👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Nadat eind vorig jaar mijn mazda 626 uit 96 op g3 met 228.000 op de klok niet goed meer reed, en na veel zoeken(ook op dit forum) bleek na een compressietest dat een aantal kleppen verbrand waren.
Veel tegen elkaar afgewogen, (koprevisie, ruilkop etc.) toch maar besloten ivm kostenbesparing en tijdbesparing om een andere motor erin te hangen. Ik vond een blok uit een 626 met 130.000 op de klok, op benzine, dus dit leek me een goeie vervanger.
Nu, 15.000 verder, krijg ik de indruk dat dezelfde symptomen weer gaan optreden. Onregelmatig stationair lopen, steeds hoger verbruik (eerst ong 1:10 op gas, nu nog 1:7) brandstofgeur uit uitlaat, vooral net na starten, weinig vermogen.
Het enige wat ik nu niet op het gassysteem vind slaan is het volgende:
Daar ik op vakantie was (en de benzine was daar een stuk goedkoper) heb ik daar op benzine gereden, dit zorgde normaal ervoor dat ik geen last had van voorgaande. Echter na verloop van 2 weken begonnen ook op benzine de symptomen zich voor te doen.
Heeft iemand misschien suggesties? Bougies, bougiekabels, distributieriem,olie, oliefilter,luchtfilter en complete uitlaat(op spruitstuk en kat na) zijn gelijk vervangen bij de motorwissel.
motor heeft ongeveer 10.000 km goed gedraait.
alvast hartelijk bedankt voor de suggesties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
niemand?
ik heb het idee dat de motor boven de 3000rpm wel zijn normale vermogen geeft, onder de 2000 is het horten en stoten....
ik zou toch weer beginnen met een compressiemeting...
Ik ben vandaag nog even aan het prutsen geweest aan de auto.
Bougiekop van cilinder 1 losgetrokken: geen verandering... dus gelijk de goeie!
Ik loop de bougiekabel langs richting ontsteking, krijg ik me een optater!!
Dus: 1 en 1 is 2? nieuwe set bougiekabels? deze zijn nog geen jaar oud/ ong. 25.000 mee gereden.
Wel zie ik op de plaatsen waar ze dicht langs de motor lopen /cq raken witte plekken op de kabels.
dus: bijna zeker dat het de bougiekabels zijn? en welk merk kan ik het beste kopen? zit nu bosch op, vind ze persoonlijk wel erg dun...
of toch eerst een compressietest laten doen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
17 jaar
Voor een mazda op gas altijd originele mazda kabels gebruiken! Zijn iets duurder, maar dat verdien je in levensduur en betrouwbaarheid wel weer terug...
17 jaar
iets duurder... vorig jaar die van bosch vond ik niet goedkoop, 85 euro, de originele bij de dealer 111 euro ex btw...
17 jaar
voor kwaliteit moet soms betaald worden....
ik zou ook voor de originele gaan...
Ik ga uiteraard ook voor originele.........................)hahaha
"een klap op benzine is een DONDERSLAG op LPG"!
Gr. Jack
ik betaalde 85 euro ex bij de dealer voor kabels voor GF....zijn die voor de GE dan zoveel duurder?
17 jaar
schijnbaar...
moet voor de bougiekabels toch niet uitmaken?
afijn, we gaan het zien...
Niemand die denkt dat ik ook een compressietest moet doen?
17 jaar
nee hoor.
begin maar eens met de bougiekabels.
passen perfect bij jou probleem.
ok, bedankt alvast.
Dinsdag heeft de dealer ze binnen, zodra ze erop zitten laat ik weer van me horen.
17 jaar
ze zitten erin, motor lijkt al een stuk beter te draaien. nu lijkt het me wel verstandig de boel nog even te resetten. ik heb even rondgekeken in het forum en kwam tegen: min pool accu los, bijrijdersdeur open en dan 10 sec. rempedaal in, klopt dit??
alvast bedankt weer!!
17 jaar
- pool los en 30 sec intrappen.
deur hoeft volgens mij niet open...
superbedankt.
hij loopt nu stukken beter, alleen bij het afremmen zakt hij nog iets onder de 750 rpm, waarna hij meteen terugstijgt naar 750.
dit gaat echter niet meer gepaard met schudden, uitvallen etc.
zou dit door de reset komen (moet dit opnieuw ingeleerd worden?) of kan dit nog ergens anders aan liggen?
in ieder geval iedereen bedankt voor de hulp!!
grtzz edwin
17 jaar
Het kan zeker zijn dat de ECU nog aan het inregelen is. Blijft het probleem bestaan:
Ik heb ook last gehad dat het stat. toerental iets te ver zakt en dan snel weer gecorrigeerd wordt. Mijn oplossing was het afstellen van het stationair toerental.
Er zit een stelschroefje in het gasklephuis (in de hoek rechtsvoor als je er recht tegenaankijkt - vlak bij de luchtaanzuigbuis/aan de kant van de gashevel). Het is een kruiskop die verzonken in het gasklephuis zit. Het gaat niet om het schroefje bij de gashevel zelf, deze moet je niet verstellen!
1. Maak de stekker van de stappenmotor los
2. Draai aan de stelschroef tot het stationair toerental zo 600-650 is
3. Bevestig de stekker weer op de stappenmotor
17 jaar
thx! mocht het na het weekend hetzelfde zijn, dan ga ik dat eens proberen!!
17 jaar
probleem is een stuk minder, maar het inhouden blijft toch aanwezig. ook valt hij af en toe nog uit (meestal bij koude motor)
heb het idee dat hij in stappen oppakt. onder de 2000 toeren zit er nagenoeg geen vermogen in, bij 2500 komt er met een schokje meer power, en vanaf 3500 toeren (weer een schokje) heb ik naar mijn idee het volledige vermogen.
verbruik ligt redelijk hoog (1:7 op gas, 1:10 op benz) en er wordt rustig gereden.
17 jaar
Heb je dat schokken ook op benzine?
In dien dat niet het geval is moet waarschijnlijk het gasverdeelhuis goed gereingd worden.
Vooral de sleufjes hierin moer met een voelermaatje van 0,15mm schoon geschraapt worden.
(ik ga er van uit dat je een Koltec gasinstallatie in je Mazda hebt?
Groeten,
Kees
17 jaar
update: na compressietest blijkt dat wederom de kleppen verbrand zijn...
komend weekend gaat er weer een andere motor in, hoop dat ik met deze meer geluk heb.
afijn, zo krijg je er wel handigheid in...
bedankt voor de hulp tot zover!!
17 jaar
weet er iemand of je door bijvoorbeeld een slechte afstelling ( in ontsteking o.i.d.) sneller de kleppen verbrand? de motor die er nu weer kapot is heeft krap 20.000 gelopen nu bij mij op gas, en daarvoor volgens de sloop 130.000 op benzine. lijkt me sterk dat mazda kleppen zo slecht zijn...
17 jaar
Een te arm mengsel geeft klepschade.
Hans
dus nu ik 2 blokken heb versleten, allebei cilinder 1 geen compressie meer, zou dit betekenen dat er te weinig brandstof cilinder 1 ingaat?
17 jaar
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn dat het brandstofmengsel te arm is. Valse inlaatlucht zou ook kunnen daardoor is word het mengsel ook verstoord.
Hans
is er een manier om dit te controleren?
17 jaar
De gasinstallatie op afstelling laten controleren bij een LPG specialist.
Hans
Hoi Edwin,
Ik lees dat je al compressie gemeten hebt, heb je helemaal geen compressie op de 1ste cilinder of is tie alleen wat minder dan de andere cilinders????
Ut komt geregeld voor dat de inlaatpakking doorslaat op de 1ste cilinder, dan loopt tie namelijk ook op 3 potjes!!!
Gr. Jack
er is totaal geen compressie volgens de garage...
Daar dit het 2e blok in een jaar is dat op cilinder 1 de geest geeft ga ik op aanraden van Hans laten controleren hoe de brandstofmengel-verhouding is op die cilinder (ik hoop dat dat uberhaubt een beetje te checken is) maar als er nog meer ideeen zijn dan hoor ik ze graag, a.s. zaterdag is het grote sleuteldag hier! ;-) het nieuwe blok staat al klaar...
17 jaar
je moet 1 ding weten deze motor gaan op gas allemaal naar de kloten rond de 160000 km dus beter is een kopreviesie dan wordt hij direkt aangepast voor gas ik had het zelfde probleem en heb toen een reviesie gedaan bbij de 170000km en nu heb ik hem al op 458000 km staan zonder problemen en ik ga elk jaar naar bulgarjie toe en gebruik hem elke dag voor mijn werk en olie verbruik is ook minimaal 1 liter op de 10.000 km is heel goed denk ik
17 jaar
de eerste motor heeft het 230d volgehouden, de 2e maar 20d... maar olieverbruik heb ik met beide motoren nog nooit gehad. nog nooit een druppel hoeven bijvullen... sleuteldag wordt alleen steeds uitgesteld, de garage en met name de brug van die garage wordt momenteel bezet gehouden door een andere auto... :-(
17 jaar
Verbrandde kleppen is gewoon een gebrek aan onderhoud aan de gasinstallatie.
Als je regelmatig het gasverdeelhuis goed schoon maakt heb je daar nagenoeg geen last van.
Je mag namelijk geen verschil merken bij het optrekken tussen gas en benzine.
Heb zelf ook een 626 met 392.000 op de teller en loopt nog als een zonnetje met een olieverbruik van 1 op de 30.000 kilometer.
Bij 282.000 ook de eerste kop vervangen omdat niemand mij verteld had dat de gasinstallatie onderhoud nodig had.
Dat weten ze bij de garage namelijk ook niet, alleen hoe de rekeningen hoog op te laten lopen.
Ook om de 80.000 kilometer Slick50 aan de olie toevoegen doet wonderen.
Voorkomen is beter dan genezen.
17 jaar
nou VG392 ik ben het niet eens met jou antwoord ik heb op dit moment 458000km gereden op gas met mijn auto en heb 1 keer een nieuwe verdamper en een gas verdeel huis gekocht . en ik laat hem ook nooit schoon maken want als er niks aan de hand is hoef je ook niet om de zoveel duizend kilometers te laten schoon maken .
mijn systeem is koltech en nog nooit gas probelem gehad wel eens de dikke gas slang vervangen om dat hij haar scheurtjes had maar dan merk je wel dan met rijden maar dat is normaal en heeft echt niet met de kleppen te maken dat weet ik wel zzeker want dan had ik al 4 x een nieuwe motor er in moeten doen!
en die slik 50 heb ik er ook nog nooit er ingegooit en die van mijn neemt eigelijks helemaal geen ollie mischien een kwart liter op de 25.000km
17 jaar
Nou cassanova,
Als je je gasverdeelhuis schoon had gemaakt had die ook niet hoeven te vervangen.
Dus een beetje onderhoud doet dus echt wel wonderen.
Had je die driehonderd en nog wat euros in je zak kunnen houden.
Ook ik heb een koltec gasinstallatie in mijn Mazda met intussen de derde verdamper en eerste verdeelhuis.
Misschien dat jouw auto beter tegen gas kan doordat de kop harde klepzittingen heeft.
En haarschertjes in de dikke slang heeft geen invloed op het rijden op gaszolang deze niet lekt.
Je mag mijn site "www.verdampere.nl" wel een keer bezoeken, dan zie je ook wat mijn klanten er van denken.'
Ook spreek je jezelf tegen ten opzichte van je vorige bericht waarin je meldt dat deze motoren 1 liter olie gaan gebruiken om de 10.000 kilometer, en jouw auto nu ineens maar 1/4 liter op de 25.000 kilometer.
Zijn we hier geen appels met peren aan het vergelijken?
17 jaar
nou het is wat jij ervan denkt en haarscheurtjes in je gas slang heeft echt degelijk invloed op je systeem en dat van die olie verbruik dat had ik gewoon fout het is echt 1/4 op de 25000km maar ja schijn baar weet jij het beter .
succes edwin ik bemoei mij er maar niet meer mee!!
17 jaar
alle tips zijn welkom, maar enige wat ik nu kan concluderen is dat ik in een jaar tijd 2 koppen om zeep heb geholpen, allebei cilinder 1 zonder compressie.
Hele blok is indertijd vervangen, dus enige wat eigelijk is blijven zitten is gasinstallatie.
Dus wat dat betreft zou het heel goed kunnen dat ik op cilinder 1 van de gasverdeler een te arm mengsel krijg waardoor de kleppen verbranden.
voor mij in ieder geval reden genoeg om na de motorswap op benzine naar de gasspecialist te rijden en daar de gasinstallatie te laten controleren/reviseren.
kan ook zijn dat ik gewoon domme pech heb, maar hoop hiermee het probleem op te lossen en volgend jaar niet weer een andere motor erin moet hangen, want zo'n fijne klus is het niet!
i.i.g. iedereen bedankt voor de tips tot zover en ik houd jullie op de hoogte!!
17 jaar
Eindelijk is de motor vervangen, de auto is nu naar de garage voor verdere afstelling en keuring. Als hij terug is ga ik de gasinstallatie laten nakijken bij VG392, en dan maar hopen dat het motortje langer meegaat dan een jaar...
17 jaar
laat je maar mooi inpakken
17 jaar
nou, ik ben vandaag naar VG392 geweest, en de auto loopt nu beter dan hij ooit gedaan heeft, en dat voor een hele schappelijke prijs!
Kees, BEDANKT!!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar