auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 323: remschijven verroest

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 l

Bij inspectie door dealer werd roest op beide remschijven geconstateerd aan de binnenzijde. Volgens de monteur is dit typisch voor dit type Mazda. Het zou bij volgende APK keuring een reden voor afkeur kunnen zijn. Advies: nieuwe remschijven. Ik vind dat nog al wat voor een wagen van deze leeftijd. De schijven zijn nog lang niet versleten. Wat is de mening hierover van andere experts?

Geplaatst door

Theodorusme (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Roest op een kant van de remschijf duidt in mijn idee p het niet(goed) aangrijpen van het remblok aan die kant, reden kan een vastzittende en niet meer stellende remklauw zijn, een vastzittende remzuiger welke het remblok niet meer bekrachtigd.

Hier naar zien en gangbaar maken/vervangen wat nodig is.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Ach, het gebeurt wel meer hoor! Het is niet alleen gebonden aan dat type Mazda. Als de schijven nog lang niet op zijn, kun je ze afdraaien, en een paar nieuwe blokken erin, boel weer goed gangbaar maken, klaar is kees! En als de schijven te dun zijn, dan zijn alleen een paar nieuwe schijven de oplossing.

De oorzaak is inderdaad vaak dat de remmerij vast zit. Dan schuiven de blokken niet meer over hun geleiders...

M.vr.gr.
Sjoerd

Luiehond 0
badge

17 jaar

Dit komt heel veel voor met de schijven van de 323 626 en premacy. Ik denk dat het pisbakken staal is. Meestal zit er niks vast. Als ze nog dik genoeg zijn gewoon afdraaien dan kun je weer een paar jaar.

Jan-Marcus 0
badge

17 jaar

[quote=Jan-Marcus]Dit komt heel veel voor met de schijven van de 323 626 en premacy. Ik denk dat het pisbakken staal is. Meestal zit er niks vast. Als ze nog dik genoeg zijn gewoon afdraaien dan kun je weer een paar jaar.[/quote]
Dan heeft die monteur v.d. dealer blijkbaar gelijk. Alleen is volgens hem afdraaien bijna net zo duur als nieuwe schijven monteren. Dat zou aan het aantal werkuren liggen. Moeten die schijven voor het afdraaien gedemonteerd worden?

Iedereen bedankt voor de reacties!

Theodorusme 0

17 jaar

Beste Theodorusme en Jan-Marcus,

Ik had hetzelfde probleem bij m'n Premacy 2000 een half jaar terug. Ook steeds wat trillingen met remmen. De Mazda schijven lijken inderdaad op pisbakkenstaal. Ik heb Brembo schijven (identiek aan de 626) bij AGO in Vlaardingen gekocht en er op gezet en hij heeft nog nooit zo goed geremd als nu. Voor 123 euro was ik klaar (ex. nwe blokken van Nipparts twv 44 euro). AGO heeft erg goed ervaringen met Brembo, dus..
Ik zou de oude nooit af laten draaien. Met deze Brembo's kun je weer 100.000 km verder.

m. vr. gr., Bert

Bertvb 0

17 jaar

Toen ik mijn 626 kocht had hij ditzelfde probleem: roest op remschijven. Dit kwam doordat de remblokken niet goed in de houder konden bewegen (met griptang uit de houder gehaald....behoorlijk veel kracht nodig gehad)....het bleken niet-originele blokken te zijn die niet goed passend waren gemaakt voor de remblokhouder. Nieuwe (passende) blokken met kopervet op de "glijrand" erin gezet en geen probleem meer gehad sinds die tijd...

kasperht 0

17 jaar

Hi Kasper,

Bij mij konden de blokken vrij bewegen. Die maak ik iedere 20-30.000 km even schoon.
De schijven hadden een soort pit-corrosie. Toen ik her en der hoorde dat Mazda wel meer problemen had met schijven heb ik er voor gekozen om geen originele Mazda schijven te kopen.
De Brembo's doen het perfect. Ik vind het een relatief lage uitgave omdat ze dan weer heel lang meegaan.
m. vr. gr., Bert

Bertvb 0

17 jaar

Een goeie keus Bert.

Jack T 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.