close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 121: Stationairregeling, hoe werkt dat bij deze auto

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: B3 1.3 16v 39Kw

Beste heren.

Deze auto kreeg ik onder handen, maar had al een ruime voorgeschiedenis.

Hij is volgens zeggen onder het rijden stilgevallen, en was niet meer aan de gang te krijgen. Via de desbetreffende garage is hij in het handelaarscircuit gekomen, waar hij door diverse personen/garages onderzocht is, maar niets konden vinden. Ontsteking werd compleet vervangen, contactslot, ecu, lambda etc, maar niets hielp.

Ik kreeg deze wagen afgelopen maandag onder ogen met genoemde voorgeschiedenis en ben aan het meten geslagen. Het probleem was dat hij zowel geen benzine als vonk kreeg. Een kabelbreuk in de voeding naar de opto-coupler was hiervan de oorzaak. Deze gerepareerd, en nog niet starten. Hij kreeg wel brandstof, maar geen vonk. Verder meten, bleek dat de ecu de ontsteking niet meer aanstuurde. Waarschijnlijk opgeblazen door deze op gene met 12 volt op de signaaldraad. Andere ecu ingezet, auto slaat nu aan en loopt de eerste drie seconden goed.

Hier begint mijn eigenlijke probleem. Na 3 sec valt hij stil na een PLOP geluid. Onderzoek wijst uit dat dan een omloopklep tegen het rechter spatbord dichtslaat, en de motor geen lucht meer krijgt. Deze omloopklep heeft +/- 1cm dikke slangen en een soort stelschoefje op de kop.

Indien er gas wordt gegeven blijft de motor netjes lopen en oppakken, maar op het moment dat hij in de stationairregeling moet vallen, smoort gewoon de motor. Op zeker ogeblik had ik hem NETaan lopend kunnen houden met losgelaten gaspedaal, maar bleef dusdanig traag stationair lopen dat hij bijna elk moment af kon slaan. Totdat na een paar minuten hij waarschijnlijk opeens het licht zag en ineens netjes ging lopen. Paar keer proberen, starten/lopen/stationair/oppakken etc, en de motor bleef het geweldig doen. Ik denk, er heeft een klepje ofzo vastgezeten.

Zaak dichtgebouwd, en weer proberen te starten ( eindcontrole )liep weer niet stationair. Maar nu leek het wel of de temperatuur er iets mee te maken had dat hij opeens weer wel netjes ging lopen.

Mijn vraag. Wie kan me uitleggen welke van de drie stationairregelklepjes wat doet. Er zit nog een regelklepje tegen het schutbord met 4mm vacuumslangetjes, en in het gasklephuis schijnt ook nog een klep te zitten.

Een van die drie moet roet in het eten gooien, maar ik weet niet welke klep op welk moment wat moet doen, en of de stationairregeling inderdaad temperatuurafhankelijk is. Misschien is het nog een nasleep van een of andere pino die ergens aan heeft gezeten, of aan die stelschroef heeft gedraaid, ik weet het niet, maar op dit moment kan ik niet verder.

Wie kan me helpen.

Groeten Marcel

Geplaatst door

hellbat (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

niemand een idee ???????

hellbat 0
badge

15 jaar

Ik snap niet waarom ze lambda hebben vervangen met een startprobleem, heeft er niks mee te maken maar goed.


AAN het gasklephuis zit wel een stappenmotor, deze regelt de hoeveelheid lucht wat e rlang kan, als je deze eens schoonmaakt cq vervangt?

Ik snap wel meer niet wat ze gedaan hebben met die wagen, ze hadden er onder andere een ecu van een 323F ingehad, want de stekkers pasten toch ??????

Maargoed. Dat er een omloopklep aan het gasklephuis zat wist ik, maar waarom loopt hij de eerste 3 seconden goed, om dan af te slaan, of in elk geval nauwelijks te lopen, en dan opeens weer normaal te gaan lopen.

De klep tegen het rechtse spatbord slaat na 3 sec dicht. Deze zou ik moeten afstellen in geactiveerde toestand ( wit of groen stekkertje, hangt eronder aan massa), maar wat doet die klep dan als hij toch dicht blijft staan de hele tijd.
Het schijnt nogal een gedoe te zijn om deze stationairregeling af te stellen ( er wordt zelfs gezegd dat je tijdens het afstellen de diagnosestekker moet doorverbinden, Waarom ????) .


Daarom wilde ik graag weten welke klep wat doet. Er zit tegen het schutbord nog een tweetal vacuumklepjes. Een is zowieso van de tankontluchting, de ander staat als "stationair stelmotor ACV" te boek. Wat doet die dan, of is dat toevallig een soort Active Carter Ventilation, en hoort dus niet bij de stationairregeling ???????

Nog mooier, bij de diagnosefunctie van Workshopdata wordt doodleuk verteld dat er geen stationairregeling op de auto zit, terwijl datzelfde systeem 3 stationairregelkleppen opgeeft.

Sla mij maar dood, ik zie door de bomen het bos effe niet meer.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Is dit zo'n Fiesta type Marcel? Daar zit een MAP-Sensor op die wel eens problemen geeft. Ook kan daar de vacuumslang wat plakkerig worden met vervelende gevolgen voor stationairloop. Maar nogmaals dat is wat ik weet van de Fiesta motor en misschien is dit een mazda motor en gaat mijn verhaal niet op.

Siem Bijman 680
badge vip badge

15 jaar

Siem.

Dit is inderdaad een bolhoed, met origineel mazda motor, de 1.3 16v Dus geen feestje.

Er zit geen map op, maar IN het gasklephuis schijnt een soortement luchtweger te zitten. Deze is verder niet verdacht omdat optoeren en op toeren houden etc perfect werkt. Geen enkele hik of stoot tijdens het rijden, alleen de stationairregeling werkt niet naar behoren.

Ik hoop dat je me nog wat verder kunt helpen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Ik ken ze verder niet Marcel. Dus ik kan je ook niet echt verder helpen helaas.

Siem Bijman 680
badge vip badge

15 jaar

Is JackT nog ergens te bereiken ??????

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Moi,
Heb je dit al gelezen? Misschien kan het je verder helpen.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Je zou hem een PB kunnen sturen.
Groet,
Bert

Treb 0

15 jaar

Dat bericht had ik inderdaad al gelezen, vandaar dat ik weet dat het meer is dan alleen aan een stelschroefje draaien.

Ik zal JackT een email sturen hopelijk reageert hij.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

het afstellen van deze auto's is te doen alleen moet je een aantal handelingen doen
precies weet ik ze niet meer maar de kleppen die rechts tegen scherm zitten moeten afgesteld worden door deze aan massa te leggen
een groene en een zwarte draad meen ik als deze aan massa liggen kun je door middel van de schroefjes het toerental regelen ( verhoogd toerental)
voor de exacte manier en toerentallen verwijs ik je naar een mazda dealer om daar even in het werkplaats handboek te mogen kijken
als je deze klppen goed afgesteld hebt kun je achter op het injectorhuis het stationair toerental regelen (let op dat je de juiste schroef pakt )
het stationaire toerental komt heel net bij deze types

mvg luc mathijssen

Keppie 0
badge

15 jaar

Ik heb van JackT nog niets gehoord, ik zal er eens een ritje naar de dealer aan wagen. Ik hoop dat ze nog net zo behulpzaam zijn als een aantal jaren geleden, toen heb ik een paar schema's mogen kopieëren.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

[quote=Keppie]het afstellen van deze auto's is te doen alleen moet je een aantal handelingen doen
precies weet ik ze niet meer maar de kleppen die rechts tegen scherm zitten moeten afgesteld worden door deze aan massa te leggen
een groene en een zwarte draad meen ik als deze aan massa liggen kun je door middel van de schroefjes het toerental regelen ( verhoogd toerental)
voor de exacte manier en toerentallen verwijs ik je naar een mazda dealer om daar even in het werkplaats handboek te mogen kijken
als je deze klppen goed afgesteld hebt kun je achter op het injectorhuis het stationair toerental regelen (let op dat je de juiste schroef pakt )
het stationaire toerental komt heel net bij deze types

mvg luc mathijssen[/quote]
Vergeet niet dat je tijdens het afstellen ALLE elektrische verbruikers UIT moet zetten, anders ga je alsnog in de fout...!

Harald1980 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.