auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 626: Vialle LPi Starten op LPG ivm defecte benzinepomp

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Hallo,

Mijn Mazda 626 heeft mogelijk een defecte benzinepomp. Wil niet meer starten.

Met wat remmenreiniger in luchtfilterhuis spuiten slaat hij wel even aan.
Ik hoor de benzinepomp NIET lopen.

Ik heb de auto moeten laten staan, dus nog niet veel mer kunnen onderzoeken.

De vraag is: Is er een trukje om toch op LPG te starten?

Ben techneut en kan dus een en ander faken/overbruggen enz.

Kopt het dat de LPi installatie zijn signaal krijgt van het brandstofpomp relais?

Een aanwijzing: Als ik met de contactsleutel de zaak aanzet (stand rijden dus) dan zie ik GEEN LAMPJES (LEDJES) in de LPG bediening.

Pas als ik probeer te start gaan de ledjes aan. Ook als de motor niet aanslaat.

Klopt het dat de tijd tot overschakelen van Benzine naar LPG afhangt van de koelvloeistoftemperatuur?

Zou ik dan een vaste weerstand kunnen gebruiken om de temperatuur hoger te laten lijken? Wat voor weerstandswaarde ongeveer?

Ik zie dat er een aftakking is van de temperatuursensor op het thermostaathuis naar de LPG computer.

Kan ik door een doorverbinding te maken op de plaats van het benzinepomp relais de LPG computer laten denken dat ik op Benzine rij?

Ergens las ik dat dat mogelijk was. Dus draadje ipv contacten benzinepomp relais, contact aan en wachten tot hij aangeeft dat hij op LPG loopt en dan starten en met draadbrug wegrijden.

Klopt dit?

Enig idee?

Probleem is dat de benzinepomp niet goed toegankelijk is. Er is geen inspectieluik onder de achterbank. Heb niet gekeken, maar dat staat zo op Internet.
Nou maak ik daar eventueel wel een flink gat om de pomp eruit te halen, maar dat doe ik liever voor de deur.


Vast bedankt,

Olaf

Geplaatst door

olaf_verkoop (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als er geen luikje onder de achterbank zit dan zal je de de tank eronderuit moeten halen dat had ik ook met mijn vorige mazda die type die ik dus had zat de pomp ergens bij de wielkast en kon niet via de achterbank gedaan worden heb destijds 2x dat heuvel gehad dat de pomp defect was en de tank eronder uit moeten halen

ulbert 0

9 jaar

Bedankt voor het meedenken. Heb ondertussen een aantal video's gevonden op YouTube waar ze een stuk staal (niet zo dik zo te zien) wegknippen of zagen om bij de pomp te komen.
In een Mazda Service is wel te zien hoe de pomp en level-sensor IN de tank zit (gewoon van boven erin), maar niet of er wel niet een luik is.

Als er geen luik is dan is er (zag ik in de video's) wel een paar rubber doppen. Dan is het wel mogelijk om met een schroevendraaier en een hamer een paar klappen op de de pomp unit te geven. Soms helpt het even.

zie:
https://www.youtube.com/watch?v=E-HVxyt-...


Olaf

[quote=olaf_verkoop]Kan ik door een doorverbinding te maken op de plaats van het benzinepomp relais de LPG computer laten denken dat ik op Benzine rij?

Ergens las ik dat dat mogelijk was. Dus draadje ipv contacten benzinepomp relais, contact aan en wachten tot hij aangeeft dat hij op LPG loopt en dan starten en met draadbrug wegrijden.

Klopt dit?[/quote]
alleen bij bepaalde oudere types vialle. Succes niet gegarandeerd dus. Aanvullende voorwaarde is dan wel dat de koelwater temperatuur hoog genoeg moet zijn om te kunnen omschakelen. Draad van de temp sensor naar de vialle ecu aan massa leggen om de ecu te foppen. En het draadbrugje pas verwijderen als je op de bestemming bent anders slaat hij alsnog weer af.

MDZNL 85

9 jaar

Kijk, daar heb ik wat aan!
Mijn Vialle LPi is van 1999
Hij is vrijwel meteen toen de auto van de boot kwam op LPG gezet ( 34 km meen ik gezien te hebben )

Dat van de vertraging voor hij op LPG gaat weet ik.
Kan de aftakking bij de sensor ook zien.

Ik laas in een vraagbaak:

Sensor bij 20 degr C ... 35.4 .. 39.3 kOhm
Sensor bij 60 degr C ... 7.18 .. 7.92 kOhm

Ik heb even een potmeter van 10 kOhm met een paar draadjes gemaakt. Die zet ik dan op bv 4 kOhm en steek ik in de stekker naar de sensor.

Dan zou hij heel snel op LPG over moeten gaan. Als dat niet lukt, dan kan ik de motor misschien starten met bv remmenreiniger of zo.

Vraagje: Als ik nu het contact aanzet, dan zie ik GEEN ledjes Benzine / LPG in de Vialle schakelaar. Die met de ledjes voor LPG tankinhoud. Alle ledjes zijn uit.
Zou erop kunnen wijzen dat de Vialle computer NIET ziet dat de benzinepomp draait.
Hoor ook de benzinepomp niet lopen.
Dus wie weet alleen een defect relais.

Van wat ik ervan begrijp werkt de aansturing van de benzinepomp als volgt:

- Contact aan - Pomp gaat even lopen om druk op te bouwen.
- Starten
- Motor loopt - De ECU blijft de pomp aansturen zolang de motor loopt ( inspuiting of krukaspositiesensor ? )

- Knal je tegen boom dan:

- motor loopt - motor blijft lopen en pomp draaien.
- motor slaat af - pomp stopt om bij benzineleiding breuk brand te voorkomen.

Klopt dit een beetje?

Mijn oudere Ford Sierra had een zgn botsschakelaar. Bij de eerste modellen onder het reservewiel. Kratje bier in de koffer gooien... einde oefening.

Probleem is dat de auto ca 100 km verder op staat. Morgen ga ik op de motor ernaar toe en dan zien we wel verder....

Olaf

kan heel best dat bij jouw installatie deze truuk niet meer opgaat. De latere versies kijken naar de injector pulsen dus de motor moet dan lopen. Dan is slepen in de versnelling tot hij overgaat op lpg de enige manier.

MDZNL 85

9 jaar

Opgelost

Na wat zoeken bleek de benzinepomp niet meer te werken. Achterbankzitting eruit en jawel: een inspectieluik. (ik zag een video op Youtube van een 626 zonder inspectieluik: dan moet de tank eronderuit of een gat knippen ) Luik eraf en na een paar forse klappen op de pomp unit deed hij het weer even.
Na omschakelen op LPG naar huis gereden en onderweg een pompunit meegenomen bij van Deijne in Volkel.

Wel aardig: Direct toen de pomp weer werkte zag ik het tank-bijna-leeg lampje branden en de wijzer op nul.
Nieuwe pompunit erin en zag al dat het nivo nogal laag was. Lampje brandde niet meer maar wijzer heel laag.

Dus het was mogelijk een gebrek aan benzine waardoor de pomp kapot ging.

En op de Mitsubishi pompunit ( de feitelijk pomp ) die eruit kwam zag ik 9210 Als dat wil zeggen week 10 van 1992 dan is de pomp al eerder vervangen. Immers de auto is van 1999 en met just-in-time... denk ik niet dat ze een pomp pas na 7 jaar inbouwen.

Ga nu wel snel kijken of ie met de truc op LGP wil starten.
En als ik weer eens richting Turkije ga of zo dan zorg ik voor wat benzineslang enz zodat ik de oude pomp in de jerrycan benzine die ik toch altijd bij me heb kan hangen.

Bedankt voor de tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.