Bij m'n Premacy (113.000 km) blijft als het koud is, bij koude motor, het gas "plakken". Door een keer het gaspedaal harder in te trappen komt "het" los. Ik dacht aan een plakkende gasklep.
Onlangs merkte ik bij een klein beetje gas loslaten in een tunnel naar beneden dat de motor opeens inhield en pas weer reageerde door het gaspedaal iets meer dan normaal in te drukken. Nog steeds gedachte aan plakkende gasklep. Heb de randen en zitting v/d gasklep met een doekje met carburateurreiniger schoongemaakt.
Het lijkt niet te helpen en wat nu nieuw is dat de motor soms tijdens stationair draaien even bijna lijkt af te slaan maar dan weer oppakt.
Is dit toch nog gasklep (en waarom dan stationair toerental even minder dan normaal?) of kan er bijv. een injector even blijven hangen?
Ik kan zelf geen storingen uitlezen, maar zou zoiets dan wel opgeslagen staan in het storingsgeheugen?
Ik hoor graag professioneel commentaar.
alvast bedankt en de beste (storingsvrije) wensen voor 2007!
Bert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het gasklephuis kan je zonder te demonteren schoonschuren met een fijn stukje schuurpapier, en daarna met carburateurcleaner te reinigen.
Daarna moet je de IAC valve weer opnieuw afstellen, dit doe je als volgt: motor op bedrijfstemperatuur, accessoires uitgeschakeld (kachel verlichting) Stekker van de IAC klep (stappenmotor) Losnemen, schroef op gasklephuis indraaien totdat de motor net nog stationair blijft draaien en daarna stekker weer monteren.
Beste Robert,
Dank je wel. Ik ga het huis nogmaals schoonmaken en naar de afstelling (laten) kijken. Overigens lijkt het weg te zijn nu het weer warmer is, maar dat is natuurlijk tijdelijk.
m. vr. gr., Bert
17 jaar
Ik heb dit probleem meer dan eens met mijn 626 gehad. Bij warmer/vochtiger weer heb ik minder last dan bij koud/droog weer. Schoonmaken kan zoals robert al aangaf door schoonmaken van gasklep na loshalen luchtaanzuigbuis. Een doekje met carburateurreiniger is vaak al voldoende, schuurpapier zou ik alleen gebruiken als het snel terugkomt. 10 minuutjes werk.
Als je de stappenmotor (IAC) niet loshaalt/schoonmaakt, hoef je het stationair toerental niet opnieuw af te stellen. Ik heb wel in het verleden een keer het hele gasklephuis van mijn 626 uitgebouwd en gelijk ook de lucht-bypass én stappenmotor gereinigd. Daarna was opnieuw afstellen wel nodig.
Je stappenmotor is ook redelijk makkelijk te reinigen en als je gasklep vies is, is je stappenmotor dat ws. ook. Ik weet niet hoe stabiel je stationair toerental is?
17 jaar
Hoi Robert,
Ik ben het niet eens met jou omtrent het afstellen van het stationair toerental, bij een Premacy hoef je niet de stekker van de IAC-klep los te halen. Een Premacy heeft een TEN aansluiting in de diagnosestekker, deze aan massa leggen en het toerental zo afstellen dat er geen verschil in toerental ontstaat.
Stekker loshalen is alleen bij een GF/GW (afhankelijk van type PCM). stekker los en 100rpm lager afstellen
Gr. Jack
Hi Kasper,
M;n stationair toerental is op zich stabiel. Behalve soms als ik start dat het te laag is, of een enkele keer een hik alsof íe af wil slaan, maar dan weer doorgaat. Tijdens het rijden, ALS het gebeurt, altijd nadat ik wat gas los gelaten heb.
Ik moet eens kijken naar de stappenmotor hoe dat er uit ziet en waar die precies zit.
Ik heb altijd zelf aan m'n (oude) auto's gesleuteld maar hier zit toch het een en ander in wat ik nog niet begrijp. Ik zou wel eens (half) uurtje bijles willen hebben. Het is een beetje irritant niet te weten hoe alles werkt.
Jij en Jack bedankt voor de reaktie!
m. vr. gr., Bert
p.s.; iets heel anders. Ik moet nodig m'n kleppen controleren, is nl. bij 90.000 km niet gebeurd. Motor loopt verder goed, maar toch. Kan ik probleemloos het kleppendeksel eraf halen? Ik zie ter hoogte v/d distributie een sensor in het kleppendeksel zitten. Waar is íe voor en is alleen loshalen van het stekkertje voldoende, of moet ik opppassen met welke beweging ik het kleppendeksel er af haal?
17 jaar
Dit is de nokkenas-positiesensor, stekker los, boutje los en sensor uitnemen alvorens de deksel eraf te pakken, weet je zeker dat die niet stuk gaat.
Gr. Jack
Ik heb evt. nog wel foto's van schoonmaken stappenmotor en gasklep van een 626, kan ik je wel toemailen.
Klepspeling controleren:
-nokkenaspositiesensor los, aanzuigslang en klepje van carterventilatie loshalen.
-boutjes van kleppendeksel los
-bij 626 zit slang van stuurbekrachtiging vaak in de weg. deze pomp even loszetten en je kan er al beter bij!
-nokkenasmerktekens recht tegenover elkaar zetten (E=Exhaust=Uitlaat=dichts bij voorbumper). Krukasmerkteken moet nu op 0 staan. Nu kan je inlaat van cyl 1&2 en uitlaat van cyl 1&3 meten
-krukas 360 graden rond (nokkenasmerktekens wijzen nu allebei naar buiten)
-nu de inlaat van cyl 3&4 en uitlaat van 2&4 meten.
-speling op alle kleppen zou 0.25-0.30mm moeten zijn bij koude motor.
-alles weer in omgekeerde volgorde vastzetten. boutjes kleppendeksel met slecht 8Nm....
Stellen is iets lastiger, omdat de klepstelplaatjes lastig te verwijderen zijn. Maar door indrukken met schroevendraaier en eruit trekken met magneetpen is het mij wel gelukt.
17 jaar
[] kleppen controleren was uiteindelijk geen probleem. Bij enkele was de speling 0,20. Ik heb er een schema van gemaakt. Het vervangen v/d plaatjes laat ik een dealer doen i.v.m. ontbreken speciaal gereedschap en de juiste plaatjes. Hoeveel tijd zou het kosten om 6 plaatjes te vervangen?
[] Stappenmotor: m.b.v. Kasper die toevallig hier toch moest zijn (en ex-collega) hebben we stappen motor eruit gehaald. Dat bleek hard nodig, die was goed vervuild. Luchtmassameter was schoon. Gasklep was na m'n vorige reiniging al schoon, hoefde niets aan te gebeuren.
Motor loopt nu veel mooier stationair. Bleek nog een klein hikje later te geven. Klep van stappenmotor is nu wel schoon maar het "pijpje" wat er ook aan zit had aardig koolaanslag. Dat ging er niet af met carb. reiniger
Vraag: kan ik dat er voorzichtig afkrabben met een scherp mesje, of is voorzichtig met schuurpapier beter?
17 jaar
Even ter verduidelijking, bij Berts 2e vraag. In onderstaande foto gaat het om het bovenste puntje van het electrische deel van de stappenmotor: hier zit enorm aangekoekte roet op. Inweken in carb-reiniger helpte niet. Hoe zou je dit, zonder het te beschadigen, toch schoon kunnen krijgen?
http://members.chello.nl/k.hettinga/Mazd...
17 jaar
Met een mesje kun je dit gerust schoonkrabben, mits je dit wel voorzichtig doet.
Zoals Harald zegt, zou ik het ook doen.
Gr. Jack
Harald en Jack,
Dank je wel. Ik ga binnenkort de stappenmotor nog eens demonteren en het "pijpje" voorzichtig schoonkrabben.
Zouden jullie ook input willen geven op/bij mijn vraag over de te dikke versnellingsbakolie; vraag die ik elders op het forum gesteld heb?; Dus welk merk en type versnellingsbakolie stoppen jullie in de Premacy, en hebben jullie ervaring met zwaar schakelen bij koud weer?
alvast bedankt!,
Bert
17 jaar
Ga bij de Mazda dealer de versn. bakolie halen, dan heb je automatisch de goede specificaties. (wij als dealer mogen toch ook wel iets verdienen) hahaha
En met te dikke olie schakelt iedere auto zwaar!!!!!!
Gr. Jack
Jack,
Veel te duur joh voor een arme gepensioneerde! (grapje)
Maar punt is dat zowel BP als Castrol wel 4 typen olie voor de Premacy aanbevelen. En zeker 1 daarvan heeft de specificaties (visc, bij 100 en 40 gr.C. en visc.index) als die ik er nu in heb en die bij kou dus niet bevalt.
Ik denk al te weten hoe het zit. Maar wil het graag bevestigd zien door specs via profs zoals jij.
Dan kan ik een overzichtje/uitleg op het forum plaatsen en is deze topic ook weer afgerond en nuttig voor geinteresseerden!
De Mazda gaat al aan me verdienen omdat ik het kleppen afstellen, en het veertje v/d distr. rol vervangen, uitbesteed. ;-)
Beetje voor mij en een beetje voor Mazda, mooi toch?
Dus vertel nou maar het merk en type (en nog mooier; gelijk ook de visc. en visc. index erbij) v/d olie die jullie gebruiken. Ik verwacht kin. visc. 100°C : ca.14, kin visc. 40°C ca. 74 en visc. index ca 200, wedden?
Alvast bedankt dan. ;-)
m. vr. gr., Bert
17 jaar
Hoi Bert,
De specificaties die de fabriek voorschrijft zijn: soort API GL-4 of GL-5, visc. alle seizoenen SAE 75W90.
Gr. Jack
Hoi Jack,
De API/viscositeits-specificatie die staat inderdaad ook zo in het boekje, maar als je de eigenschappen (o.a. kin. viscositeit bij 40/100 graden) vergelijkt van een hele serie GL4/5 75w90 oliën dan zie je dat er toch een behoorlijk verschil zit, zelfs tussen allemaal oliën met identieke specificaties...
17 jaar
Hoi Jack en Kasper,
Wat Kasper zegt is exact wat ik bedoel. Bijv. BP en Castrol (en anderen) adviseren 4 verschillende soorten voor de Premacy die allemaal zouden voldoen aan de Mazda specificatie, (maar vooral verschillen op het punt viscositeitsINDEX).
Ook de Gulf olie die ik er nu in heb voldoet eraan; OP PAPIER!. Niet dus als de temperatuur onder de 10°C, zakt. Echter in de praktijk lijkt het erop dat de dealers de soort gebruiken zoals ik hierboven in antwoord aan Jack geschreven heb. Dus met een visc. index van ca. 200., en kin. visc. 100°/40°C. van resp. ca.14 en ca. 75
Door nu van een paar profs te horen welk merk en soort (zo mogelijk 100/40/visc. index-getallen.) zij probleemloos gebruiken kunnen we zekerheid krijgen over wat nu de prettigste olie is voor de Premacy.
Helemaal geen moeilijke vraag, maar het lijkt , gezien de respons, of het gebrek er aan, of andere ingewikkelder problemen sneller opgelost worden ;-)
Kom op Mazda dealer forum-genoten; ff 1 blik werpen op het vat en 1 regel als antwoord (svp niet bij deze topic maar bij mijn "te dikke versn.bak olie?". Make me and others happy!
gesmeerde groet; Bert
17 jaar
Wij gebruiken versnellingsbakolie 75W90 van Shell, al jaren. Nooit problemen of klachten over gehad. Gewoon goed dus!!
Dit staat op de website van Shell:
Shell Gear Oil A 75W-90
SPECIALE APShell Gear Oil A 75W-90 is bestemd voor moderne
transmissies waar met het oog op behoud van de
synchronisatiewerking een API GL-3 olie wordt aanbevolen.
Dit is met name het geval voor diverse
typen Japanse autos. Shell Gear Oil A 75W-90
voldoet aan hoge eisen ten aanzien van
schakelgedrag bij uiteenlopende temperaturen en
biedt een ruime bescherming tegen slijtage.
ANALYSECIJFERS
SAE getal - SAE J306 75W-90
viscositeit bij 40 °C, mm²/s ISO 3104 78
viscositeit bij 100 °C, mm²/s ISO 3104 14,5
viscositeitsindex - ISO 2909 195
dichtheid bij 15 °C, kg/m3 ISO 12185 880
stolpunt, °C ISO 3016 -42
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar