe kan men dit nameten?
Of is er een garage in het zuiden des lands waar dit nagemeten kan worden.

Met vr.gr.Ger.[/quote]
Waar zit het relais wat de dieselpomp aanstuurt?

Relais gecontroleerd, deze werken gewoon.
Echter de spilvalve rechtstreeks op de accu aangesloten en gestart, zie daar de motor krijgt diesel.
Starten dan maar en wat blijkt de motor springt aan.
Kan ik dan concluderen dat er een kabelbreuk van spilvalve naar het relais is?

Met vr.gr. Ger.

Biager49 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.