Mazda MX 5 (Miata): Starten op 3 cilinders.

Bouwjaar: 1992

Auto van klant binnegekregen omdat de motor rookt tijdens starten en warmlopen.

De auto loopt in het begin op drie cilinders.

Daarna blijft de motor hoog stationair lopen met een hoog co (5.0).

Ik heb de temp. sensor vervangen,Bougie's,compressie gemeten,gaspot.meterdoorgemeten,luchthoeveelheidsmeter is goed.

Verder heb ik gekeken of er ergens sprake was van valse lucht,maar de motor blijft hoog stationair lopen.

Als laatste hoop heb ik de stelschroef van het co maar gangbaar gemaakt, het enigste wat ik nu bereikt heb is een goed co (gem.0.5 %)Wat zie ik nu over het hoofd??

jos_br.5982

Geplaatst door jos_br.5982 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MX-5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

peer66 (0) PRO, 20 jaar geleden

tja als eerste zul je toch de oorzaak van het lopen op 3 cilinders moeten opsporen. je hebt al het een en ander gedaan ik mis alleen bougie kabels doorgemeten cq vervangen. ligt het niet aan de ontsteking en is kompressie goed dan houden we de injector over wat bedoel je met roken ?

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat voor soort rook is het?

Heb je de bougie-bekabeling al vervangen en wat was toen het resultaat?. Zelfde met verdeelkap?



DanteVortex (0), 20 jaar geleden

Indien het dikke witte rook is dan is het waarschijnlijk dat je koppakking lekt tussen een koelvloeistof kanaal en 1 zuiger.

er komt koelwater in de zuiger bij stilstand. die zuiger werkt in het begin niet omdat het nat is. het koelwater verdampt en levert de rook.



Een andere manier om dit vast te stellen is om uitlaat gassen te meten in het koelwater, en kijken of er olie in het koelwater zit. Ook zal de koelvloeistof slang onder hoge druk staan meteen na het starten.



Als dit het geval is dan is een nieuwe koppakking de enige remidie.



cherber (0), 20 jaar geleden

Inderdaad misschien de bougiekabels om mee te beginnen en controleer eens of er foutcodes zijn opgeslagen.

Zoja, van daaruit verder zoeken.

Of misschien zit er nog een oude foutcode in van een andere keer.Dan moet je de ecu eerst resetten voor je verder gaat.Succes

17 (0), 19 jaar geleden

Hoe reset je dan???

cherber (0), 19 jaar geleden

Jeroen omtrent resetten van de ecu;
Min pool van accu losmaken:Rempedaal 10sec intrappen:
Min pool weer vastmaken:Geen pin in diagnosebox.
I.p.v. de accupool losmaken werkt loshalen van de ROOM-
zekering ook. Succes en vermeld het bouwjaar volgende keer even.
cherber

eelco2639 (0) PRO, 19 jaar geleden

al diverse keren meegemaakt dat er een bougiekabel stuk gaat,
kan door motorolie komen via de kleppendekselpakking of door
regenwater/hogedrukspuit bij reinigen ,je ziet het al als je de bougiekabel uit de kop trekt, zijn ze nat of vet,
met luchtspuit reinigen,
blaas je het water of olie uit de kokers,
Door het afdicht rubber boven aan de kleppendeksel kan er
wel vocht in maar niet uit.
de bougiekabel is bijna altijd kapot als dit gebeurd.
Verder is normaal bij deze auto dat de kabels ongeveer 100000 meegaan voor ze door slaan bij de koude start, trek ze om de beurt er maar af bij de koude start en je hebt de boosdoener zo te pakken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.