Ik heb in mijn Premacy ca. 1 jr geleden de versnellingsbakolie ververst. Mazda schrijft voor 75W-90. Ik heb er een 75W-90 full synthetic olie van Agip in gedaan.
Nu blijkt bij koud weer dat de bak zwaar gaat. Pas wanneer de motor en versnellingsbak warm zijn schakelt hij weer lekker. En 's zomers geen probleem.
De olie is nog eens door een bevriende olie expert gecontroleerd en voldoet aan de specs.
Het lijkt er toch echter op dat er een dunnere in moet. Iemand adviseerde mij om de olie te verdunnen met ATF olie (voor aut. bak). Ik neem echter aan dat de Mazda dealers gewoon olie vlgns Mazda specs in doen.
Wie kent/herkent dit probleem?
m. vr. gr., Bert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bert is het dan om tebeginnen verstandig om olie die de mazda zelf gebruikt er in tedoen en tekijken hoe dat werkt.
groetjes jan.
Dank je Jan. Ik verwacht dat het dan mogelijk beter is. Maar ik zou graag willen weten hoe het kan dat in beide gevallen 75W-90 geadviseerd wordt, en er dan toch verschillen in zitten. Voor ik er geld aan uit geef ben ik ook nieuwsgierig of dit fenomeen herkend wordt door Premacy rijders die wel de Mazda versnellingsbak olie er in hebben zitten.
gr. Bert
17 jaar
nou bert dan even afwachten of andere rijders daar ervaring mee hebben.
maar het komt bij andere merken ook wel eens voor hoor dat de orginele olie beter schakeld dan andere je zou zeggen dat het niet uit moet maken maar misschien zit er dan toch een andere toevoeging in.
ik ben net zo benieuwd als jij.
groetjes jan.
Bij vergelijken van specificaties van 75w90 olie valt sowieso op dat de viscositeiten van de oliën nog redelijk uiteen lopen. Ik heb in het verleden op dit forum gevraagd of iemand ervaring had met Castrol TAF-X (dit heeft koud een lagere viscositeit vergeleken met de meeste andere 75w90 oliën, maar warm een vrijwel identieke viscositeit). Hier heb ik destijds geen reactie op gekregen...en ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen dit te proberen (vooral omdat het moeilijk verkrijgbaar)
17 jaar
Hi,
ik kwam er achter dat er door de lokale dealer BP olie gebruikt wordt. TYPE: SHX-M
Met een kin. visc. bij 40°C van 102 en een visc. index van 156 lijkt dit erg op wat ik er al in heb zitten: dus geen oplossing.
Jack en andere professionals vanuit dealers;
1)welk merk en type versnellingsbakolie gebruiken jullie?
2) wat zijn jullie ervaringen bij koud weer?
Ik wil door die bevriende olie expert eens uit laten zoeken wat nou de echte verschillen zijn tussen de 75w-90 olieen en welke olie dan het beste geschikt zou zijn in de Premacy.
alvast bedankt!,
Bert
17 jaar
Hoi Jack en Kasper,
Wat Kasper zegt is exact wat ik bedoel. Bijv. BP en Castrol (en anderen) adviseren 4 verschillende soorten voor de Premacy die allemaal zouden voldoen aan de Mazda specificatie, (maar vooral verschillen op het punt viscositeitsINDEX).
Ook de Gulf olie die ik er nu in heb voldoet eraan; OP PAPIER!. Niet dus als de temperatuur onder de 10°C, zakt. Echter in de praktijk lijkt het erop dat de dealers de soort gebruiken zoals ik hierboven in antwoord aan Jack geschreven heb. Dus met een visc. index van ca. 200., en kin. visc. 100°/40°C. van resp. ca.14 en ca. 75
Door nu van een paar profs te horen welk merk en soort (zo mogelijk 100/40/visc. index-getallen.) zij probleemloos gebruiken kunnen we zekerheid krijgen over wat nu de prettigste olie is voor de Premacy.
Helemaal geen moeilijke vraag, maar het lijkt , gezien de respons, of het gebrek er aan, of andere ingewikkelder problemen sneller opgelost worden ;-)
Kom op Mazda dealer forum-genoten; ff 1 blik werpen op het vat en 1 regel als antwoord bij deze topic "te dikke versn.bak olie?".
Make me and others happy!
gesmeerde groet; Bert
17 jaar
Ik heb, met 626 1993 1.8 benzine overigens, hetzelfde probleem, Bert.
Bak schakelt stroef bij koude motor/koud weer. De eerste kilometers gaat het echt lomp. Is de zaak eenmaal warm gaat het weer prima.
Vorige maand de olie laten verversen, specs weet ik niet uit mijn hoofd maar de opgave van de Vraagbaak opgevolgd. De olie is volgens mij Castrol 75W90. Het heeft helemaal niet geholpen. Ik weet niet wat er verder nog aan te doen is. Ik schakel als hij koud is in ieder geval zo behoedzaam mogelijk, en kijk het verder nog aan.
Ik denk dat het eerstens slijtage is, en verder kan het misschien zijn dat de schakelstangen zelf moeten worden gesmeerd of slijtage/toleranties vertonen. Wat is de km stand van jouw Premacy?
Volgens mij is het probleem verder niet ernstig. Op zich moet de olie in de bak lang meegaan, ca. 90.000 km. Maar de bak zelf slijt natuurlijk wel wat.
Ben benieuwd of iemand hier nog andere verklaringen heeft?!
17 jaar
Ik ken het probleem ook:
http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopi...
Ik rij er al 70.000km mee rond. Wordt niet erger, wordt niet beter. (kmstand nu bijna 3 ton).
De API/viscositeits-specificatie die staat in het boekje/de vraagbaak, maar als je de eigenschappen (o.a. kin. viscositeit bij 40/100 graden) vergelijkt van een hele serie GL4/5 75w90 oliën dan zie je dat er toch een behoorlijk verschil zit, zelfs tussen allemaal oliën met identieke specificaties...
Veel merken leveren ook verschillende 75w90 oliën. De basis/betaalbare olie heeft een viscositeitsindex van rond 150. Daarnaast hebben meeste merken ook nog een olie die speciaal is voor moeizaam schakelen bij koude bak, die een viscositeitsindex van rond de 200 hebben (hogere viscositeitsindex betekend kleinere toename van viscositeit bij afkoelen van olie, dus een olie die bij lagere temperatuur dunner blijft). Nadeel van deze olie is dat die (heel) duur is: 10-15 euro/0.5L heb ik meer dan eens als prijsopgaaf gekregen...
17 jaar
Wij gebruiken versnellingsbakolie 75W90 van Shell, al jaren. Nooit problemen of klachten over gehad. Gewoon goed dus!!
Dit staat op de website van Shell:
Shell Gear Oil A 75W-90
SPECIALE APShell Gear Oil A 75W-90 is bestemd voor moderne
transmissies waar met het oog op behoud van de
synchronisatiewerking een API GL-3 olie wordt aanbevolen.
Dit is met name het geval voor diverse
typen Japanse autos. Shell Gear Oil A 75W-90
voldoet aan hoge eisen ten aanzien van
schakelgedrag bij uiteenlopende temperaturen en
biedt een ruime bescherming tegen slijtage.
ANALYSECIJFERS
SAE getal - SAE J306 75W-90
viscositeit bij 40 °C, mm²/s ISO 3104 78
viscositeit bij 100 °C, mm²/s ISO 3104 14,5
viscositeitsindex - ISO 2909 195
dichtheid bij 15 °C, kg/m3 ISO 12185 880
stolpunt, °C ISO 3016 -42
Bedankt voor je info! Deze olie heeft ook een hoge viscositeitsindex (195) en is dus ws. ook wat dunner dan standaard 75w90 olie bij lage temperatuur...
17 jaar
U vraagt, wij draaien :D:D
even nog wat forumdiscussie die bij de verkeerde topic stond:
Harald en Jack,
Zouden jullie ook input willen geven op/bij mijn vraag over de te dikke versnellingsbakolie; vraag die ik elders op het forum gesteld heb?; Dus welk merk en type versnellingsbakolie stoppen jullie in de Premacy, en hebben jullie ervaring met zwaar schakelen bij koud weer?
alvast bedankt!,
Bert
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ga bij de Mazda dealer de versn. bakolie halen, dan heb je automatisch de goede specificaties. (wij als dealer mogen toch ook wel iets verdienen) hahaha
En met te dikke olie schakelt iedere auto zwaar!!!!!!
Gr. Jack
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoi Bert,
De specificaties die de fabriek voorschrijft zijn: soort API GL-4 of GL-5, visc. alle seizoenen SAE 75W90.
Gr. Jack
17 jaar
Hoi Bert,
Aangezien we ook Honda dealer zijn gebruiken we voor zowel Mazda en Honda versnellingsbakken dezelfde olie MTF 11 van Honda, de spec. zijn mij niet bekend (ben hier nog mee bezig).
Ik kan je wel zeggen dat de MTF olie veel dunner is dan andere 75W90 olie die wij hebben.
Met deze olie hebben we bij beide merken en koud weer geen probleem met schakelen.
Gr . Jack
In honda versnellingsbakken wordt toch ook wel 5w40 ipv MTF olie gebruikt? Die zal dan inderdaad een stuk dunner zijn dan 75w90 olie...
Als ik op de website van kroon olie zoek naar speciale honda versnellingsbakolie, dan kom ik een olie tegen met een veel lagere viscositeit bij 40 graden (53 versus 80-100 bij 75w90 oliën) terwijl bij 100 graden het verschil minder groot is (10,5 versus 14,5)...
Interessant....
Bedankt Jack!
17 jaar
Hi Jack,
Ik ben benieuwd naar de specs van die olie.
Op zich ben ik er denk ik wel uit in deze topic. Ik heb gisteren een gesprek gevoerd met de techn helpdesk van BP en apart nog met een oliespecialist van Gulf.
Ik ben nu bezig om er een compact overzicht van te maken om op het forum te zetten. Maar 1 ding is duidelijk; Niet alle Mazda dealers stoppen de optimale olie in de Premacy versnellingsbak. Harald en jij blijkbaar wel. Die Honda MTF 11 zal best lekker schakelen met die lage visc./40°C (als de Kroon olie vglbr is met die van Honda zelf). Maar is het nog wel safe qua olie-filmdruk bestendigheid in een Mazdabak (slijtage?) ?. Op grond van wat durf je dat aan?
gr. Bert
17 jaar
Op grond van 25 jaar ervaring!!!
Ik kan me zelfs het jaar niet meer herinneren dat ik een Mazda bak gereviseerd of vervangen heb, dus kunnen we gerust stellen: wat die Jappen maken, is zo slecht nog niet!!!! HAHAHA
PS. je moest eens weten wat er vroeger allemaal in geknikkert werd, en toch bleef het spul heel.( maar dat waren andere tijden).
Gr. Jack
[quote=verweija]Ik heb, met 626 1993 1.8 benzine overigens, hetzelfde probleem, Bert.
Bak schakelt stroef bij koude motor/koud weer. De eerste kilometers gaat het echt lomp. Is de zaak eenmaal warm gaat het weer prima.
Vorige maand de olie laten verversen, specs weet ik niet uit mijn hoofd maar de opgave van de Vraagbaak opgevolgd. De olie is volgens mij Castrol 75W90. Het heeft helemaal niet geholpen. Ik weet niet wat er verder nog aan te doen is. Ik schakel als hij koud is in ieder geval zo behoedzaam mogelijk, en kijk het verder nog aan.
Ik denk dat het eerstens slijtage is, en verder kan het misschien zijn dat de schakelstangen zelf moeten worden gesmeerd of slijtage/toleranties vertonen. Wat is de km stand van jouw Premacy?
Volgens mij is het probleem verder niet ernstig. Op zich moet de olie in de bak lang meegaan, ca. 90.000 km. Maar de bak zelf slijt natuurlijk wel wat.
Ben benieuwd of iemand hier nog andere verklaringen heeft?![/quote]
Beste Arjan,
Ik denk dat ik nu de geheimen wel weet en zal ze binnenkort hier publiceren.
'k Ben wel benieuwd WELK type Castrol je gebruikt hebt. Het zal zeer waarschijnlijk geen TAF-X geweest zijn. Die zou het goed moeten doen.
Blijven over in de 75W-90 typen: Castrol SAF-XQ en Castrol Syntrax Universal, en die zijn niet de beste oplossing voor jouw probleem.
gr. Bert
17 jaar
Beste forumleden,
Ik ben er denk ik wel uit met de topic.
Ik kreeg een paar keer de tip: ga naar de Mazda dealer, daar hebben ze in ieder geval de juiste olie voor je. Dat blijkt dus niet altijd te kloppen. Waar de ene dealer de bij lagere temepratuur dikste olie, binnen de specificatie , gebruikt, gebruikt een andere een van de dunste (gelet op vis. bij 40°C en de viscositeitsindex).
Ja, volgens de (te algemene) Mazda specificaties moet er een 75W-90 olie in, vlgns eisen API GL3/4/5.
De API/viscositeits-specificatie die staat in het boekje/de vraagbaak, maar als je de eigenschappen (o.a. kin. viscositeit bij 40/100 graden) vergelijkt van een hele serie GL4/5 75w90 oliën dan zie je dat er toch een behoorlijk verschil zit, zelfs tussen allemaal oliën met identieke specificaties...
Dat resulteert dus bij bijv. BP en Castrol in 4 olies die geschikt zouden zijn voor de Mazda Premacy.
De basis/betaalbare olie heeft een viscositeitsindex van rond 150. Dat is bijv. de Gulf Syngear die ik er in had zitten en die dus te dik blijkt te zijn bij koude, maar ook overeenkomt met de SHX en SHX-M van BP. Deze laatste wordt ook door mijn lokale Mazda dealer gebruikt. Had ik hem daar gekocht of laten verversen dan was mijn probleem dus mooi niet opgelost.
De meeste merken hebben ook nog een olie die speciaal is voor moeizaam schakelen bij koude bak, die een viscositeitsindex van rond de 200 hebben; hogere viscositeitsindex betekent kleinere toename van viscositeit bij afkoelen van olie, dus een olie die bij lagere temperatuur dunner blijft. (Nadeel van deze olie kan zijn dat die duur is.)
Ik heb zowel een techneut van de BP helpdesk gesproken als een oliespecialist van Gulf.
Conclusie; Wat Kasper en ik al vermoedden: De enige olie soort die mijn probleem, en die van anderen met hetzelfde euvel, oplost is er eentje met de volgende specificaties: een synthetische 75W-90 API GL3,4 of 5
Kinetische viscositeit bij: 40°C. | 100°C. | visc. Index
Ca. 74 | 14 | 200
Hieronder een overzicht van olieën die daaraan voldoen, en die daar niet aan voldoen.
Versnellingsbakolie binnen specificaties voor Mazda Premacy
75W-90, API GL 3/4/5
kin.visc. kin. visc. viscositeits
merk type 40°C. 100°C. index
meest geschikt
Shell EP 75W-90 64.2 14.0 228
Castrol TAF-X 76,9 14,6 200
BP SGX 75W-90 74,0 14,1 197
Shell Gear Oil A 78,0 14,5 195
Shell Transaxle 81,0 14,9 194
matig geschikt
Kroon Syngear 83,0 14,8 188
Shell Gear Oil HD 89,2 14,0 176
Shell Spirax X 92,6 15,4 175
minst geschikt
Kroon SP1011 101,0 15,4 161
Els Synthese FE75W-90 101,0 15,0 157
Castrol SAF-XO 103,7 15,7 162
Castrol Syntrax Universal ? 13,9 150
BP SHX-M 102,0 15,1 156
BP Energear HT 75W-9 94,0 13,9 150
Gulf Syngear 75W-90 116,6 16,4 151
Shell Spirax ASX 75W-90 115,0 15,0 140
De reden dat sommige Mazda dealers de toch iets dikkere versies gebruiken zit er volgens de BP techneut in dat ze die dan ook voor eindaandrijving (cardan) kunnen gebruiken en daarvoor niet weer een aparte op voorraad hoeven te hebben. Makkelijk voor de dealer. Niet bepaald optimaal voor een gevoelige bak zoals van de Premacy.
Een andere optie is om zon middelmatige olie, met visc. Index van rond de 150 en visc. Bij 40°C. boven 85, te verdunnen met ATF olie. Dit is olie voor een automatische versnellingsbak en heel dun.
Een olie expert van Gulf heeft doorgerekend dat ik in mijn geval de Gulf Syngear met 30% ATF moet verdunnen.
Mijn auto schakelt bij koude nu soepeler dan ooit tevoren. De Mazda 626 van Kasper H. idem
BertvB
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar