close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: neemt koelvloeistof

Bouwjaar: 1997, Motorcode: 1.8

neemt wat koelvloeistof maar ik kan nergens lekkage vinden onder de motorkap de slangen worden normaal hard dus niet keihard maar de overlooptankje zit wel over de helft meer dan genoeg in maar als ik de dop eraf draai van de radiateur dan kan ik er weer wat in gooien geen liters maar toch elke keer een beetje en het borrelt ook niet, de olie is ook schoon zoals ik gezien hebt en de motor loopt verder prima en de temp blijf normaal

Geplaatst door

ulbert (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het systeem druk opbouwt, Hoef je het systeem niet zelf onder druk te zetten, om de lekkage te vinden..

Plaatsen waar het koelsysteem kan lekken, zijn.. tussen de slang en de pijp waarom een slang(etje) bevestigd is, of scheurtjes in materiaal, of via een niet goed afdichtende pakking, of langs de keerring van de waterpomp.. Daarnaast kan het zijn dat er toch lucht in het systeem zit wat, op temperatuur, behoorlijk uit gaat zetten. waardoor de vloeistof door het overdrukventiel in de dop weglekt.. Na afkoeling zakt de vloeistof dan weer bijna naar het gewone peil..

Het beste kun je na stilstand (bv een nacht) kijken of er een nat plekje te vinden is. (dit geeft dan de richting van het lek aan.. Vergeet niet de kachel. Deze zit binnen in de auto.. De waterpomp heeft ergens aan de onderkant een (meestal rond) klein gaatje. Als dit gat erger geoxideerd is dan de omgeving ervan is de keerring lek..De complete pomp moet dan vervangen worden..

Ten slotte kun je ook zelf ook nog concluderen of de cilinderkop pakking of haarscheur in het blok de oorzaak is.. Bij koude motor na bv 1 nacht de bougies verwijderen en daarna even vol gas starten. Uit geen enkel gat mag dan ook maar iets wat op koelvloeistof lijkt naar buiten geblazen worden. Ook aan de bougies mag geen vocht zitten. Om dat vast te kunnen stellen hou je tijdens dat starten een schoon A4 tje zo dicht mogelijk voor alle gaten tegelijk.

zag nu wel een plekje onder de auto maar hij moet even op de brug omhoog ik kan aan de bovenkant niks zie

ulbert 0

12 jaar

gelukkig maar dat alles naar beneden valt.. anders zitten we zo zonder spulletjes...

we hebben de oorzaak de waterpomp lekt dus komt een nieuwe

ulbert 0

12 jaar

probleem tijdig gesignaleerd! en dus zonder verdere schade opgelost? Denk erom.. riem niet te los, maar ook niet te strak spannen..

heb nu een nieuwe waterpomp plus dis riem ,maar ik moest hem nog wel 1x tot nu wat bijvullen kan dat voorkomen ?

en die overloop tank zit een stuk over dat streepje van zoveel moet erin is dat erg ? of moet die tot die streepje zijn

ulbert 0

12 jaar

in principe is het een gesloten systeem. de vloeistof warmt op en koelt af.. Omdat er bij opwarming druk op het systeem komt te staan stijgt de kooktemperatuur tot soms boven de 120 graden... Als de overdrukdop stuk is kookt de vloeistof al bij 100 graden. en je raakt damp kwijt (verlies koelvloeistof)

Als er ergens lucht in het systeem zit?? zal deze bij verwarming behoorlijk uitzetten en de druk zal toenemen tot boven het maximum van de overdruk dop en de vloeistof zal via die dop verloren kunnen gaan...

ik denk dat het nu goed is het water blijft gewoon over dat roostertje staan als het koud is dus vol , bedankt voor jullie antwoorden

ulbert 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.