Goedemorgen,
Ik ben in het bezit van een 626 ditd (2001) Ik betwijfel of de turbo altijd meedoet. Ik heb begrepen dat de turbo variabele schoepen heeft. Bij fors optrekken hoor ik de turbo in ieder geval niet fluiten. Het lijkt me dat de schoepenverstelling niet altijd even goed werkt.
Mijn vraag is: Is het mogelijk om met een beetje handigheid zelf de schoepen van de turbo weer werkend te krijgen? Zo ja, hoe kun je dat het best aanpakken? Is er iemand die ervaring heeft met het controleren van de turbo-werking??
Groet,
Marco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou de turbodruk kunnen meten. Hiervoor moet je wel een draadje in de stekker naar de turbodruk sensor solderen. Als je het draadje lang genoeg maakt en naar binnen trekt (dat gaat echt eenvoudiger dan het lijkt), dan kun je een voltmeter in de auto leggen en tijdens het rijden de turbodruk in de gaten houden.
Hallo Nico,
Ik begin een beetje handigheid te krijgen in het solderen.. (elco's heb ik op jouw advies ook vervangen)
Waar kan ik de turbodruksensor vinden, en welke draad moet ik hebben binnen de stekker?
Ik heb de egr afgedopt. Het gloeilampje knippert nu. Is het dan zo dat de motor op een noodloopprogramma draait?? Wordt dan de turbo druk niet kunstmatig laag gehouden??
Groet,
Marco
17 jaar
Als je het slangetje van de EGR hebt afgedopt, dan gaat het lampje knipperen. Heb je een plaatje tussen de EGR en het inlaatspruitstuk zitten? Zoja, dan is jouw auto slimmer dan de mijne en kun je de EGR niet meer afdoppen. Noodloop is niet waarschijnlijk.
Bij mijn auto zit de turbodruksensor links bij de radiator boven de intercooler. De middelste pen is het turbodruk signaal. Bij mijn auto staat daar als de motor stationair draait ongeveer 2,5V op. Als de turbodruk stijgt, dan loopt de spanning op. Je moet echter niet teveel verwachtingen hebben van de turbodruk. Alleen als je heel veel gas geeft loopt de spanning op richting de 5V.
Zet wel even een weerstandje van 10k Ohm in serie met de draad waarmee je meet. Als je kortsluiting maakt met de draad, dan krijgt de motorsturing nog steeds een goed signaal. De min om mee te meten kun je aan de sigarettenaanstekeraansluiting (tip voor galgje) hangen.
17 jaar
Dag Nico,
Bedankt voor je antwoord. Als eerste een reactie op de egr. Als het lampje gaat knipperen, is het niet raadzaam de egr af te doppen?? Is een egr trouwens te reviseren?
De turbodruk ga ik meten. Is 5 volt de maximum waarde voor de turbodruk? Lijkt me inderdaad goed te doen. Kun je de turbo er "eerder in laten komen?"
Gr, Marco
17 jaar
Je bedoelt dan zonder dat de EGR is afgedopt het lampje ook begint te knipperen? Zoja, dan is het bedieningsmechanisme of de sensor op de EGR stuk en dan wordt het denk tijd om een andere EGR klep te zoeken.
Hoe heb je jouw EGR afgesloten? Slangetje losgehaald of plaatje ertussen? Jouw auto is nieuwer dan de mijne, het kan zijn dat het motormanagement 'ziet' dat de EGR is afgesloten. In dat geval kun je proberen een gaatje in het plaatje te boren om de EGR werking nog wat te beperken.
17 jaar
Dag Nico,
Waarschijnlijk heb ik onvoldoende juist geformuleerd. Als de egr niet is afgedopt, gaat ook het lampje niet knipperen. De klep lijkt me verder dus wel goed.
Wat me wel opviel, is dat het slangetje wat de egr bedient niet zuigt of blaast... Hoe kan dat? Bij een volkswagen bijvoorbeeld zuigt het slangetje stevig bij stationairloop. Bij mij dus niet. Is dat normaal? Waar kan ik het eventuele probleem zoeken?
Als ik zelf aan het slangetje zuig, beweegt de stift van de egr niet.
Wat kan ik nog controleren c.q. oplossen?
Groet,
Marco
17 jaar
Voor alle duidelijkheid. Ik heb het plaatje momenteel verwijderd, en het systeem gereset.
17 jaar
Hmm, het lijkt erop dat jouw auto met een luchtmassameter de werking van de EGR controleerd. Als de EGR open staat, dan wordt er minder lucht aangezogen. Misschien dat een echte Mazda specialist zoals Jack T er zijn licht eens op kan laten schijnen...
17 jaar
Kontroleer eens of het magneetklepje wat het vacuum regelt van de egr klep wordt bekrachtigd. Deze moet volgens mijn bij stationair gewoon werken. Als er een + en min op staan dan ik waarschijnlijk je klepje stuk.
Ook moet je de egr klep kunnen laten bewegen met vacuum maar weet niet of je daar hard genoeg voor kunt zuigen. En hij kan ook door vervuiling vast zitten.
Kijk eens naar de stang van de vacuum pot die je turbo regelt. Als je gas geeft moet deze bewegen. Het kan zijn dat de schoepen vast zitten.
Het lijkt mij trouwens makkelijker om de druk van je turbo te meten met een losse meter. Stel dat de sensor een verkeerde waarde aangeeft dan weet je nog niks.
Succes
Dag Jan-Marcus,
Bedankt voor je antwoord. Het magneetklepje is waarschijnlijk te vinden direct naast het luchtfilter?? Ik zal de werking daarvan meteen controleren.
De stang van de vacuumpot? Als die niet beweegt, zitten dan de schoepen vast? Zit deze stang in de buurt van het uilaatspruitstuk??
Ik zal laten weten wat ik gevonden heb.
Groet,
Marco
17 jaar
Hoi,
Die stang zit vast aan de turbo. Bovenaan de stang zit een membraam klep. Ook wel vacuum potje genoemt.
Het kan zijn dat de schoepen vast zitten maar hij kan ook niet bediend worden. Er zit een slangetje aan als je hier vacuum op ze moet hij bewegen.
Maar ik zou eerst eens de druk meten stel dat die goed is zit je voor niks te zoeken.
Groeten,
Jan-Marcus
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb even gekeken naar de membraanklep. De stang beweegt voortdurend, ook bij gewoon stationair draaien. Hoort dat ook zo te zijn?? In principe doet de turbo toch alleen bij hogere toerentallen mee??
17 jaar
Hoi Marco,
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de stang op de turbo heen en weer beweegt bij stationair draaiende motor, want als de motor stationair draait heb je geen turbodruk (overdruk) dus ook geen druk om stang te laten bewegen.
Het kan zijn dat het stangetje losgegaan is van de schoepen of de overdrukpot is kapot.
Normaal moet je veel kracht gebruiken om het stangetje heen en weer te laten bewegen, is dit bij jou ook zo???
Gr. Jack
Hallo Jack,
Ik heb net met een zaklamp erbij nog even gekeken. Ook bij stationair draaien beweegt het stangetje voortdurend een beetje schokkerig.
Toen ik echter de twee slangetje op het luchtfilter loshaalde, zakte de stang helemaal naar beneden. De slangetjes op het luchtfilter zitten verbonden aan een apart gedeelte binnen het luchtfilter. Kan het zijn dat daar iets mis mee is??
Zijn ze misschien verkeerd aangesloten?? De auto heeft voor wel eens een tikje gehad, waarbij het luchtfilter geraakt was. Bij het vervangen is misschien iets misgegaan met het aansluiten van de slangetjes?? (als de motor niet draait, en ik haal na een dag een van de genoemde slangetjes los, dan klinkt er een sisgeluid (vacuum) Hoort dat zo te zijn???
Is er een schema hoe e.e.a. aangesloten dient te worden. Ik heb nu sterk de indruk dat ik zonder turbo rondrijdt. (Ik hoor hem tenminste niet gieren)
Ik ben erg beniewd naar een mogelijk oorzaak
17 jaar
Wacht ff Marco!!!
Heb je het over de stang van de turbo of van de egr???
Ha Jack!
Nee, ik heb het echt over de stang van de turbo tegen het schutbord van de auto aan!
Marco
17 jaar
Dat sis-geluid van dat ene slangetje is normaal, maar de rest???????
Zal morgen in het grote boek der alles wetende kijken!!!
Ik mail jou de schema`s
Gr. Jack
Ha Jack,
Ik hou het er maar op dat ik een bijzonder soort auto heb ... :)
Ik ben heel benieuwd of er een pasklare oplossing is.
Klopt het dat er in het luchtfilter een apart gedeelte zit, wat helemaal is afgesloten van de rest van het luchtfilter?? Zo ja, wat zit daar dan in?? Regelelectronica??
De stang van de turbo gaat echt bij stationair tot ruim een centimeter heen en weer!! Dat is meteen over als ik de twee slangetjes loshaal...
Ps. De egr is bijna helemaal afgedopt. (ideetje van Nico de egr-specialist :)) Er zit een plaatje tussen het spruitstuk en de klep, met daarin een klein gaatje (anders gaat het gloeilampje steeds knipperen)
Ik ben heel benieuwd naar de schema's
Alvast gigantisch bedankt!!!
Groet,
Marco
17 jaar
Hoi Marco,
Ik zat zelf even verkeerd te denken, het verschil zit hem in facelift en non-facelift. Jij hebt in ieder geval een f.l. met variabele turbo. Ik heb het wp. handboek van de f.l. nu thuis, maar daar staat de variabele turbo niet in. Dus.... ik mis nog 1 boek!!!, ik kan je dus nu helaas geen schema`s sturen.
Zal kijken of ik morgen op de zaak kom......, ga ik nog eens zoeken.
Wordt vervolgt..........
Gr. Jack
Dag Jack,
Ik heb inderdaad een facelift versie. Ik ben benieuwd hoe het dan zit. Is het zo dat bij de fl versie de turbostang wel bij stationair draaien kan/mag bewegen?? Kan ik ervan uitgaan, dat als de stang beweegd, de schoepen aangestuurd worden en dus niet vastzitten??
Ik ben benieuwd naar een antwoord /oplossing.
Met een hartelijke groet,
Marco
17 jaar
Hoi Marco,
Ik heb het wpboek gevonden, moet alleen nog kopies maken en dan krijg je ze.
Heb al even nagekeken of die stationair aangestuurd wordt, en ja "bij stationair draaien wordt de vacuum solenoide voor 50% met een dutycycle aangestuurd".
De stang zal dan idd. bewegen.
Het is al eerder gezegt, dat je het beste de turbodruk moet meten of laten meten. Bij de Mazda dealer is dit zo gepiept via de diagnose stekker.
Me lijkt als de stang beweegt, dat de schoepen dan ook verdraaien (als de stang niet los ligt)
Gr. Jack
Dag Jack,
Bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat de stang hoort te bewegen bij stationairloop. Ik ga zelf aan de slag met het meten van de turbodruk. Is dat te doen zoals Nico hierboven beschrijft door het solderen van een draad, en zo het voltage af te kunnen lezen?? Geeft me dat voldoende info over de turbodruk??
Mijn ervaring met de dealer hier in de buurt is, n.a.v. het uitlezen van de computer, is dat me dat grapje bijna 35 euro kostte!! (voor 30 seconden werk) Verder niets ten nadele, maar da's me te gek, zeker als je het even omrekend naar guldens...
Groet,
Marco
17 jaar
Hoi Marco,
Ik heb de druk nooit met een V.meter gecontroleerd, me lijkt wel dat het op deze manier te meten is!!! De spanning zal idd gelijk lopen met de druk.
PS. als je nog iedere euro omrekend naar de gulden, dan durf je geen euro meer uit tegeven,...........om die reden ben ik gestopt met omrekenen!!!
Gr. Jack
Dag Jack,
Ik ga met de voltmeter aan de slag. Ik zal laten weten hoe dat verlopen is. Heb je misschien nog wat kunnen vinden over de aansluiting van de vacuumslangen bij de fl versie 626?
Wat betreft het omrekenen heb je wel gelijk. Ik reken echter nog een tijdje om, en maak af en toe de keuze iets niet te doen... :) Met een gezin achter je, moet je af en toe prioriteiten stellen :(
Met een hartlijke groet,
Marco
17 jaar
Overigens moet je wel flink doortrappen om de druk tegen het maximum (iets van 4,6 Volt) aan te krijgen. Bij mijn auto ging dat het beste door vanaf 80 in de 4de versnelling vol gas te geven (op een snelweg waar je 120 mag).
17 jaar
Marco, kijk in jou mailbox!!!
Gr. Jack
Even over dat fluiten van een turbo.. Is dat bij normaal functioneren altijd hoorbaar? Ik hoor zelf nl. nooit iets. Heb wel het idee dat de turbo goed meewerkt (duw in de rug en een turbo wolk achter me vanaf ongeveer 2500 toeren).
Waar moet ik precies naar luisteren? Of hoor ik het niet vanwege het overige (motor)lawaai (323F, 2.0 ditd, 1999)..?
Ben daarnaast ook wel benieuwd naar de oplossing van het verhaal hierboven..
17 jaar
Hoi Sebass,
Jou turbo werkt in iedergeval wel, bij de 1 hoor je hem beter dan bij de ander.
Trouwens; er zijn ook mensen die hoge tonen niet kunnen horen..........!!!
Gr. Jack
hallo,
Ik ben eruit. Ik heb wat anders. Ik zal het forum missen ;-) (maar niet de 626) Ik ga verder het leven door met een octavia.
Met hartelijke groet,
Marco
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar