Mazda MX-5 (NB): Vermogenverlies (pas na 1 minuut rijden, en weer ok na 5 min

Bouwjaar: 1999

Ik zit reeds enige tijd met een heel vervelend probleem.
Heb een Mazda MX-5 met LPG installatie (eentje die zelf bijstuurt en regelt via signaal lambda sonde).
Nu heb ik sinds enige maanden het probleem dat de wagen weliswaar perfect startte, maar na een kleine minuut rijden heel moeizaam draait. Op stationair toerental valt hij onmiddelijk stil (waarna hij enkel zeer moeizaam start). Tijdens deze eerste minuten rijden is er ook sprake van vermogenverlies tussen 2000-3500 tr/minuut. Je moet al plankgas rijden terwijl de auto niet accelereert. Boven de 3500 tr houden wil nog lukken. Na een dikke 5 minuten rijden lijkt alles in orde te zijn. Geen vermogenverlies en niet stilvallen op stationair toerental.
Deze rare dingen doet hij zowel op benzine als op LPG (kan manueel overschakelen, en dit verloopt goed en is ook nog werkend).
Doordat hij zo slecht draait in koude toestand, heb ik afgelopen week een backfire gehad.Gevolg inlaatbuis van het luchtfilterhuis gesprongen.
Dit heb ik terug bevestigd, en voor de rest zie ik geen schade.
Sindsdien wil de wagen niet meer starten, ttz je start de auto, hij lijkt aan te slaan (toerental wordt effe opgedreven, je laat dan de sleutel los, en vervolgens valt hij pardoes stil. Enkel en alleen als je doorblijft starten (sleutel blijven houden nadat de motor aanstalten maakt om te starten) en dat hij een tweede startpoging hierdoor doet, lukt het wel iedere keer om hem aan het starten te krijgen.
Ik heb de bougies reeds vervangen, luchtfilter eruit gehaald, gasklep ziet er mooi en soepel uit, leegloopventiel is ook ok (althans weerstand spoel is 10ohm en loopt soepel over zijn asje),zie geen obstructie in de luchtaanzuigbuis.

Eén keer als de wagen gestart is en hij is warm, loopt hij heel soepel, geen vermogenverlies, mooi toerental, zowel op gas als benzine. Ik vermoed dus niet dat luchtmassasensor stuk is.

Als je na een rit van bv 2 uur de wagen stillegt, en onmiddelijk weer start, lukt dit ook niet.Ook dan moet je hem laten doorstarten totdat hij voor de tweede keer aanslaat, en draait hij normaal. Hierna is er geen sprake van het fenomeen van vermogenverlies (omdat hij dan natuurlijk door en door warm is).
Ik heb vermoeden dat benzinepomp en drukregelaar ok zijn, omdat hij, zelfs na meerdere keren enkelvoudig starten nooit wil aanslaan.Als pomp niet op tijd o druk komt, zou hij toch na enkele tientallen keren proberen voldoende druk moeten hebben.Een lekkende injector kan ook moeilijk vermoed ik, omdat, als je hem na uurtje rijden stillegt en onmiddelijk probeert te starten, ook niet van de eerste keer wil starten. Steeds moet je hem blijven doorstarten tot 2de keer dat hij start en aanslaat, dan gaat het goed.
Wat kan ik nog over het hoofd gezien hebben??

Is er ergens nog iemand die wat ideeen heeft? Mijn Mazda dealer wil er niet aan beginnen omdat volgens hem gas in Mazda MX-5 onmogelijk is en niet door mazda ondersteunt wordt. Mijn LPG installateur weet totaal niet waar hij moet gaan zoeken.

Alvast bedankt.

chrishannes

Geplaatst door chrishannes (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MX-5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

mazdaman (0) PRO, 20 jaar geleden

ik zou toch es ff kijken naar je brandstofdruk regelaar, met lopende motor slangetje lostrekken en kijken of er benzine uitkomt. zo ja dan heb je een probleem en moet je hem vervangen.
Ook moet je ff kijken of je luchtmassaklep wel soepel beweegt

dochyizegem (0) PRO, 20 jaar geleden

Idd LPG op een Mx5 is volgens mij volledig uit de boze is het een 1800cc misschien ? Ik zie anders echt niet in waarom je de 1600cc met LPG laat uitrusten. Zijn er foutcodes ?

chrishannes (0), 20 jaar geleden

Steven,

Waarom is dit volledig uit den boze? Het is inderdaad een 1600cc. Ik rij er al een jaar of 3 mee, zonder problemen voor de rest althans.

Aan Nielis Wegman,
Deze wagen heeft geen luchtmassaklep. Luchtdebiet wordt gemeten volgens "hot wire" principe (constante stroom door een draadje, wat door de lucht afgekoeld wordt, zodat weerstand verandert, waarna de stroombron dit door een andere spanning gaat corrigeren). Denk je dat die defecte brandstofdrukregelaar oorzaak is van startprobleem?
By the way, ik heb ook uitgevonden hoe ik mijn wagen onmiddelijk op gas kan starten: en het leuke is dat hij dat wel goed doet, zonder een tweede keer te moeten blijven doorstarten.

Bedankt alvast voor jullie reacties, als er nog mensen zijn die me kunnen helpen...

Chris

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.