Het volgende probleem doet zich voor: Wanneer ik over de snelweg rijd trilt m'n stuur tussen de 110-125 km/h grofweg, buiten deze snelheden om doet hij dat niet. Auto is meerdere malen gebalanceert, geen resultaat. Nieuwe winterbanden (dunlop) met nieuwe originele velgen gemonteerd, geen merkbaar verschil. Remschijven zijn opnieuw afgevlakt, heeft geen invloed gehad op het trillen. Auto heeft 39000km gereden en geen schade gehad.
Wie weet waar dit aan kan liggen??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij 39000 zou speling eigenlijk geen oorzaak mogen zijn , maar ik zou dit toch eens controleren .
Stuurkogels , ook de binnenste , wielophanging , homokineten van de aandrijfas , wiellager speling enz.
[quote=kaleido 1]Bij 39000 zou speling eigenlijk geen oorzaak mogen zijn[/quote]
Indien het stads km zijn, mede gezien de vele drempels van tegenwoordig kan bij 39000km al het e.a aan slijtage onderhevig zijn.
Gr. paul
Alvorens de (losse) wielen te balanseren, moeten de volgende zaken in orde zijn....
Er mag geen speling zitten op een of meerde van de binnenste of buitenste stuurkogels. Speling moet gecontroleerd worden terwijl de auto op de wielen staat.
Alhoewel de invloed ervan meestal kleiner is, mag ook de wielophanging geen speling hebben.
Speling kan ontstaan door slijtage, maar ook loszitten van bouten of moeren is speling..Dit mag beslist niet het geval zijn..
Alles is mogelijk maar de aandrijfassen of de remschijven zijn zelden of nooit de oorzaak van onbalans wat je omschrijft...
Meestal zijn er dan problemen bij veel minder hoge snelheid.
Waar wel (ook nog) voor gezorgd moet worden is het volgende..
De wielen, (wiel is velg met de erop geplaatste band) mogen niet slingeren en ook niet in hoogte varieren...
Krik de auto op en laat de wielen draaien. Als de band ter hoogte van de velgranden heen en weer beweegt is de velg krom...
Ook als de band op die plaats op en neer gaat is de velg krom.....
Hoewel veel minder van invloed, kan ook de band zelf voor onbalans zorgen...
De schroefdraad van de wielbouten en die in de naven moet goed gangbaar zijn en de wielen moet (liefst met een momentsleutel) gelijkmatig kruislings worden vast gezet.
Op het balanseer apparaat kunnen de velgen en de banden eenvoudig gecontroleerd worden,.
De banden en ook de velgen mogen niet slingeren of breder of smaller worden,
ook hoogte slag is uit de boze....
Balanseren moet gebeuren het liefst op 1 gram nauwkeurig.. en het wiel moet na het balanseren (op het apparaat)in elke stand stil blijven staan.
Gisteren naar een Mazda dealer geweest. Hebben opnieuw de wielen gebalanceerd, heb me laten vertellen dat ze er 10/15 gram hebben bij gedaan.
Moet zeggen dat het getril minder is maar vond het opvallend dat ondanks er nieuwe originele velgen en dunlop winterbanden zijn gemonteerd een hoogteslag te zien was. Vreemd omdat ze nieuw zijn. Waarschijnlijk zorgt die hoogteslag nog voor wat trilling, is dat iets wat naarmate je er mee rijd weer verdwijnt? In ieder geval was er geen speling op de wielophanging te zien.
11 jaar
Vroeger, bij de stalen velgen, welke altijd hoogteslag hadden, zochten we het hoogste punt van de band op en verschoven de band zodanig dat de hoogteslag het geringste was..
Winterbanden, zijn niet bij uitstek de banden welke het mooiste rond zijn... Er worden andere eisen aan gesteld. Jammer dat in reklame campagnes daar geen aandacht aan wordt besteedt...
[quote=cor van jaarsveld]Winterbanden, zijn niet bij uitstek de banden welke het mooiste rond zijn...[/quote]
Is dit wel zo ??
De tijd heeft niet stilgestaan Cor, je bent wat te lang in het oude blijven hangen ;
Gr. paul
Heeft vooral te maken met de prijs waarvoor men iets maakt. En het ene merk is het andere niet..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 2 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar