Hela,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Mazda 323Fastbreak DiTD uit 2000. Hij heeft 169.000 gereden. Nou heb ik het volgende probleem. Bij koude motor start de auto heel slecht. Moet soms wel 3 seconden aanhouden voordat hij aanslaat. En bij warme motor start hij pas na 2 of 3 keer proberen. En dan ook nog als je lang aanhoudt. Als hij echter is gestart dan loopt de motor prima en stottert/hapert ook niet!
Ik heb de auto bij de Mazda-dealer in Den Haag laten nakijken, en die vertellen mij dat de spill valve op de diesel pomp niet goed werkt. De kosten voor het plaatsen van een nieuwe spill valve met inbouw: 700 euro. Nog niet gedaan, alleen informatie genomen.
Voor second opinion heb ik de auto bij een diesel specilialist laten nakijken. Die vertellen mij dat de spill valve goed is, maar de pomp versleten (de auto rookt ook wanneer je gaspedaal intrapt voor inhalen op snelweg). Kosten voor het plaatsen van een pomp (inruil) bijna 2200 euro! Nog niet gedaan, alleen info genomen.
Toen ben ik hier gaan zoeken en heb een link gevonden: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i....
Ik heb ook een vraagbaak van deze auto inmiddels bestelt. Volgens de bovenstaande link zou het aandraaien van de eindstop een oplossing kunnen zijn. Waar vind ik die echter? In de vraagbaak (Olving) staat dat niet beschreven.
Ook een oplossing zou zijn om eventueel de temperatuur sensor van de pomp te overbruggen. Op de bovenkant van de pomp zitten er 3 plugs (links van de spill valve). Als ik ze er 1 voor 1 uittrek en de motor probeer te starten, start hij nog moeilijker en krijg ik een knipperende voorgloeilampje. Dus heb ik de sensoren weer aangesloten.
Mijn vraag is: zou het inderdaad een losse eindstop zijn? Zoja kan iemand mij vertellen waar die te vinden is precies? Wil ook eventueel langsrijden en laten doen tegen vergoeding :). Of is de pomp echt op?
Ik ben ten einde raad, graag jullie advies waarvoor alvast dank!
Vikash
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi,
De spill valve is de grote klep boven op de pomp. Trek deze stekker niet los want hier staat 90 volt op.
De dealer in den Haag is ook gelijk de importeur van mazda nederland. Ik denk dus dat die wel weten waar ze over praten.
Nieuw voor mij! Diverse Ditd's in onderhoud met 1 die meer dan 250d.km heeft gedraaid. Nog nooit een misse slag gehad. Of is het iets wat sporadisch voorkomt?
Sytze
Het komt toch echt wel voor. Heb zelf ook al wel eens een kapotte spill valve gehad en ook al wel eens een versleten pomp.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar