Hallo,
Ik heb een mazda 626 1.8 16v uit 1994. er staat 170.000 km op de teller. Het probleem is dat wanneer de auto warm is de kleppen nogal tikken. Ook loopt hij erg laag stationair. Ik heb de olie al ververst, maar dat maakte weinig verschil. Uit de reacties van het probleem van de mazda 323 met tikkende kleppen heb ik begrepen dat je er beter niet zelf aan kan beginnen als je er geen verstand van hebt. Ik ga er dus van uit dat de kleppen opnieuw gesteld moeten worden. Mijn vraag is: is dit een probleem dat snel verholpen moet worden, en is dat een dure grap?
Alle reacties zijn welkom! Alvast bedankt,
Roald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat voor motor
meeste typen hydraulische stoters
kom anders even langs
kan ik even horen
Ik heb vandaag van de mazda dealer nieuwe olie en een filter gehaald. Als het tikken hierdoor neit weggaat, kom ik graag langs om een keer te laten luisteren. Hij heeft trouwens hydraulische kleppen.
17 jaar
Als ik jou een tip mag geven Roald, doe VOOR het verversen van de olie een reinigingsmiddel in de motor evt. forte motor flush.
De oorzaak dat de kleppen tikken is vervuiling van de klepstoters, vandaar het reinigen!!!
Gr. Jack
Goed zal ik eerst even doen, betankt voor de tip
17 jaar
het zijn hydrolische stoter / kleppen heb zelf ook mazda 626 ik heb de zelfde probleem komt vaker voor bij de 626 op deze km stand nieuwe olie en oliefilter helpen tijdelijk gewoon de kleppen vervangen en dan is het opgelost in iedergeval bij mij dan
17 jaar
Daniel,
Als na verversen van olie de kleppen het tijdelijk beter doen lijkt de suggestie van Jack dat het vervuiling v/d stoters is toch het meest voor de hand liggend!
Ik vind het nogal rigoreus om dan maar de kleppen (ik neem aan dat je bedoelt de klepstoters?) te vervangen.
Als olieverversen invloed heeft vraag ik mij af of het gebruiken van een dunnere olie, bijv. full-synthetische 5W-40 of full-synthetische 5W-50 dan ook geen verbetering zal brengen?
m. vr. gr., Bert
17 jaar
ik heb ook niet gelijk alle hydrolische kleppen vervangen! (valt weer mee in de kosten dan) heb de motor laten meten kwam ik uit dat er twee kapot waren van de 16 die je er hebt /tevens toen ook olie en en oliefilter vervangen :
MOTOROLIE
HIGHER MILEAGE 5 LTR
KILOMETERSTAND VANAF 100,000 KM 10W-40 MPM 33.75
het gebruik van dunner olie zal zeker het tikken gedeeltelijk weg nemen,
maar hierdoor wordt je moter warmer en is de olie sneller vies. waardoor er meer vuil bij de kleppen komen en kapot gaan gewoon standaart gebruiken die hierboven staat en om de 20,000 km vervangen + filter moet zorgen dat je kleppen dan ook in het vervolg veilig blijft
tevens je kun er gewoon mee doorijden maar de kleppen die het niet doen verbuiken wel je brandstof en wordt niet omgezet in energie
opelijk heb ik hiermee voldoende op je vraag beantwoordt
17 jaar
ojaa je kun de meting heel makelijk laten doen bij de dealer
bij mij in apeldoorn deden ze het super snel
17 jaar
Beste Daniel,
Ik weet niet waar je de wetenschap vandaan haalt dat je motor met dunnere olie warmer wordt, maar dat is niet waar! Integendeel zou ik eerder zeggen. Ook wordt de olie niet sneller vies. Als je vol-synthetische olie 5W-40 gebruikt dan is de vervuiling juist minder omdat synthetische olie minder snel afbreekt.
Overigens is de olie 5W-40 vooral dunner bij relatief koude motor. Het tikken zal dus vooral minder zijn als de motor nog niet erg warm is.
m. vr. gr., Bert
Ja, als kleppen niet meer goed zijn is het logisch dat je motor relatief meer gaat verbruiken.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar