Hallo allemaal,
Ik loop al 2-3 weken te 'vechten' met onze 323F uit 2001. Ineens liep ie erg slecht. Auto naar de dealer gebracht en die heeft de lambdasonde vervangen. Daarmee is het wel verbeterd, maar nog zeker niet opgelost.
Nu is de huidige stand zo dat zolang hij (enigzins) op de automatische choke loopt na starten, hij gewoon goed loopt. Zodra de automatische choke eraf gaat, begint hij in te houden/haperen/slechter lopen. Niet zo slecht dat ie niet meer rijdbaar is, maar zeker wel goed merkbaar, en daarmee zeer hinderlijk (en niet goed voor de motor).
Tot nu toe vervangen:
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe bobine's
- nieuwe lambdasonde
- nieuw brandstoffilter
tot nu toe gereinigd:
- gasklephuis
tot nu toe gecontrolleerd:
- compressiemeting gedaan (is ok)
- vacuum (is ok)
Er is nooit een lampje gaan branden o het dashboard.
Ben wss nog wel iets vergeten hier of daar wat al wel gedaan is.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Heb al ergens gelezen dat het wel eens een temperatuursensor of iets dergelijks kan zijn, maar heb geen idee waar die zit(ten).
Ondertussen heb ik al gelezen over een:
- luchthoeveelheidsmeter
- luchtmassameter
- luchtweger
Is dit 3x hetzelfde of heb ik diverse luchtsensoren?
Als ik de stekker van de lmm er uit trek (net na filterhuis) gaat ie in elk geval erg rot lopen, en slaat ie bijna af.
En dan lees ik nog over een temperatuurmeter. is dit voor de luchtaanvoer of alleen koelwatertemperatuur?
Kan iemand vertellen wat wat is, wat het doet, en waar het ongeveer ergens zit op mijn auto? Of is het 3x hetzelfde maar dan anders omschreven?
Of zoek ik in de verkeerde hoek?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien het bouwjaar zal hewt ding dat de lucht meet wel een lucht massa meter zijn (rond gat met een draadje erin).
Een luchtweger of luchthoeveelheidsmeter is de voorloper hiervan maar werkt met een grote flap die moet bewegen - ik denk niet dat je die hebt.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Daarna om uit te vinden wat het is, zou ik beginnen met uitlezen. Dat is de snelste manier om een aantal belangrijke sensoren te testen.
Als er een probleem met het mengsel is (wat voor oorzaak ook) dan kun je dat zien aan de "(Long Term) fuel trim". Die is dan niet 0.
Een 4-gas test wil ook nog wel eens helpen. Lekke uitlaat moet je daar zo op kunnen zien.
Dan heb ik wss alleen een luchtmassameter, want die heb ik getest door de stekker eruit te trekken, waarna hij meteen nog slechter stationair ging lopen. Zal hem eens reinigen met een wattenstaafje en alcohol.
Uitlaat is 100% gasdicht, uitlezen kan ik helaas niet zelf (auto is nog OBD 1).
13 jaar
2001 hoort EOBD te ondersteunen. 1e toelating in 2000 zou het oude type mogen zijn.
Hoeveel lambdasondes heb je? Of te wel: ook een lambda sonde NA de katalysator?
Als je zelf niet kunt uitlezen, dan laten doen?
Heb 1 lambda voor de kat, en die is nieuw. eerste toelating is 1998, facelift vanaf 2001-05 heeft wel OBD2, maar die heb ik dus niet.
Weet je toevallig wat ik voor waarde moet meten als ik de watertemp. sensor doormeet?
13 jaar
Tja, ik zie op 3 plaatsen als jaartal 2001 staan. Misschien maar eens gaan aanpassen?
Die van ons is inderdaad ook van 2001, maar dan van mnd 04. 1 van de laatste pre-face lifts dus.
Na de face-lift werd er ook geen 1.5 meer gemaakt, maar 1.6
13 jaar
Tja, volgen de wettelijke regels moet een benzine-auto VERKOCHT op of na 1 Januari 2001 voldoen aan EOBD.
Niet pas in maart of augustus of welke maand dan ook van 2001. Vandaar de verwarring.
Vergeten we even de uitzonderingen, want deze weegt niet meer als 2500kg en heeft ook geen 7 zitplaatsen.
1e toelating is een kreet van de RDW en staat op het kentekenbewijs en kan ook via de site van de rdw opgevraagd worden.
Dat kun je zien als verkoopdatum.
N.B.: OBD2 bestaat niet in Europa, dat is iets wat in de Amerika en Canada gebruikt wordt. Hier heet het EOBD.
Zo exact weet ik dat ook niet...
Maar weet je toevallig welke waarde ik moet meten als ik de watertemp. sensor doormeet?
13 jaar
Probleem opgelost, luchtmassameter was vervuild..(de 2 weerstandjes in het buisje bedoel ik dan, geen idee wat ze precies doen)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar