Mazda Demio 2001: Sensor in uitlaatspruitstuk welk type

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1500

Hallo Sleutelaars,

Mijn mazda demio heeft de sensor in het uitlaatspruitstuk defect(vermoedelijk)
Bij bovenaanzicht van de motor zit hij in het hitteschild naast caution Hot.
Volgens de vraagbaak zit de Lambdasonde onderaan de motor. dus welke sensor er op de bovenkant zit weet ik niet.

Heeft iemand een idee.

En nog een vraagje.
Bij het uitlijnen gebruikten ze gegevens van een mazda 121 maar het motorblok lijkt op een 323.
Is de Demio een 323 met een andere koets? dit wil ik graag weten dat maakt onderdelen zoeken op de sloop een stuk makkelijker.
Er is bijna geen demio op de sloop te vinden.

alvast bedankt

mgeven

Geplaatst door mgeven (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda Demio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Deze auto heeft 2 lambda sensoren. 1 in het spruitstuk (foto 1) en de 2e halverwege de kat (foto 2).
Voordat je dure sensors gaat vervangen zou ik eerst (laten) controleren of en zo ja, welke sensor er defect is.

Wat zijn de klachten?
Is de auto al uitgelezen? En zo ja, wat waren de foutcodes?

mgeven (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je reactie .

De auto hapert en stottert in de lage toerentallen zeker als ik de auto opnieuw start als hij al warm is. Bij koud en droog weer lijkt het probleem tee verminderen. Bij warmer en vochtiger weer word het erger.
Ik dacht dat het probleem minder werd toen ik de bovenste lambda loskoppelde maar achteraf blijkt het niet te helpen. Mijn eerste idee was de Map maar volgens de Mazda dealer geeft dat niet deze klachten. ODB melding is brandstof mengsel te arm. Deze melding krijg ik als ik op gas rij. Maar het stotteren en slecht stationair draaien is ook op benzine.
Elke hulp of tip is welkom. Groet Martijn

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Op gas krijgt de motor dus veel te weinig. Gezien de melding denk ik dat de lambdasonde gewoon werkt.
Eerst maar eens een dag (of 2) op benzine rijden en dan kijken of je nog steeds storingen hebt.
Beide brandstofsystemen zijn elkaar aan het beinvloeden.
Blijf je problemen houden dan eerst het benzine-systeem laten repareren en daarna het gas-systeem.

Uitlaat is volledig gasdicht en niet lek? Vooral in de buurt van de 1e lambdasonde.

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

hoe is de labdawaarde als je die meet op de co tester

mgeven (0), 10 jaar geleden

Ik heb jammer genoeg geen co meter. Ik heb met een multimeter de lamda proberen door te meten maar ik krijg geen waardes die corrospondere n met de data van de vraagbaak.
Ik wil dit aankomende week nog een keer proberen.

Groet Martijn

mgeven (0), 10 jaar geleden

Uiteindelijk bleek het de kleppen te zijn die lekken.
Ik haal deze week een nieuw blok om die over te plaatsen, en zal dan eens kijken hoe de kleppen er aan toe waren.

Groet Martijn

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Heb je de oorzaak voor die lekkende kleppen al gevonden en gerepareerd?
Anders is het zonde van de volgende kop.

mgeven (0), 10 jaar geleden

Ik heb een compleet blok gevonden die zet ik over waarschijnlijk goedkoper (niet makkelijker).

en dan hopen dat er niet nog een probleem in het motormanagement zit.

groet Martijn

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

LPG-systeem dat te arm staat is de 1e verdachte.
Met hopen en bidden kan het een dure geschiedenis worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Demio of stel zelf een nieuwe vraag.