auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 626: Pendelen van de motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0i

Mijn 626 wil 's morgens bij een koude start weleens pendelen (hoe kouder hoe vaker) en dan moet ik met wat gas bijgeven de motor aan de praat houden.
De auto start zoals gebruikelijk op benzine en pas na een bepaalde warmtetoestand van de motor gaat ie over op lpg.
Dit duurt zo'n 30 sec tot 1 minuut en daarna is alles weer oké.
Weet iemand hiervoor de oplossing?

Geplaatst door

rkps (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is je normale toerental bij koude motor (los van het pendelen)? En wat bij warme motor?

kasperht 0

17 jaar

Normale toerentallen:
Koud ca 1200 rpm
Warm ca 750 rpm

rkps 0

17 jaar

Ik denk dat de benzine-injectoren niet voldoende benzine inspuiten (dicht geslipt, rotte benzine).

De injectors laten reinigen kan nooit kwaad...............nietwaar!!!.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Hoi Jack,

Daar zat ik vanavond ook aan te denken, nadat ik ermee ben gaan rijden.
Ik heb toen alleen op benzine gereden en toen trok en reed hij niet zo lekker als op lpg.

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

Vervuilde injectors is het meest voor de hand liggend.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Morgen zal ik een busje injectorcleaner erin doen en een stukje gaan rijden, want sinds ik de 6 heb gekocht staat hij te koop en wordt er niet zoveel meer mee gereden.

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

dacht ik al........

Jack T 0
badge

17 jaar

Hallo Jack,
Ik heb een flesje cleaner op een kwart tank benzine erin gedaan en een stuk op alleen benzine gereden, maar het probleem is niet weggegaan.
Ik heb daarna (op 1 na) de stekkers van de injectoren bij draaiende motor 1 voor 1 losgetrokken, waarbij het toerental iets terugviel, maar helaas heb ik de laatste stekker niet losgekregen en door tijdsdruk maar zo gelaten en weet dus ook niet of toevallig die injector vreemd doet.

Is er misschien nog iets anders waar ik naar kan kijken?

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

Hoi Ray,

Verwacht niet altijd dat met een flesje cleaner de problemen de wereld uit zijn!!!!!

Hoe rijdt de auto bij warme motor op benzine, loopt die soepel en trekt die goed door????

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Hoi Jack,

Op LPG loopt ie perfekt, maar op benzine trekt ie slecht en wil niet goed op toeren komen, hij draait dan wel beter stationair op benzine.
Mijn zoon heeft bijna dezelfde problemen gehad in het verleden met zijn 323F , goed lopen op gas en slecht op benzine en toen bleek een relais het probleem, maar ik weet die bij mij niet te lokaliseren, trouwens als ik 's avonds thuis kom van mijn werk is het al donker om eea goed te zien.

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

Ik denk toch dat de opbrengst van de injectors (ingespoten hoeveelheid) niet voldoende is. (en geen defect relais)

Wat dit evt. kan veroorzaken is: injectors vervuild (kleverig), benzinefilter dicht, teweinig brandstofdruk (pomp in tank), oude rotte benzine.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Benzinefilter vervangen is een niet heel erg leuke klus, maar goed zelf te doen...en met de gemiddeld wat oudere benzine in een lpg-auto, in combinatie met het niet vervangen "omdat 'ie toch op lpg loopt", kon dat wel eens het probleem zijn, zoals Jack ook al aangeeft.
Benzinefilter vind je schuin onder het luchtfilterhuis. Luchtfilterhuis uitbouwen maakt je werk makkelijker. Daarna is het simpelweg een kwestie van filterhouden losschroeven, benzineslangen eraf, nieuw filter in de houder, benzineslangen terug en alles weer op dezelfde plek vastzetten....

kasperht 0

17 jaar

Bedankt voor de tip Kasper.

Ik gooi toch gemiddeld eens in de 2 maanden ca 10 liter benzine erbij, maar ondanks dat kan in de loop der jaren wel veroudering optreden dus ik zal zsm het filter vervangen.

Ray

rkps 0

17 jaar

Hallo Kasper,

Ik heb in de vooravond met nogal wat moeite het filter gedemonteerd zoals je voorgesteld hebt, maar deze was totaal niet vuil of verstopt, want ik kon er zonder moeite doorheen blazen.
Ik zal verder gaan kijken naar het filter en de pomp in de tank of ik daar iets kan ontdekken, want ik wil toch erachter komen wat de oorzaak van het probleem is. het enige wat mij ontbreekt is tijd om het te doen. Druk, druk en nog eens druk.

Gr.
Ray

rkps 0

17 jaar

rijeens naar empel firma engelbert
daar loopt een hele goeie monteur rond di veel kan oplossen.
zeg maar dat je het adres van jerry heb gekregen
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Hoi Jerry,

Hoe heet die goede man?

Ray

rkps 0

17 jaar

vraag maar aan sjonnie die weet wie
anders belt ie mij maar 0299464024

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Het filter in de tank is vandaag door mijn zoon eruitgehaald maar ook die was schoon, dus nu weer verder zoeken, misschien toch de injectoren nader bekijken.

rkps 0

17 jaar

Vandaag de stekkers van de injectoren 1 voor 1 losgetrokken en wat blijkt, cilinder nr.3 doet niks, dus die ga ik eersdaags vervangen en is het probleem opgelost.
Hierbij bedank ik iedereen die meegedacht heeft om het probleem op te helpen lossen; ga zo door en tot de volgende keer.

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

Hoi Ray,

De injector niet gelijk vervangen, misschien is die boven op het filtertje verstopt, dat zie je gelijk als je hem eruit hebt. En je kunt hem ook laten reinigen.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Hoi Jack,

Ik zal je tip in het achterhoofd houden, maar voor mijn geluk had mijn zoon vorig jaar bij zijn 323F ook injectoren vervangen en heeft de oude nog liggen, dus die heb ik er ook nog bij als ik de zaak losgooi.

bedankt,

Ray

rkps 0

17 jaar

Hoi Ray,

Als ik me niet vergis zitten in de 323 andere injectoren dan in de 626!!!

In de 626 heb je 2 blauwe en 2 bruine injectoren, dit heeft te maken met de inspuithoek, dus nooit verwisselen!!!

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Hallo Jack,

Wat bedoel je met 2 blauwe en 2 bruine injectoren? Is dat de kleur van de behuizing?
Is de plek waar ze zitten dan ook belangrijk?

Gr.
Ray

rkps 0

17 jaar

Yep, dat is de kleur van de behuizing, deze niet van plaats verwisselen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Oké Jack,

Bedankt voor je uitleg, echter voorlopig kan ik nog geen tijd vrij maken om het uit te voeren, maar ik zal de uitslag hier vermelden.

Gr.
Ray

rkps 0

17 jaar

Ik heb gisteren de injectoren losgemaakt, maar zag er geen filterje bovenop zitten.
Doorblazen ging niet dus ik heb toen erop gezogen en kon lucht + beetje benzine aanzuigen.
Dit ook gedaan met die ernaast en heb ze toen omgewisseld (beide blauw dus dat zal wel mogen denk ik zo).
Toen was het probleem over, dus bij deze bedankt Jack.

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

De 2 blauwe zijn hetzelfde evenals de bruine.

EN NU VERKOPEN!!!

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Ja, daar ben ik al mee bezig.
Er zijn al enkele biedingen via marktplaats binnengekomen en ik hoop dat snel mijn bodemprijs is bereikt dan kan ie weg.

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

Hallo Jack (of iemand anders),

Kun je mij aan een schema van de diagnose-box helpen, want ik wil het stationair draaien beter krijgen en weet bij dit type niet waar de "ten" en de "ground" pennen zitten, zodat ik deze kan kortsluiten om dit te kunnen uitvoeren.
Van mijn vorige 626 (1996) heb ik de meeste afstelgegevens, maar niet van deze.
Alvast bedankt.

Gr.
Ray

rkps 0

17 jaar

Bedankt Johan.

rkps 0

17 jaar

Hoi Ray,

Jou auto heeft geen TEN-aansluiting, stekker van de stationairregelklep losnemen dan toerental afstellen op 600

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Hallo Jack,

Dus niet de afstelling zoals mijn vorige 626 uit 1996, waarbij ik de ten en de gnd moest kortsluiten om de stationaire afstelling te plegen?

Ray

rkps 0

17 jaar

Nee

Jack T 0
badge

17 jaar

Oké Jack, dan zal ik volgens jouw uitleg de afstelling plegen.
Bedankt voor de tip.

Gr.
Ray

rkps 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.