Mijn Mazda 6, bouwjaar 2005, bezine 1.8 stottert.
Garage heeft motorolie vervangen, na een reinigingsmiddel toegevoegd te hebben. Ook is het gasklephuis en de egr-klep gereinigd.
Rij nu 2 maal een tank benzine leeg met een toevoeging. Echter zonder enige verbetering...
Wel liep de motor voor de olieverversing koud onregelmatig en was dit net na deze verversing over, nu echter loopt de auto stationair weer onregelmatig. Auto lijkt ook olie te verbruiken, echter met een zeer slecht af te lezen peilstok is dit moeilijk te controleren.
Wie kent dit probleem en kent de oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder verdere technische data (uitlezen sensoren en waardes, 4-gas test) is het lastig om een conclusie te trekken.
Het toevoegen van een reinigingsmiddel in de tank kan wijzen op een vermoeden van een te arm mengsel.
Of het mengsel correct is, kan eenvoudig worden uitgelezen. De zogenaamde Long Term Fuel Trim moet rond de 0% zitten.
Wijkt deze meer dan 10% af dan is er een probleem. De oorzaken daarvoor zijn echter legio.
Oldford, dank voor jouw antwoord,
Garage vindt in de computer geen foutmeldingen, 4-gas test heb ik hen niet over horen spreken. Ben zelf een leek en heb de auto pas onlangs gekocht (eerste auto die ik zonder garantie heb gekocht, wel via hen middels bemiddeling aangekocht en, naar ik aanneem, goed gecontroleerd.) Betaal nu geen arbeidsloon alleen gebruikte middelen/evt. onderdelen.
Tank zelf meestal in Duitsland en kan dit een oorzaak zijn van een te arm mengsel? Men heeft het nu over een reiniging met Forte wat mogelijk zou helpen. Is het verstandig dit te doen?
10 jaar
In Duitsland tanken is geen oorzaak. Ik tank al minstens 20 jaar in Duitsland met verschillende auto's zonder problemen.
Foutcodes zeggen niet altijd alles. Soms moet je zelf als monteur afwijkingen constateren aan de signalen van de diverse sensoren.
Dat vereist wat meer kennis dan alleen het bedienen van een scanner. Soms helpt ook een 4-gas test daarbij.
Ik zou de luchtmassa meter eens geducht testen of die niet te een te laag signaal geeft, als de fuel trim daartoe aanleiding geeft.
Bougies of luchtmassa meter. Ook binnen het intervaltermijn willen de bougies problemen geven. Luchtmassa meter (maf sensor) merk je vaak tijdens optrekken, bougies meestal tijdens constant rijden wanneer hij begint te stotteren.
Inmiddels al weer enkele stappen verder nadat er flink wat rook uit de uitlaat kwam. ANWB erbij gehad die aangaf dat er olie op de cilinder kwam en deze dus werd verbrand wat de blauwe rook veroorzaakte.
Garage heeft cilinders nagekeken door er een nacht kruipolie op te zetten en toen de volgende ochtend op 1 cilinder alle olie en op een 2e cilinder bijna alle olie verdwenen was geadviseerd om het onderblok te laten reviseren. Met de rug tegen de muur hiermee ingestemd.
Inmiddels is het onderblok gereviseerd, de cilinderkop en katalysator vervangen (weet nog niet wat het gaat kosten maar houd mijn hart vast), maar nu blijkt het stotteren (sla zowat met het hoofd door de voorruit, telkens na zo'n 25 kilometer en rijden bij 80 km per uur) nog niet opgelost...
Wie weet wat dit kan zijn en wat de oplossing is?
10 jaar
[quote=Hubhaak]was geadviseerd om het onderblok te laten reviseren. Met de rug tegen de muur hiermee ingestemd[/quote]
Is dit niet een beetje te gek ? Kwa totale kosten overtref je straks de dagwaarde van het voertuig.
Voor om en nabij 1000,- koop je een knappe, andere motor bij een demontagebedrijf....
Het mag toch duidelijk zijn dat de Garage niet meedenkt met de klant.
Voor dit rekensommetje hoef je geen HBO hebben gestudeerd.
Gr. paul
valse lucht in inlaattrajekt of een defekte temperatuursensor kunnen ook inhouden tot gevolg hebben.
blijf ook even weg bij witte pompen, uit ervaring met mijn honda vtec-e die bij tinq/anwb ook spontaan begon met inhouden bij constante snelheid
10 jaar
Hallo Paul,
Met de rug tegen de muur bedoel ik dat de motor dus niet goed is en wij iets moesten ondernemen waar wij bij de aanschaf van de auto (nu 4 maanden geleden) geen rekening mee hadden gehouden (en al na 3 dagen na aanschaf hebben gemeld bij de garage).
Misschien naief, maar ik heb wel het gevoel dat de garage meedenkt om de kosten laag te houden, het liefst hadden wij natuurlijk gezien dat zij alle kosten op zich zouden nemen maar zij nemen alleen de arbeid op zich, beter iets dan niets zal ik maar zeggen.
Een ruilmotor kost volgens de garage mogelijk rond de 1000 euro maar ook hiervan is niet met zekerheid te zeggen of deze 100% oke is, daarom is het advies gegeven een revisie te doen. De garage heeft het voorwerk gedaan (motor demonteren zodat revisiebedrijf er minder werk aan zou hebben) en zo de kosten te drukken, revisie van het onderblok zal tussen de 600 en 800 euro uitkomen.
Echter blijkt na de revisie de motor nu goed te lopen en niet meer te roken, echter is het probleem van het stotteren nog niet opgelost.
@Marcel; bedoel je met valse lucht in inlaattraject dat dit kan komen door een lek in een vacuumslang? Dit is namelijk ook al benoemd door garage, ook is er benoemd dat het aan de bougies zou kunnen liggen.
Ook hier lijkt het erop dat de garage wel meedenkt daar zij niet zomaar zaken willen vervangen maar willen proberen de problemen op te sporen door onderdelen uit te gaan wisselen met een andere Mazda 6 welke zij in onderhoud hebben. De eigenaar van deze 6 schijnt hiermee akkoord te zijn gegaan.
De reden dat ik de vragen hier stel is om te trachten onze auto z.s.m. weer in orde te hebben daar deze nu al 4 weken bij de garage staat. Velen weten immers meer dan 1 (garage)...
10 jaar
"Ook hier lijkt het erop dat de garage wel meedenkt"
ja hoor, laat de garage maar meedenken...onderblok gereviseerd (na meedenken) en nog niet goed.
Ruilmotor die misschien ook niet goed is...als hij van de sloop komt weet je dat inderdaad niet, nee.
4 weken zoeken...en maar meedenken.
succes.
ludolf
10 jaar
Volgens mij had je beter eerst het advies van marcelw 7083 kunnen opvolgen................
10 jaar
Dit kunnen ook pakkingen zijn, omdat het pas na 25 km begint kan het best temperatuur gerelateerd zijn.
een collega had ook zo'n grapje met een oudere mazda en daar bleek de oorzaak van inhouden in een verkeerde temperatuurmeting te zitten, sensor vervangen was de oplossing.
uitlezen van de mengselverhouding zoals iemand al aangaf zou dat wel aan moeten geven.
10 jaar
Maar weer even een up-date;
Auto enkele dagen weer zelf in gebruik gehad maar stotteren blijft, af en toe zeer heftig, maar ook op de cruise-control is het net of de auto continu gas geeft om vervolgens weer in te houden, net of je zeeziek wordt.
Inmiddels staat de auto weer bij garage. Nu om gasklephuis te vervangen, mocht dit niet helpen dan zal er een andere garage naar kijken omdat het probleem dan waarschijnlijk i.p.v. mechanisch iets elektronisch zal zijn.
Begrijp uit verschillende berichten op internet dat dit voor een Mazda 6 iets is dat vaker voorkomt ondanks dat dealers zeggen dat hen dit niet bekend is...
Voor wat betreft dat garage niet meedenkt... Zij hebben zij al aangegeven, buiten de revisie (600 tot 800 euro), geen extra kosten in rekening te brengen! Blijf dus het gevoel houden dat de garage wel degelijk meedenkt.
10 jaar
Gasklephuis is inmiddels vervangen en auto loopt nu beter. Geen problemen meer gehad wat betreft zo erg stotteren dat je met je hoofd door de voorruit slaat. Wel blijft de auto enigszins "zeeziek" aanvoelen (kort gas geven en inhouden m.n. bij gebruik van cruise control).
Volgens garage moet ? weer ingeleerd worden?
Iemand hier bekend mee?
10 jaar
Stotteren toch weer een probleem... Inmiddels heeft de garagist de auto naar een ander bedrijf gebracht waar men de auto aan de computer heeft gelegd. Inmiddels 2 problemen ontdekt.
1. pakking van de EGR- klep lekt. (wordt vervangen)
2. 4-gas meting niet goed. (wat ook zou leiden tot APK-afkeur)
Hopen dat problemen nu eindelijk opgelost zullen worden. Zo niet, auto maar weer verkopen?
10 jaar
Pakking EGR vervangen, enorm stotteren nog niet opgelost. Waardes CO2 ook nog niet goed...
Ze zoeken verder.
10 jaar
Kan die 1e garage niet eens deze auto uitlezen? Doen ze geen APK-keuringen dan?
Want anders kun je deze uitlezen - zij het beperkt, maar een paar interessante dingen zijn wel te bekijken. Zoals de fuel trims.
Apk-keuringen besteden ze uit, of zij alles uit kunnen lezen weet ik niet.
Andere garage, waar de auto nu nog steeds is, is meer gespecialiseerd in uitlezen/diagnose. Helaas stottert de auto niet continu en heeft de garage 200 kilometer met de laptop gereden zonder dat de auto heeft gestotterd.
Hoop dat er nu eens een oplossing komt, auto 5 maanden geleden gekocht en verschillende garages hebben meer kilometers met de auto gemaakt dan ik...
10 jaar
Auto inmiddels gekeurd en blijkbaar alle waardes dus goed. Auto ook weer in gebruik en afgelopen dagen geen problemen meer gehad.
Zouden de problemen (bokken) inderdaad veroorzaakt geweest kunnen zijn door een lekke EGR-pakking? (Er maar vanuit gaande dat de problemen opgelost zijn?)
10 jaar
En probleem is weer terug! Auto stottert weer, minder erg en minder dan voorheen maar het blijft irritant... Volgens garage doet iedere auto dit wel eens (rij al meer dan 25 jaar auto maar geen enkel heeft dit gedaan) en moet ik dit maar voor lief nemen of een andere auto kopen. Hij wil de auto wel inruilen op een andere maar hij heeft momenteel niets staan wat ons aanspreekt.
Graag advies en welke rechten ik heb.
10 jaar
Heb je je benzinefilter wel eens vernieuwd ??
10 jaar
Ik snap een deel van het advies van de garage niet. Namelijk dat je een andere auto zou moeten kopen.
De man stelt duidelijk dat alle auto's wel eens stotteren, dus ook die eventuele andere auto die je bij hem koopt kan stotteren.
Hoe de man aan deze kennis komt is mij ook een raadsel. Hij heeft nooit alle auto's in onderhoud gehad en er zeker niet mee proef gereden.
En als er dan een keer een auto stottert heeft hij waarschijnlijk niet de apparatuur om vast te stellen of het een probleem is of normaal.
Ik bedoel maar, APK keuringen besteden ze uit, dus een 4-gas tester of een goedkope scanner zijn er waarschijnlijk niet.
Ook diagnose met behulp van een uitleescomputer wordt uiteindelijk uitbesteed.
Wat je ook doet, ik zou nooit meer daar een auto kopen en er ook geen reparaties (anders dan garantie) of inderhoud meer laten doen.
Ben je lid van de ANWB? Bel dan eens met de juridische dienst voor advies.
Benzine filter is volgens mij niet vervangen, uitleescomputer heeft hij wel want al 2 maal heeft hij een management storing uitgelezen. De eerste keer ging het om "misfire", de laatste keer zou het gaan om zwakke elektriciteit, zou het ook een zwakke batterij van de afstandsbediening kunnen zijn vertelde hij mij.
ANWB al gebeld maar zij kunnen niets doen. Zij geven aan dat ik blij moet zijn dat de garage de kosten deels op zich neemt, procederen zal meer gaan kosten...
Verder kijken i.p.v. auto verkopen prima, maar hoe dan? Ben inmiddels ten einde raad, rekening voor revisie nog niet gehad/betaald maar hoe dan ook zal het mij geld gaan kosten...
10 jaar
@ Hubhaak , ik bedoel met verder kijken , dat je niet telkens naar dezelfde garage gaat en weer in discussie gaat met dezelfde chef van die garage .
10 jaar
Aan de handzender zal het zeker NIET liggen!!!
En als ik ook ff een gokje mag wagen, dan denk ik aan de bobine zeker gezien de misfire en temperatuur gerelateerd.
Gr. Jack
@MX3; naar andere garage gaan zal extra geld kosten, dus geen optie...
@Jack; volgens garage heeft mijn Mazda geen bobine.
@Mijzelf; moet ik doorgaan met deze auto of is verkopen beter? Weet het inmiddels niet meer! Ben bij de aankoop al over mijn budget gegaan omdat dit mijn "droomauto" was en verdere kosten wil/kan ik niet meer dragen... Iemand een (wel goede) Mazda 6 station te koop?
10 jaar
[quote=Hubhaak]@Jack; volgens garage heeft mijn Mazda geen bobine.[/quote]
Wouw, een benzine-auto zonder bobine. En waar komen die vonkjes om het mengsel te ontsteken dan vandaan?
Weer een extra reden om deze garage de rug toe te keren en nooit meer terug te komen.
Ze staan gewoon onzin te verkopen waar je bij staat.
Hubhaak, dit betekend een ongekende doorbraak!!!!
Succes.
Wat een bobine is of doet weet ik echt niet, ik heb weer andere kwaliteiten! Als jij weet wat een ABC-training is dan komen wij er samen wel uit wat mijn Mazda betreft...
Begrijp me niet verkeerd maar ik baal er wel van dat ik nu als een sukkel neer word gezet. Ik weet echt niets van auto's maar zit wel met een auto in de maag die het niet goed doet!
10 jaar
@Hubhaak. Je bent zeker geen sukkel. Ik zou eens contact opnemen met een andere dealer of Mazda specialist. Ik denk dat jack zijn gok best een kans heeft. Ga op zoek naar een garage die de uitdaging heeft om je storing op te zoeken. Google eens op specialist/dealer en of diagnosespecialist.
Dank Highway voor jouw bericht.
Zoals eerder al geschreven is de auto al bij een ander bedrijf geweest welke meer gespecialiseerd zijn in diagnose. Zij hebben 2 weken met de auto gereden zonder dat deze gestotterd heeft. Bij aanvang van deze 2 weken hebben zij geconstateerd dat de EGR-pakking lekte (nieuwe pakking geplaatst) en dat de CO2-waardes niet goed waren.
Dit hebben zij aangepakt en dus 2 weken gereden waarna de auto ook door hen APK is gekeurd.
Verder is door de garage gedaan; toevoegingen gebruikt, de motor gereviseerd, het gasklephuis vernieuwd, de EGR-klep gereinigd en de katalysator vervangen. Ook hebben zij de lambdasonde met een andere Mazda 6 uitgewisseld. Dit alles heeft niet geleid tot een oplossing.
Er wordt nu door de garage gedacht aan een kabelbreuk maar ik begrijp dat het ook de bobine kan zijn.
Zal hen (verkopende garage) vragen om nog eens naar de bobine te (laten) kijken. Wanneer dit het probleem (stotteren, dat weer erger wordt) dan nog niet opgelost is dan zal ik de auto weer (laten) verkopen. Dit is een probleem dat ik nooit eerder bij een auto ondervonden heb en het vertrouwen in garagebedrijven ook geen goed heeft gedaan...
Weet dat de garage meeleest op dit forum, dus hoop dat deze ook actie ondernemen n.a.v. de laatste berichten!
10 jaar
Ok, ik begrijp u frustratie en hoop dat er snel een oplossing komt voor u auto.
En inmiddels band alweer het lampje van het motormanagement... ANWB er weer bij gehad, blijkt de lambdasonde een probleem aan te geven.
Kan de lambdasonde de oorzaak van het stotteren zijn? Volgens de ANWB duurt het erg lang voordat een lambdasonde een foutmelding geeft.
Morgen naar de garage om de foutmelding eruit te laten halen (heb deze er bewust in laten staan door de ANWB) en zij willen een andere sonde gaan plaatsen. Heeft dit zin om mijn probleem op te lossen of is dit nutteloos?
10 jaar
Breng de auto naar een dealer en laat die een diagnose stellen.
Of zoals gememoreerd,een goede universeel of diagnose specialist.
10 jaar
Wat was de exacte tekst en/of het nummer van de foutcode?
Zonder die informatie is het moeilijk om te zeggen of het nut heeft om de betrokken lambda sonde te wisselen.
Laat ook een 4 gasmeting doen en plaats de waardes hier. Als ik een beetje over je topic lees is het mengsel te rijk of te arm. Denk ook aan misfire of iets dergelijks.
Beste Hub,
Ik keek voor een klacht van een collega met een Mazda die slecht liep.
Om jou verder te helpen wil ik toch even reageren.
Ga je uit van het goede van de mens?Niet doen.
Ondanks dat mijn 2 cent.
Er staan een aantal serieuze reactie van techneuten, de klachten die je beschrijft die zijn goed te meten, ...600 tot 800 voor een onderblok revisie met katalysator kan niet, aan onderdelen ben je al meer kwijt.
Start met een diagnose van het ontstekingssysteem, kijken naar een bobine heeft echt geen zin,meten is weten, en op basis van jou klacht .....hoofd voorruit etc,..een monteur die een uur naar een bobine kijkt is duurder dan een nieuwe plaatsen.
..hij rijd niet op lpg toch?....
......je bent toch niet zelf aan het sleutelen?.....(al hoewel met de support van de reacties zeg ik dat je dan verder was dan dat je nu bent geraakt met de garage)....
10 jaar
Allen dank voor de reacties.
Heb helaas geen codes of waardes van een 4 gas meting...
En nee, aut orijdt niet op lpg en ik ben niet zelf aan het sleutelen. Heb totaal geen verstand van auto's en ook heb ik geen middelen om naar een dealer te gaan. Heb met de verkopende garagist de afspraak dat het mij niet meer gaat kosten dan de genoemde 800 euro.
Wacht nu op wisselen van de lambdasonde welke besteld zijn. Hoop echt dat problemen eens over zijn want probleem is er nu al 8 maanden...
10 jaar
Hey,
ik ben van plan om een Mazda 6 te kopen en ik heb alle problemen eens na gevraagd en volgende problemen zijn veel voorkomend:
- Bobijnen gaan soms stuk: Dit kan je zien aan de uiteinden van de bobijn of er vonken overslaan (bliksemvormige tekening)
- Module van de variabele inlaatcollector
- Onder het inlaatspruitstuk uit het zicht zitten 2 rubberen leidingen. Deze leidingen worden zwakker. Deze leidingen takken af van de inlaatcollector en bevatten onderdruk. Als je rijd of stationair draait worden de leidingen dicht genepen door deze onderdruk. Dit wil zeggen dat je niets ziet aan de buitenkant bij stilstaande motor en daardoor is er een moeilijke diagnose te stellen.
Indien dit allemaal in orde is, dan begin ik bij zulke problemen altijd bij de basis, dit is meestal low cost.
Enkele voor beelden: Kijk de zekeringen na, meet de alternatorspanning, bekijk de massa-aansluitingen, meet de brandstofdruk, meet de weerstand door de draden van de bobijn of bobijn zelf, bekijk (door remreiniger of startpiloot) of er geen valse lucht wordt aangezogen, bekijk of je uitlaat af sluit zodat er geen lucht voor je lambda sonde komt, compressiemeting, lektest...
Hopelijk helpt dit jou wat op weg.
10 jaar
Hubhaak, weet je al iets meer? Is het probleem opgelost?
[b]Door Moderator verplaatst[/b]
mitchbrown
Schreef het volgende:
Oeps, ik lijk exact hetzelfde probleem te hebben met mijn Mazda 6 2008 2.0. Deze auto heb ik al een paar jaar en deed het prima. Nu heb ik sinds een aantal weken hetzelfde probleem (met enige regelmaat stotteren bij nagenoeg geen gas geven tussen de 2000 en 3000 toeren). Ik dacht, ik ga een keer naar de lokale garage en laat die erna kijken, nou dat heb ik geweten. Ze hebben het gasklephuis gereinigd en dat was volgens hun het probleem. Na de aanpassing naar huis gereden en het leek erop dat de auto pulserend reed. De volgende dag was het alweer raak. De auto begon zodanig te stotteren dat ik bijna met mijn hoofd de voorruit raakte. Ik weer terug natuurlijk, want het probleem was nog helemaal niet opgelost. Na het bericht dat ie weer stotterde zag ik al aan de monteur dat het een lastig verhaal zou kunnen zijn. Omdat ik al een tijdje geen grote beurt had uit laten voeren heb ik deze door de garage laten doen (ik dacht dan heb ik gelijk een aantal onderdelen die er misschien mee te maken zouden kunnen hebben te pakken). Maar helaas, ook dat hielp niet. Als laatste (want die hadden ze n.l. niet vervangen tijdens de grote beurt) heb ik de bougies laten vervangen. Ook dit hielp niet (misschien ook niet zo'n handige zet).
Ik heb natuurlijk ook al gegoogled en kwam met enige regelmaat op de lambdasonde. Ik heb ook nog een ELM 327 (OBD II) en ga de boel eens uitlezen. Ik zal me asap weer melden. Ik hoop dat ie wat aangeeft.
Ik heb de boel uitgelezen tijdens het rijden en kreeg een aantal foutcodes. P0102 Luchtmassasensor, signaal te zwak, P0103 Luchtmassasensor, te hoog signaal, P0113 Luchttemperatuursensor, signaal te sterk en als laatste P0133 Lambdasensor, lage spanning, trage respons; Bank 1 - sensor 1.
De garage maar weer gebeld en zij gaven aan dat het waarschijnlijk eerder de Luchtmassasensor zou zijn dan de Lambdasensor. (Lambdasensor is ook qua munten tussen de 150 en 200).
@Hubhaak, misschien ook eens informeren bij je garage of dit het probleem zou kunnen zijn? Mijn probleem lijkt wel erg veel op die van jou! Ik ga iig, als het bedrag niet schandalig hoog is, de Luchtmassesensor laten vervangen.
9 jaar
@Hubhaak: Misschien nog een tip. Kijk hier eens na. http://youtu.be/kDKgQ2wsWD8
Dit kan iedereen. Het stelt echt niets voor, zojuist uitgevoerd (helaas nog zonder cleaner maar alleen met lucht) en het lijkt er nu al op dat ie veel stabieler rijdt. Ik wil nog niet te vroeg juichen maar ik heb goede hoop.
9 jaar
Wat ik niet zie in de lijst van mogelijke oorzaken is de Krukas Positie Sensor ( KPS )
Bij 2 auto's heb ik die moeten vervangen. In beide gevallen stotteren, slecht oppakken, moeilijk starten.
De weerstand van de KPS is een paar honderd Ohm. Een slechte kan wel een paar kiloOhm zijn en toch nog een beetje werken.
Deze sensor zit tegen het motorblok en de fout (kan bijna draadbreuk zijn) kan optreden / verdwijnen met stijgen / dalen van temperatuur.
De KPS zorgt (samen met de nokkenas sensor ) voor te timing van ontsteking en inspuiting.
Ze zijn niet erg duur en eenvoudig te vervangen. Je kunt ze doormeten door de stekker los te trekken. Minuutje werk.
9 jaar
@Harald; weet nog niets meer... probleem dus ook nog niet opgelost.
@mitchbrown; dank voor jouw berichten, zal de garage hier op attenderen.
@olaf_verkoop; ook hier zal ik de garage op attenderen.
Ik wacht nog steeds op bericht van de garage. Al voor de voor de kerstdagen berichtte men mij dat mijn 6 een andere lambdasonde dan "normaal" heeft. De serie van mijn 6 heeft een sonde met 2 stekkers welke 2e hands nauwelijks beschikbaar zijn, wel is er via Ebay geboden op een sonde in Duitsland. De garage wil de kosten laag houden en daarom niet kiezen voor een nieuwe daar ook niet zeker is dat het probleem aan de lamdasonde ligt.
Zodra ik meer weet zal ik dat hier melden.
9 jaar
Brandt je motorlampje ondertussen weer?
Laat dan de ANWB weer eens uitlezen en schrijf de nummers van de foutcodes op. Dan weten we misschien meer.
Overigens twijvel ik aan de diagnose dat het de lambdasonde is die dit veroorzaakt.
Op 1 december is er toch al een lambdasonde uit een andere Mazda 6 geprobeerd - zonder succes.
Ik mag toch aannemen dat de donor-auto wel goed liep?
En dan de opmerking van de ANWB dat het erg lang duurt voor een lambdasonde een fout afgeeft.
Harde fouten op de lambdasonde worden redelijk snel gemeld. Mengsel problemen meestal ook.
Wat wel lang duurt is de foutmelding dat de katalysator niet meer (voldoende) werkt en vaak wordt dan onterecht naar de lambdasonde gewezen.
En een 2ehands sonde bestellen via Ebay. Wie zegt dat die sonde wel goed is?
Voor mij is dit een vertragingstaktiek. Dan zijn we weer enkele weken van het probleem af.
Als men - zoals ook op 1 december gemeld - denkt aan een kabelbreuk, dan ga je toch kabels doormeten?
Is dit al gedaan?
Nog even bij mijn verhaal over de Krukas Positie Sensor (KPS)....
Je kunt gewoon de stekker lostrekken en met een universeel meter even de weerstand meten.
Het zal misschien niet de oorzaak zijn, maar het is een van de mogelijke oorzaken die heel eenvoudig te vinden zijn. Kost minder dan een minuut.
De KPS bestaat uit een ijzer kern met een magneet en een spoeltje. Hij zit vlakbij een tandwiel op de krukas. Dat tandwiel heeft bv 36 tanden, waarvan een weggelaten is.
Uit het spoeltje komt een (min of meer) sinusvormige spanning voor iedere tand die voorbij komt. In de EFI computer zetten ze die om in een blokvormif signaal.
Aan het ontbreken van een blok (als de sensor tegenover het ontbrekende tandje staat) kun je dat de positie van de krukas afleiden.
Als de KPS rot is dan is de weerstand te groot (en soms afhankelijk van temperatuur)
Daardoor is de spanning te laag en heeft de EFI computer moeite om er de krukas positie van af te leiden.
En als je niet weet hoe de krukas staat, dan kun je maar beter niet gaan vonken en brandstof inspuiten. Als het op-het-randje is dan kan de motor hevig gaan stotteren.
De spanning die uit de KPS komt is recht evenredig met het toerental. Bij een laag toerental zoals tijdens starten kan het dan te weinig zijn.
Mijn voorlaatste auto was een Hyundai Accent 1.3 Die kon ik nog starten met jump-kabels (dan draait de motor wat sneller en daalt de accuspanning ook minder)
Daarna viel er mee naar huis te rijden met een stuk plastic onder de gasklepaanslag zodat ie ca 2500 rpm draaide.
M A A R ....
Het hoeft helemaal niet de KPS te zijn.
Wat ik bedoel is dat je eerst alles gaat controleren wat eenvoudig en voor niks te controleren is.
Dus GEEN REVISIE VAN ONDERBLOK !!!
9 jaar
Als ik dit drama zo lees dan denk ik dat je bij de verkeerde garage bent.
Zoek een diagnosespecialist met apparatuur en kennis, maar vooral een met GEZOND VERSTAND. Ik heb het idee dat
ze je aan het lijntje houden daar!
Succes
9 jaar
Even een vraagje....
Ik las iets over kruipolie op de cilinders zetten....
Kun je niet gewoon een compressie test doen?
Of een lek test uitvoeren met perslucht op de cilinders?
Zou het kunnen dat ze bij jouw garage geen compressiemeting kunnen uitvoeren?
Jaren terug liet ik een motorband (achterband dat wel) monteren. Balanceren was allemaal onzin en helemaal niet nodig.... en we hebben geen balanceermachine....!
Maar wat kruipolie heeft iedereen wel staan.
En zo test je alleen de afdichting van de zuigerveren en ook nog eens in EEN stand.
Ik vraag me ook af wat je dan meet: er is altijd een spleetje tussen de zuigerveren. En kruipolie.... de naam zegt het al toch...
Ook kun je je afvragen of een beetje lek aanleiding kan zijn tot fel stotteren.
Dan denk ik eerder aan een probleem met de ontsteking (Bobine / Kabels etc ) of inspuiting ( sturing ) of het niet goed zijn van signalen daarvoor ( Krukas en Nokkenas sensor / lucht massa meter )
Mijn advies:
W E G W E Z E N D A A R ! ! !
9 jaar
Vandaag is de lambdasonde vervangen, komende dagen weer rijden en nu maar hopen dat hiermee de problemen opgelost zijn! Computer ook weer uitgelezen en geen foutmeldingen gevonden.
9 jaar
@hubhaak: En? Mijn Lambdasonde (en de Luchtmassameter) is vorige week ook besteld en ik krijg ook geen foutmeldingen (maar stotteren doet ie nog wel). Het zou heel goed 1 van de 2 lambdasonde's kunnen zijn. Als ik het goed heb begrepen meet de 2e lambdasonde (diagnose-sensor op of achter de katalysator) de waardes, die waardes geeft ie door geeft aan de 1e lambdasonde (regel-sensor). De laatste geeft dan weer een signaal aan het motormanagement (of een andere regelneef) die dan weer de bezinetoevoer regelt. Als de gemeten waardes niet kloppen zal de regel-sensor gewoon een signaal afgeven aan het motormanagement waardoor er bijv. minder benzine wordt afgegeven (dit zou een oorzaak kunnen zijn van het stotteren).
9 jaar
Mitchbrown, helemaal goed begrepen heb je het niet.
De 2e lambdasonde (diagnose-sensor) geeft zijn waardes NIET door aan de 1e lambdasonde, maar aan de motor-computer.
Dat signaal wordt bij deze auto in principe alleen gebruikt om te zien of de katalysator nog werkt.
De 1e lambdasonde wordt gebruikt om het mengsel te regelen. Dat regelen gebeurt door de motor-computer.
Een defecte 1e lambdasonde kan stotteren veroorzaken, maar ook een verouderde luchtmassa meter kan dat doen, net als valse lucht.
@oldford: Oke, laat ik nou net die 2 onderdelen in de bestelling hebben. Die eerste lambdasensor (voor de katalysator) is wel erg duur trouwens.
@oldford: Als ik nu de stekker van die regel-sensor ontkoppel, werkt de auto dan nog? Er zal waarschijnlijk wel een lampje gaan branden maar dan zou het stotteren toch weg kunnen zijn?
9 jaar
mitchbrown
Dat je een bijdrage wilt leveren in een topic vinden wij prima.
Het is niet de bedoeling een topic van iemand anders over te nemen.
Mochten er enige vragen zijn, open dan zelf een nieuw topic.
Moderator Problemcar
Het lijkt me niet dat ik dit topic wil overnemen daar ik ook met de betreffende persoon communiceer over zijn klachten (zie vorige posts).
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de andere persoon (in dit geval Hubhaak) hier ook iets aan kan hebben? Dit is zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem. Als er 2 personen met hetzelfde probleem zitten moeten er dan 2 topics worden aangemaakt? Lijkt me niet echt handig. Als dat bij andere fora wordt gedaan krijg je al snel een melding dat dit topic al bestaat.
9 jaar
Ook ik vind het wel prettig dat iemand met hetzelfde (naar het lijkt) probleem op deze post zijn ervaringen deelt. Misschien leidt dit tot een oplossing?
Mijn Mazda lijkt op dit ogenblik goed te rijden al merk ik "onder het gaspedaal" wel enig stotteren te voelen. Toevallig vandaag een collega in meegereden naar het werk die van mijn problemen afweet en hij gaf aan niets te merken van enig stotteren...
Twijfel echter wel of de auto inderdaad nog stottert want vertrouwen in de auto is weg. Ga eerst nog maar eens een paar dagen rijden en hoop dat problemen nu ook weg blijven.
Wel is mij opgevallen dat het benzineverbruik na wisseling van de lambdasonde flink lager is. Van 8.6/100 km naar 7.4/100 km.
9 jaar
[quote=Hubhaak]Ook ik vind het wel prettig dat iemand met hetzelfde (naar het lijkt) probleem op deze post zijn ervaringen deelt. Misschien leidt dit tot een oplossing?[/quote]
Natuurlijk is het prettig als leden meedenken.
Vaak wordt er onterecht geredeneerd dat men exact het zelfde probleem ondervind.
We zien ook dikwijls dat mensen die denken het zelfde probleem te hebben een topic overnemen en er zelf ook vragen in gaan stellen.
En uiteindelijk is de oplossing wederzijds toch niet gelijk, blijkt achteraf.
Om de zoekfunctie optimaal te houden gaat onze voorkeur uit dat een ieder z'n eigen topic opstart.
Moderator Problemcar
Helder verhaal, misschien handig om nieuw topic "stotteren 2" te noemen om zoekfunctie makkelijker te maken?
9 jaar
Wij hebben hier een soortgelijk probleem met een mazda 6 en we zijn nog niet zeker maar we verdenken de getankte brandstof. Als ik zo door je verhaal lees zijn er best veel km's gereden tijdens reparatie, nu lijkt het me dat de problemen minder worden op het moment dat je garagist (bij een A-merk station) getankt heeft en zodra je er zelf weer mee rijdt en je weer (bij een dubieus station in duitsland) tankt de problemen terug komen. Zou dit kunnen kloppen?
Garagist heeft, zover mij bekend, niet getankt. Rij inmiddels zelf al weer ruim een maand met auto en heb geen enkele keer getankt in Duitsland. Telkens getankt bij een A-merk station maar stotteren is weer terug. Lijkt dus niet aan de brandstof te liggen maar aan de auto zelf.
Wacht nu op berekening van autobedrijf of ik de auto hou of deze van ellende maar weer ga verkopen... In het verleden een 626 gereden zonder problemen, maar of volgende auto weer een Mazda wordt?
9 jaar
@ Hubhaak , Mazda's zijn gewoon goede auto's hoor , dat u naar een slechte garage gaat , heeft niets met het Mazda merk te maken .
9 jaar
@MX3 1.6 16v; Als de Mazda dealers en de Mazda importeur aangeeft het probleem niet (h)erkennen terwijl dit probleem bij meerder rijders bekend is... Heb ik dan een slechte garage of is Mazda niet eerlijk...
9 jaar
Bij onze probleemauto is inmiddels de oplossing gevonden. Als we de stekker van de voorste uitlaatgassensor losleggen is het stotteren over, dit houdt in dat deze sensor het probleem veroorzaakt. We hebben een nieuwe besteld en gaan deze over 2 dagen monteren, hij is inderdaad schandalig duur.
Afgelopen vrijdag de voorste lambda-sensor vernieuwd en bij onze auto is het probleem opgelost.
Ook hier lijkt de voorste lamda-sonde het probleem te zijn geweest. Hoop echt dat problemen nu opgelost zijn want het vertrouwen in de Mazda is totaal verdwenen.
Nu nog een roestprobleem (achterscherm) oplossen en vertrouwen terugkrijgen in de Mazda, dan kan ik hopelijk nog vele kilometers maken in deze, verder fijne, auto.
Allen dank voor het meedenken en adviezen!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar