Heb plotseling een probleem met de remmen. Het gebeurde na het wisselen van winterbanden naar de zomerbanden, is dus wel vier maal op de krik geweest. Daarvoor alles normaal. Bij de eerste rit na het wisselen van de banden merkte ik voor het eerst dat de rem niet meer functioneerde zoals daarvoor.
De rem doet het redelijk normaal bij de eerste poging; echter de benodigde remdruk op het pedaal moet bij meerdere malen intrappen steeds harder of wordt steeds moeilijker in te trappen; bij de tweede of derde keer is het alsof er geen vacuum voor de rembekrachtiger meer is; ik moet dan steeds harder op het pedaal trappen om nog een behoorlijke rem vertraging te krijgen. Ook kan ik het pedaal dan bijna niet meer intrappen; hoogstgens 1 cm terwijl ik het bij de eerste keer zeker een paar cm kan intrappen.
Na een een paar minuten (bij lopende motor) doet de rem het bij de eerste intrap weer redelijk normaal maar wordt ook weer harder bij de tweede en derde keer. Dit blijft tot nu toe zo.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? N.b., ik heb de motorkap niet open gehad en ook niets aan de remmen cq blokjes gedaan.
Groet,
Piet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is inderdaad een vacuumprobleem. Kan de vacuumpomp zijn die niet meer (voldoende) werkt, defecte slang of de bekrachtiger zelf defect.
Zal puur toeval zijn dat het zich net het wisselen openbaart.
Ik heb nog wat meer van bovenstaand probleem onderzocht. De vacuumslang die vanaf de vacuumpomp komt heeft bij draaiende motor wel steeds onderdruk dus daar ligt het niet aan. Het moet dus aan de hoofdremcylinder/rembekrachtiger liggen. En nog iets: als ik de rem intrap bij de tweede en derde keer (als de bekrachtiging niet meer goed werkt) hoor ergens bij het rempedaal een sissend geluidje net alsof daar iets lucht lekt.
Ik weet niet precies hoe een en ander moet werken maar ik kan me voorstellen dat daar ergens in de cylinder of rembekrachtieger een afdichting niet meer goed functioneert??? Zou dit kunnen en zo ja waar zou zo'n lek kunnen zitten?
Alvast dank,
Piet
12 jaar
Dan is zo te lezen inderdaad de bekrachtiger lek. Vervangen is de beste optie.
Heb auto verkocht en weet dus niet wat de oplossing was.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar