close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: TCS & TCS OFF lampjes branden zo nu en dan

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: fs, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Zo nu en dan tijdens het rijden gaan uit het niet de TCS & TCS Off lampjes branden (continue aan)
na de auto op nieuw te starten gaan ze na de systeem check wel gewoon weer uit (en blijven ze voor onbepaalde tijd uit)
iemand hier een suggestie van ?

abs sensor rechts achter is vorig jaar vervangen.
maar toen knipperde er een hoop andere lampjes dus ik vermoed zelf niet dat het een sensor is.
destijds knipperde : ABS + handrem + tcs + tcs off

Geplaatst door

klenghost (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je andere banden er onder liggen , bv. 1 nieuwe en 1 oude op 1 as ?

Hoi, nee het zijn nog altijd dezelfde als bij aanschaf. ik zal de spanning morgen eens controleren en evt corrigeren waar te weinig is.
vandaag opgevallen dat de lampjes ook zo nu en dan even tijdens het sturen aan gaan (zowel bij links als rechts flauw sturen, in eerste instantie dacht ik het bij alleen links te zien maar bij wat meer rechtse bochten was het ook zo helaas).

ook merkten we op dat bij lage toerentallen de motor zo nu en dan erg in toeren schommelt. zal zelf ook eens de multimeter pakken en kijken wat de dynamo spanning is.

klenghost 0

8 jaar

Vandaag de connectoren van linkse abs sensoren (voor en achter) los gehad en Door gemeten. (Waardes zijn 1.344ohm op beide).
Na opnieuw aansluiten is deze fout weg gebleven (tot op heden .. circa 35km)
Ecu geresest .

Helaas andere fout erin nu
MAF gerelateerd p0102
Maf geruild met een exemplaar dat ik nog had (zelfde type) helaas nog aanwezig.

klenghost 0

8 jaar

Wat zijn de waardes voor luchtmassa bij stationair en verhoogd toerental?
Wat geeft de Long Term fuel trim aan bij stationair en verhoogd teorental?

oldford 0
badge

8 jaar

Welke waardes bedoel je van de LMM doorstroom (gram/s) of voltages ?
Wagen loopt o poll een lpg systeem (verdamper techniek), werkt fuel trim dan wel?

klenghost 0

8 jaar

LMM doorstroom liefst in gram/seconde of Kg/uur, voltage als het niet anders kan.
Gezien het bouwjaar is dit een G3-installatie en die volgt normaal gesproken de benzine-computer.
De fuel trims werken dan ook gewoon, ook tijdens het rijden op LPG, dat is het mooie aan dat volgen.
Mocht je er aan twijfelen, dan test je toch op benzine?

De foutcode die je krijgt op de LMM kan ook de volgende observatie van je veroorzaken:
"ook merkten we op dat bij lage toerentallen de motor zo nu en dan erg in toeren schommelt."

Al je problemen zoals schommelen en die foutcode, heb je dat ook als je 1 of meerdere dagen op benzine rijdt?

oldford 0
badge

8 jaar

Ik zag niets geks tijdens de rit naar huis aan LMM data (werd hoger/meer doorstroom naar mate de toeren klommen) pikte op 41gr/s bij circa 3000rpm
Shirt term fuel trim nabij 0(grafiek stijl) tijdens rijden, in neutraal nabij 20/25.
Helaas is de log niet gelukt. Morgen nog eens proberen te loggen.

klenghost 0

8 jaar

Een short term fuel trim die naar 25 gaat, duidt op problemen, met name een te arm mengsel.
Ik ben benieuwd wat de Long Term Fuel trim doet. Die zal op dat moment wel oplopen.

Het lijkt er toch echt op dat de luchtmassa meter een te laag signaal geeft.
Dit kan ook veroorzaakt worden door valse lucht, b.v. een lek vacuüm slangetje of een lekke pakking.

Een luchtmassa van 41 g/s komt overeen met ongeveer 37 kilowatt. Maar dat kan als je minder gas geeft en het toerental te laag is voor het maximum vermogen.
Bij volgas op het punt waar de motor 85 kw levert moet je minimaal 93 g/s zien.

oldford 0
badge

8 jaar

long term kan het programma helaas niet via deze adapter uitlzen (zal eens een andere proberen)
ik heb een CSV file met daarin RPM , LMM (g/s) en STFT
http://www.filedropper.com/torquetracklo...

vreemde vind ik dat ik bij het stuk op lpg (na 1800uur s'avonds geen STFT meer zie (blijft op 0 staan)

betreft LMM meter : bij circa 6000RPM had deze een piek van 103G/S dus die zou ik nog als in orde zien.
de eerder genoemde 41G/S was inderdaad op zo'n 3000RPM (normaal schakelpunt van de versnellingen bij onze rijstijl.
lambda sondes werken beide gewoon goed.

klenghost 0

8 jaar

De LMM fout is eruit.
DE Ecu geresest na dat ik een ander exemplaar gemonteerd.
Af en toe nog wel dat de tcs & tcs off lampjes even tijdens het rijden blijven branden en dan weer uit gaan.
Toch nog maar eens uitlezen van de abs computer ?

Verder alleen de gebruikelijk lambda fouten .. en geen discussie mogelijk over die lambda..... Ze werkt alleen ziet de Ecu het niet...De computer van verdampere zag namelijk dat deze gewoon werkte zowel op euro 95 als lpg!

klenghost 0

8 jaar

Als de STFT op 0% blijft staan, dan is de lambdaregeling uitgeschakeld.
Dat moet je dan onder Fuel System kunnen zien (helemaal aan het begin van de datalijst).
Waarschijnlijk een gevolg van de lambda fouten die je noemt. Welke zijn dat?
Als de lambda sonde goed is, maar de ecu het signaal van de lambdasonde niet (goed() ziet heb je dus een bedradingsprobleem - al dan niet veroorzaakt door de lpg-computer.

De STFT die je ziet, wordt die bij de lambda sonde vermeld of is dat een apart gegeven (vlak na het begin van de lijst).
Als het een apart gegeven is, dan zou daar ook de Long Term Fuel Trim gelijk onder moeten staan.

oldford 0
badge

8 jaar

Andere software gebruikt icm bluetooth adapter.
Deze leest zowel short als long trim.
Short trim wijzigt wel continue op benzine en op
Lpg wijzigt b ie wel maar minder snel.
Long trim verandert zo nu en dan tussen -5 & 5%.
Ik kan lambda uitlezen op benzine. . Op lpg niet. Dus ergens is het ooit fout aangesloten?

klenghost 0

8 jaar

Nog altijd last van de tcs kwaal.. heb de oorzaak nog niet kunnen achterhale

klenghost 0

8 jaar

Onlangs nog een andere LMM gemonteerd. Deze morgen even een log gemaakt.
84 gr/s
5475 RpM
98% gasklep open stand /
77% engine load
128kmph
18 graden celsius intake temp.

Binnekort eens een nieuwe luchtfilter monteren (heb deze nog niet zelf vervangen en zit er dus al zeker 60000 km in.

klenghost 0

8 jaar

Code 82 zou betekenen dat de fout uit de ecu van e auto komt en niet uit de abs / tcs computer

klenghost 0

8 jaar

oorzaak van dit probleem was totaal anders dan de LMM.
wel eraan gerelateerd.
vorige eigenaar had een tuning box laten installeren die de waarde van de LMM verandert door gaf. deze box had gelukkig een mogelijkheid om uitgezet te worden dmv jumpers.
kastje uitgezet en tot op heden niet meer de storing gehad.

klenghost 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.