om maar even bij het begin te beginnen:
vorig jaar begon mijn auto vanuit het niets steeds vaker tijdens het rijden onder de 3000rpm te stoten (alsof hij een cilinder oversloeg) totdat hij zelfs op een gegeven moment nog maar op 3 pitten liep. toen heb ik de bougies en bougiekabels vervangen. daarnaast ook brandstof, olie en luchtfilter.... daarna nergens meer last van, mee op vakantie geweest en al....
voor een paar weken terug begon hij ineens weer zo nu en dan tijdens het rijden onder de 3000rpm te stoten. nu kwam er alleen (inmiddels zo'n 4 a 5 keer gebeurt) bij dat als ik voor een stoplicht sta te wachten het toerental wegzakt tot bijna nul (hij slaat niet af) en dan weer terugstijgt naar het juiste stationaire toerental.
kan iemand mij vertellen waar dit aan zou kunnen liggen?
Groeten,
Ron
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beste Ron,
Mijn stappenmotor (Premacy 1.8 benzine) is vervuild. Ik heb hem samen met Kasper eruit gehaald en schoongemaakt. Het is een paddestoelachtige klep met steel. de klep was heel vies en is schoongemaakt. Scheelde gelijk al aardig wat. De steel moest afgekrabt worden en we wisten toen niet of dat zomar kon. Blijkt wel te mogen als je het voorzichtig doet.
Maar goed; met nog vuile steel doet íe precies hetzelfde als de jouwe; met stationair draaien lijkt de motor af te slaan maar doet dat net niet.
Lijkt met gas geven op 3 poten te lopen, maar na een paar maal snel gasgeven is het weg.
Ook na een tijdje minder gas geven en dan weer zachtjes gas bijgeven blijft íe nog wel eens hangen. dan moet ik ff volgas geven en is het weer over.
het is een kwestie van 2 beveiligde torx boutjes losdraaien, klep er uit halen en oppassen met het membraam wat moet bljven zitten. eenmaal er uit kan de klep met carb. reiniger schoongemaakt worden en de steel voorzichtig afgekrabt worden.
kasper heeft er foto's van. Staan misschien nog ergens onder een topic. Anders kan ik ze misschien wel opzoeken.
sukses, Bert
ik zal er eens naar kijken.. bedankt voor je reactie. bij mij is het alleen niet na een paar keer gas geven over, dat is het rare. maar goed, eens kijken wat de paddestoel doet......
misschien dat een foto wel handig is ja, weet ik zeker dat ik het goede heb...
17 jaar
Hi Ron,
onder mijn topic Premacy 2000 ;terugvallen stationair toerental, geplaatst 1 jan. 2007 en 7 feb 2007 had Kasper al een foto geplaatst.
Hierbij nog eens.
[url=http://imageshack.us][img]http://img155.imageshack.us/img155/1552/...[/img][/url]
gr. Bert
17 jaar
mijn excuses dat ik daar zelf niet naar gezocht heb, maar daar heb ik geen tijd voor gehad.
daarnaast ben ik pas sinds gisteren lid hier, dus ik wist ook niet waar ik naar moest zoeken...
in ieder geval bedankt
17 jaar
áls j hem demonteert; let op dat het steeltje er weer goed in past; ff beetje draaien en proberen tot íe klikt op het diepste punt.
gr. bert
17 jaar
beste ron,
mocht het niet de stappenmotor zijn dan zou het ook nog een lekkende spruitstukpakking of lekkende slang op
het inlaatspruitstuk kunnen zijn.
dit is redelijk simpel te controleren door met remmenreiniger op het spruitstuk te spuiten daar waar hij op de cyl.kop
vast zit.(kijk wel even uit waar en hoeveel je spuit het spul is nogal brandbaar!)
verandert het toerental dan heb je lekkage.
en bert, wat bedoel jij met het membraan dat moet blijven zitten?
gr. Steef.
Hi Steef,
ja, ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht dat er een soort rubber pakking of membraam in zat, waar de klep in past, en dat je die moest laten zitten.
Helaas zit Kasper in de VS; hij zou het zo weten.
gr. Bert
17 jaar
hoi bert,
ik heb een 626 van bj.98 en die stottert ook maar dan in lichte mate ook onder de 3000rpm.
hij heeft dit al zo lang als ik hem heb en ik heb al van alles geprobeerd om het er uit te krijgen.
bij mijn auto zit er verder niks dan een ronde ring in het gasklephuis waar de neus (paddestoel) op afsluit.
het zou dus kunnen dat er bij de mijne wat mist en daarom stottert.
het bewuste pijpje op de neus van de stappenmotor hangt bij die van mij dus vrij in het huis en kan dan ook
de werking van de st. motor niet belemmeren.
jammer dat kasper er niet is, ik ga van de week wel even bij de dealer mijn licht op doen... wie weet.
gr. Steef.
Hallo Ron,
Let erop dat jou stappenmotor inwendig anders uitziet dan van een Premacy, diverse losse onderdelen die makkelijk uit elkaar vallen" dus voorzichtig zijn". De stappenmotor zit trouwens met 3 ster en 1 resis torks boutje vast.
En plug ook gelijk de vacuumslang van de EGR-klep af!!!
Gr. Jack
ik hoop dat ik dit weekend tijd heb om er naar te kijken
iig erg bedankt voor alle tips!!
17 jaar
Beste Steef,
klopt het wel dat het staafje bij jouw stappenmotor er maar "los bij hangt"?
misschien weet Jack hoe het hoort; dus of íe vast geklikt hoort te zitten in de "paddenstoel klep"
gr. Bert
17 jaar
hoi bert,
het heeft even geduurd maar ik had het nogal druk met andere dingen.
ik ben nog niet bij de dealer geweest (geen tijd overdag) maar ik heb wel mijn problemen zo goed als opgelost.
ik heb de maf sensor schoon gemaakt en de klep van het koolstoffilter vervangen.
de koolstoffilterklep hoorde je wel werken(zachtjes tikken) maarhij bleek bij nadere controle open te blijven.
daarna opnieuw stationair afgesteld en de auto rijdt een stuk beter.
het inhouden voel je alleen nog bij koude motor en onder de 1500tpm. en daar is mee te leven.
gr. steef.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar