Wie kan mij helpen?
Mijn vrouw heeft een 121 en opzich rijd hij best goed....maar sinds een tijdje gaat hij steeds vreemder doen.
Hij heeft een heel hoog stationair toerental ( waardoor je zonder gasgeven zelfs kan rijden )
Bij het optrekken stottert hij aan alle kanten en lijkt het wel een hobbelpaard.
Dit is dus alleen als hij een warme motor heeft..
Nu ben ik niet een echte auto techneut maar een buurman wist mij te vertellen dat de gaspositie sensor stuk is...zo eigenwijs als ik ben de sensor los gehaald en als ik deze draai reageerd de motor hier wel op....tevens als ik de stekker eraf haal veranderd er niets aan de motor....
uiteindelijk van alles geprobeerd maar niets mocht helpen ( afstellen )....
ik ben er ondertussen wel achter...dat aan de linkerzijde zit ook een of andere sensor met twee slangen eraan ( tegen het spatbord ) als ik deze verstel dan gaat het toerental omhoog maar rijd hij wel beter...tevens kwam er uit een van die slangen als ik het dopje eraf haal olie...mijn buurman staat dan alleen maar te grinniken en zegt dat de hele carberateur stuk is...dus ik hecht maar niet te veel waarde meer aan zijn uitspraken...
wie kan mij helpen?...ik ben wel handig wat betreft sleutelen maar niet te technische termen want met auto's heb ik nog niet veel ervaring
vast bedankt, henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gasklep positie sensor gaat heel vaak stuk, even met je voltmeter meten of de spanning gelijdelijk oploopt met gasgeven.
gisteren een nieuwe sensor geplaatst....maar het probleem blijft...
ik heb wel geprobeerd de auto wat beter af te stellen...maar wil niet teveel overal aan draaien want dan weet ik het wel weer...
ik heb nu de sensor bij het spatscherm rechts iets meer open gedraaid en de lucht iets proberen te regelen met de stelschroef aan de zijkant van de carberateur...
17 jaar
Haal de de deksel van de luchtfilter eraf, en kijk bij stationair draaien boven op de gasklep dan zie je de benzine boven op de gasklep sproeien, geef dan langzaam gas, dan moet het sproeien geleidelijk toenemen zonder "horten en stoten". Als dat wel zo is, dan is de injector de oorzaak van het stotteren!!! Deze gaat namelijk ook wel eens kapot.
Gr. Jack
Gaat zonder horten en stoten...
ik heb toch de lucht toevoer verder open gedraaid en hij rijd nu goed...alleen is het stationair toerental nog iets te hoog
17 jaar
Stationair toerental kun je ook afstellen dmv. aanslagschroef van de gasklep, uiteraard wel alle verbruikers uitschakelen!!!
Gr. Jack
bedankt voor jullie reactie's maar ik ben er al uit...
de verdeelkap is stuk en de module.....
dus moet een andere onsteking erin zetten en dan moet het weer goed zijn
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar