Wie kan mij HELPEN of advies geven?
Ik heb een Mazda Premacy 2.0 DITD (DI in het rood).
2001 - 01 - 26
ID-nr. JMZCP19R201158582
Heb hem twee jaar terug aangeschaft km-stand 173.000. Huidige km-stand 220.225.
Bij 210.000 km had ik het volgende klacht.
Auto ging niet harder dan 140 km/uur (Duitsland) en de turbo kwam niet in bij en na 2500 r/min.
Auto naar een dealer gebracht.
Diagnose; turbobedieningsklep stuk.
Deze is vervangen.
Klacht niet weg.
Auto terug naar de dealer na twee weken blijkt de ECU stuk te zijn. Een transistor doorgebrand. Althans door een dieselspecialist ontdekt.
Tweedehandse ECU en immobiliser in laten zetten bij de dealer. Klacht verholpen.
Na een maand klacht weer terug (op een hele hete dag??)
Auto terug naar de dealer. Alle bedrading gemeten. Alles goed. Meer wilden ze niet doen omdat ik zelf de tweedehandse onderdelen had aangeleverd. Men vermoedt dat weer de ECU stuk is.
In al die tijd hebben ze gezegd dat mijn turbo 100% in orde was. Ondertussen zijn mijn verstuivers gereviseerd.
Ik heb nog steeds dezelfde probleem. Turbo komt niet in. Soms lijkt het dat de turbo inkomt, bij warm motor. Soms voel ik dat de auto schokt heen en weer.
Top snelheid niet kunnen proberen laatste tijd niet naar Duitsland gegaan.
Ben ondertussen duizenden euros kwijt en mijn probleem is niet opgelost.
Dank voor jullie eventuele respons.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zitten de variabele schoepen van de turbo wellicht vast?
Dankje maar,
Hoe kan ik dit checken?
Hoe kan ik ze dan los krijgen?
Kan ik ze überhaupt zelf loskrijgen?
18 jaar
Ik denk dat het in jouw geval beter is om bij 1 van de professionals die op dit forum posten langs te gaan. Aan de hand van de berichten kun je redelijk nagaan wie verstand van turbo's heeft. Ik heb her en der wel wat over ditd motoren gelezen; waarschijnlijk is de turbo bij jouw auto water gekoeld en zit bovendien verstopt onder het dashboard. Kortom, de turbo helemaal loshalen kan weleens een tijdrovende klus worden waarbij van alles los moet. Lijkt mij werk voor iemand die een dergelijke klus al een paar keer eerder gedaan heeft.
Ik zou in ieder geval niet meer met dit probleem teruggaan naar de dealer waar je eerder bent geweest, maar op zoek gaan naar een ander die garantie kan geven dat hij/zij het probleem voor een afgesproken prijs kan lokaliseren en / of oplossen.
18 jaar
Inderdaad, dankje ik moet een professional hebben die mijn probleem wilt oplossen.
Ben vandaag naar een dieselspecialist gegaan en hij heeft een diagnose gemaakt "Diagnose EDC/EPIC" Hier blijkt ook dat mijn turbo goed is. Hij zegt dat mijn turbo geen druk opbouwt. De ERG-Klep zou niet sluiten. Om mijn probleem op te lossen zou hij alle bedrading door moeten meten. Dit kan tussen 1 uur en 10 uur duren.
Ik ben radeloos.
Ik zou graag een professional willen ontmoeten die mijn probleem zonder vage uitspraken op kan lossen.
18 jaar
Gezien het aantal kilometers dat jouw auto gereden heeft, is de EGR klep waarschijnlijk vastgekoekt door de roet of defect / lek. Lees het topic '626 ditd' maar eens. Ik heb bij mijn auto (ditd van '99) de EGR dichtgemaakt om verdere vervuiling te voorkomen bovendien is de EGR klep van mijn auto lek. De computer uitlezen is naar mijn idee slechts een hulpmiddel om een beetje een idee te krijgen waar een probleem zou kunnen zitten. De echte oorzaak vinden is een kwestie van hands-on de onderdelen onderzoeken.
Wat je zelf wel makkelijk kunt doen is een plaatje van ijzer tussen de EGR klep en het inlaatspruitstuk schuiven. De EGR klep zit rechtsvoor op de motor in de buurt waar de dikke slang op het inlaatspruitstuk zit. Het lijkt een soort paddestoel en er zit een dun slangetje aan. Als je de moertjes van de EGR klep losdraait, dan kun je een metalen strip van +/- 4cm breed tussen de EGR klep en het inlaatspruit schuiven, moertjes weer vast (niet te vast) en de EGR klep zit dicht. Kijk dan eens of je auto het dan beter doet. Waarschijnlijk gaat na een tijdje het voorgloeilampje knipperen; dit is niet ernstig.
18 jaar
Hallo Nico,
Dat heb ik ook gevraagd; de erg-klep dicht maken. De diesel specialist zei dat dan de druk in de turbo zou hoog zou oplopen dat de slangen eraf zouden springen.
Je bedoelt tijdelijk of niet? Wat als mijn auto weer goed rijdt? Welke stappen zouden dan gemaakt moeten worden?
Trouwens hoe lang rij je al met een dichte erg-klep?
18 jaar
Dat de slangen eraf springen met een dichte EGR klep is regelrechte onzin. De turbodruk wordt door de ECU goed in de gaten gehouden en de motor gaat in noodloop (of slaat misschien wel helemaal af) als de druk te hoog wordt.
Als een EGR klep goed werkt, dan wordt deze alleen in deellast open gezet. Bij stationair draaien, optrekken en grote belastingen is de EGR klep echter dicht om de motor maximaal te laten presteren.
Bij mijn auto is de klep al bijna 3 maanden (ongeveer 10.000km) dicht, maar de ECU in mijn auto kan niet 'zien' dat de klep dicht is. De ECU in jouw auto kan dat waarschijnlijk wel.
Probeer eerst eens de EGR dicht te maken om die uit te sluiten.
18 jaar
Ik weet dat bij opel wel eens een klein gaatje wordt geboord in het plaatje waarmee je de EGR afdopt. Zo is er nog wel EGR flow en gaat de ECU geen foutmeldingen geven. Het is alleen trial&error hoe groot het gaatje moet zijn, zodat de flow boven een bepaalde drempelwaarde komt. Hiermee los je het probleem grotendeels op, doordat er maar een heel beperkte EGR flow optreedt.
Of het gaat werken bij een 626...ik heb geen idee...maar toch hier maar even het idee gepost.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar