Hallo! Mijn Mazda MX-5 (1999 met 1.8 motor) valt onregelmatig bij stationair rijdend op de snelweg (bij ongeveer 3000-3300) toeren ongeveer 300-500 toeren terug waarna hij met een erg vervelende bok weer oppakt. Indien door wordt geacceleerd is er geen enkel probleem. Als het gebeurd dan vaak pas na 40-80kms op een snelweg. Soms gebeurt het een paar keer achter elkaar, maar soms gebeurt er meer dan 3000km helemaal niets. Soms helpt direct opnieuw starten, soms niet en wordt het een vervelende rit waarna er de volgende dag weer niets aan de hand is. Het is allemaal erg onvoorspelbaar en het maakt de auto onbetrouwbaar ondanks dat hij voor het overige als een zonnetje rijdt.
De eerste keer vond plaats na in Duitsland te hebben getankt. Omdat daar wordt bijgemengd heb ik eerst aan vervuiling gedacht. Ook heb ik wel eens gedacht dat het (meer) vookomt op natte of vochtige dagen.
De auto is al een paar keer voor dit probleem naar de garage geweest, soms voor langere tijd. Iedere keer hebben ze het probleem niet kunnen vinden of oplossen. De auto is uitgelezen, checks zijn gedaan. Sterker nog, de auto kreeg alleen maar complimenten voor zijn rijgedrag. Inmiddels tank ik 98 (ipv 95) en voeg ik af en toe (als de tank nagenoeg leeg is, derhalve voor tanken) een middel toe dat motor, kleppen, etc zou moeten reinigen. Na een lange tijd zonder problemen te hebben gereden, meende ik dat een en ander was opgelost, maar ik heb me vergist want gisteren was er weer een probleem (overigens na 95 te hebben getankt).
Ik heb hier op het forum al achterhaald dat het probleem onder andere zou kunnen worden veroorzaakt door:
- inlaatspruitstuk
- klepspeling
- camshaft position sensor en/of de crankshaft position sensor
- nokkenas positie sensor
- temperatuur sensor.
De hierbovengenoemde oorzaken zijn helaas niet eenduidig en bovendien worden op het forum ook nog vele andere oorzaken genoemd. Het maakt dat ik me afvraag of iemand precies dezelfde problemen heeft ondervonden en wat de spot-on oplossing daarvoor was zodat ik daarmee terug naar de garage kan gaan.
Ik hoor het graag. Veel dank alvast.
Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe bedoel je dat er in Duitsland bij de benzine "bijgemengd" wordt? Bedoel je daar je de bio-brandstoffen mee?
Dat bijmengen gebeurt ook in Nederland (en net zo veel) en in veel meer landen van de EU (zo niet alle).
Dus daar ligt het niet aan - zolang je maar geen E10 tankt.
Je rijdt dus een constante snelheid op de snelweg met zo'n 3000 toeren en dan valt het toerental terug naar 2500?
Valt je rijsnelheid dan ook in 1 keer 15 kilometer terug? Zo nee, lijkt het mij een krukaspositiesensor probleem.
Dank voor snelle reactie. Toerental ligt tussen op ongeveer 3300-3500 als hij iets van 300 toeren wegvalt. Snelheid loopt gedurende het verlies terug, denk met iets van 10 km/h voordat hij met een bok weer oppakt, waarna het zich blijft herhalen tenzij je door acceleert of de auto opnieuw start. Opnieuw starten (na (heel) korte of lange stop) is overigens niet altijd de oplossing. Soms blijft het zich herhalen. De onregelmatigheid is fnuikend en leidt er ook toe dat wanneer bij de garage er gedurende de 2 weken dat hij daar wordt gebruikt het probleem zich niet voordoet.
kan het iets anders dan de krukaspositiesensor zijn?
11 jaar
MX-5 heeft enige tijd bij de garage gestaan. Garagist heeft er zelf veel mee gereden en uiteindelijk (en gelukkig) hetzelfde probleem ondervonden. Probleem is vermoedelijk veroorzaakt door verbogen gasklep en gas sensor. Deze zijn gerepareerd/vervangen. Hij rijdt nu goed. Mocht het probleem terugkeren dan kom ik er op terug. Nogmaals veel dank voor meedenken.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar