auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 626: Paar vraagjes betreft mazda 626 (1999)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Beste,

we hebben sinds kort een mazda 626 bouwjaar juli 1999
we zitten met een paar vraagjes :

* wat zijn de punten waar men bij deze wagens op moet letten (zwakke punten dus) ?

* de distributie .. hoe zit het daarmee, om de hoeveel KM moet het bij deze wagen ?
( en moet dan ook de loop/span rol(len) (er wordt namelijk gezegd dat de rollen 3ton kunnen draaien zonder problemen) ?
( vorige eigenaar heeft deze bij 94000km laten vervangen maar de datum is ergens in 2004 of 2009 (huidige KM stand is 175000km) (helaas geen boekje aanwezig van de wagen)

* waterpomp samen met distributie preventief mee vervangen ?

* wat is nou eigenlijk de beste olie voor deze wagen ?

* het knopje op de AB van de centrale vergrendeling voor de deur te sluiten werkt niet , maar voor de deur te openen werkt wel (cv via sleutel werkt gewoon) wat kan dit zijn? (dacht zelf aan los contact in de AB)

* is het onderhoud aan de wagen zelf te doen ? (kan je er dus met normaal gereedschap goed bij)


ik lees graag wat de ervaringen zijn met deze wagen en waar we op moeten gaan letten

Geplaatst door

klenghost (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1 = Remklauwen achter gaan wel eens vast zitten als je trommels hebt is er niks aan de hand.
2 = Distributie riem moet om de 90.000km vervangen worden met het spanrol veertje(als het veertje al wat ingesleten is in de spanrol ook spanrol vervangen ,geleiderol controleren op geluid is dat goed lekker laten zitten.
3 = Waterpomp alleen vervangen als er al lekkage sporen zijn.
4 = Met castrol 10w40 olie goede ervaringen mee.
5 = Hoog waarschijnlijk het druk knopje los op print plaatje AB of vuil in handzender.
6 = Tja ligt er aan hoe handig je bent lol

pasenlin 0
badge

13 jaar

1= heeft zover ik laatst gezien had trommels (kan dalijk nogmaals kijken)
2= zit er ook een tijdsduur aan de d-riem & span-rol etc ?
3= waar zit de waterpomp ? (dan kan ik deze eens grondig bekijken)
4= dan gaan we die olie proberen (vol synt neem ik aan?)
5= ik zal meteen een nieuwe batterij ervoor kopen en dan die vervangen en kijken of er idd iets los zit of vuil onder zit ;)
6= ik mag me eigen redelijk handig / technisch noemen ( ooit een motorblok over gezet, koppeling ingebouwd, en van de vorige auto's het onderhoud ook zelf gedaan)
bedoelde eigenlijk is er bijzonder gereedschap voor nodig of zijn de normale ring-steek / dop sleutels en schroevendraaiers af doende hiervoor ;) ?

klenghost 0

13 jaar

'k Heb als particulier alleen ervaring met 2 626 GF-modellen.
1: weinig zwakke punten in 't algemeen. Maar wel de handrem: letterlijk (je moet hem echt stevig aantrekken op een helling, anders houdt hij het niet), en figuurlijk: de aansluiting van de handremkabels op de remklauwen (schijfremmen achter) wil wel stuk gaan, ook als je de handrem niet met een ruk aantrekt. En roest op de randen van de achterspatborden. Was bij mijn vorige links, bij mijn huidige rechts (zelfs al doorgeroest, in 9,5 jaar). En de gasdempers van de kofferklep (5-deurs uitvoering) gaan olie lekken en houden dan op den duur de klep niet meer goed omhoog.
2: instructieboekje: elke 90.000 km vernieuwen (europese landen), elke 100.000 km vernieuwen (niet-europese landen). Waarom daar verschil in zit weet ik niet. Er is geen termijn bij opgegeven. Maar in het algemeen wordt vaak een jaar of 6 aangehouden.
3: geen idee.
4: ook geen idee. Bij lange afstanden op LPG zoals ik rijdt, heeft de olie ook weinig koude starts en weinig vervuiling te verduren. Laat die er dan ook 30.000 km inzitten, heeft nog nooit problemen opgeleverd (ook niet bij vorige auto's). Gewoon olie met de juiste API-specificatie kopen (SG, SH of SJ volgens mijn instructieboekje 2001). SAE-viscositeit 5W-30 (-30 tot 35 graden Celsius) of 10W-30 (vanaf -25 graden Celsius) voor europese landen, voor niet-europese landen boven -25 graden Celsius ook 10W-40 en 10W-50 toegestaan. Bij kou dunne olie (5W dus) smeert wat beter bij koude start (iets zuiniger dus en iets minder slijtage).
5 en 6 weet niet. Al is de 626 nog van een normale lange neus voorzien, het is niet zo vol onder de motorkap als bij veel moderne auto's. Zo kan je makkelijk zelf koplampjes vervangen...

DJS8 0

13 jaar

bedankt voor alles adviezen. opgelost dus

klenghost 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.