Van onze mazda3 (i.6 benzine)(<10.000km 1jaar) is na zijn eerste beurd (alleen olie verversen)een vreemd iriterend geluid gaan produceren.
Hoe hoger het toerental des te meer het lawaai zowel stationair als rijdend van 0 tot 180 km/h.
Pendalen, motor en interieur trillen mee.
Uitlaat maakt bij het optrekken eerste versnelling blikachtig ronkend geluid.
Ook vogende zaken
1.bij tegende 3000 toeren wordt het geluid extreme harder.
2.het duurt nogal lang voordat de auto op toeren/snelheid is om op te
schakelen.
De dealer zegt geen fout gemaakt te hebben bij het olieverversen.
Onze vraag:
1.kan de dealer per abuis de auto met een leeg oliecarter gestart hebben (b.v. bij brugwissel)waardoormotorschade is onstaan?
2.verkeerde olie bij gevuld?
3.per ongeluk iets in de vulopening heeft laten vallen( bv. deel van plastic dop
of iets uit zijn overall zakje)?
Mogelijk kunt U ons zeggen of dit de oorzaak kan zijn?
Of mogelijk weet U andere mogelijke oorzaaken.
Volgende antwoorden zijn reeds gegeven door leden van verschillende websites:
Lijkt me eerder dat een hitteschild van de uitlaat los zit en rammelt.
Meestal is het zo dat, wanneer er een hitteschild los zit, hij alleen bij een bepaald toerental geluid maakt en niet evenredig met het stijgen van het toerental...
Mischien uitlaat dichtgereden op de brug ofzow? dattie wat knijpt en een klein schuertje heeft! is maar ene idee wat zo bij me opkomt als ik hefbrug blikkerig geluid en vermogens verlies hoor.
Ik zou idd eens de uitlaatlijn goed nakijken, dat zou het lawaai wel verklaren
Mischien ramt de pijp tege schutbord ofzow!
Waarschijnlijk is de distributieriem een tandje verschoven? Ik weet eigenlijk niet of daardoor de auto en alles lichtjes meetrilt... dat lijkt me wel weer wat teveel van het goede
Zoals jij t beschrijfd lijkt t ook op een distririem die een tand verkeerd zit.
maar als daar verder niet aan gewerkt is zal dat wel niet.
Kan het zijn dat men de riem heeft geraakt met sleutelen van de oliefilter??
nee,btw ervanuitgaande dat je ook echt een riem hebt en geen ketting.
Die riem (indien van toepassing dus)zit behoorlijk strak op een aantal getande wielen.
No way dat je die tijdens het vervangen van een oliefilter perongeluk een tandje kan verschuiven.
of het moet zijn dat je wel heel vreemde capriolen uit moet halen om dat ding te vervangen.
Bij mij is de distririem afgelopen winter uit zichtzelf een tandje versprongen,was waarschijnlijk ijs tussen riem en nokkenaswiel gekomen,dus glad,2 gel accus op de startmotor,koude olie,en bam,rammel rammel rammel.
is ook de enisgte verklaring die ik ervoor heb.
Bij mij was het een enorm tikkende cilinderkop,en hoe maar toeren des te meer herrie.
en wel een beetje vermogensverlies,maar niet echt erg veel.
Moet na de eerste beurt ook de klepspeling gecontroleerd worden? Misschien dat bij het kleppenstellen wel wat verkeerd is gegaan en een klep is verbrand...
Een tikkend geluid dat stijgt met het toerental lijkt me dan zuigers tegen de klepjes
Je motor loopt op 3 poten. Ofwel er is een bougie stuk ofwel is er een bougiekabel losgeraakt of stuk.
Ik ga voor 3 cylinders, en het lijkt er op zoals jij het beschrijft...
Kan het zijn dat de motor op 3 cilinders loopt. Dat had een opel astra uit 2002 in onze straat ook. Heel erg trillen en schudden en een heel zwaar geluid en heel weinig vermogen. Hij klom ook onregelmatig de toeren in.
Nog een stomme ,draait de twee middelste bougie kappen eens om , het lijkt wel of hij cilinder 2 en 3 verkeerdom onsteekt, wat het met olie verversen te maken heeft? maar goed je weet toch niet wat er geklooit word
De problemen die beschreven worden lijken op een probleem wat mijn vader laatst had, er was door een kapotte kleppendekselpaking olie im de bougie gaten gelopen.
Misschien iets met een motorsteun
Ik denk toch aan een motorsteun. Het kan namelijk heel goed dat door de losgeraakte (afgebroken, niet goed terug gemonteerd o.i.d.) motorsteun het blok nu niet 100% goed "hangt" en daardoor de aandrijflijn niet recht het huis ingaat en daardoor aanloopt, ergens langs schaaft of iets forceert wat die trillingen veroorzaakt. Dat verklaart ook het trage optrekken.
Kan iemand mij uitleggen waarom men een auto maakt waarbij je bij het olieverversen een motorsteun los moet halen???
Ik gok nu op een gebarsten (plastic?) inlaatspruitstuk/aanzuigbuis doordat de monteur erop heeft geleund bij het olie verversen ofzo..
een aanzuiggeluid door een scheur kan op een ventilateur lijken qua geluid, en ervoor zorgen dat 1 cilinder valse lucht krijgt en niet lekker meedoet (3 cilinders/poten) waardoor je welzeker meer toeren nodig hebt om genoeg vermogen te hebben..
Hey kan zijn dat hij ergens valse lucht aanzuigd ja, heb ik ook eens gehad, hij liep maarop 2 cilinders, niet echt fijn nee
Klinkt stom maar kijk eens hoe de luchtfilter in de bak ligt.....wel eens gehoord bij ford dat er een luchtfilter naarbinnen was gezogen. en dit voor vreemde dingen zorgde...
Olie alweer duidelijk gebruikt na 500 km mag dit?
Nee, dat is zeker niet normaal. Bij 500km mag je eigenlijk aan de olie (bijna) niet zien dat ie gebruikt is.
Wil je t zeker weten van die motorschade zou je ff oliedruk en motor compressie moeten laten meten.dan weet je al meer.
Mogeijk kan technisie mij verder helpen bij een mogelijke diagnose,
Jaap..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb dat trillen ook door de hele auto...mijn motor steun links van de motor dat is zo'n rubber tussen motot en chasis dat is gescheurd dat veroorzaakt al die trilling en het zware geluid bij toere...succes groetjes hartger
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar