Beste allemaal,
De wanhoop nabij ben ik zelf op onderzoek gegaan, om vervolgens op dit fantastische forum terecht te komen.
Het verhaal:
Vorige week zaterdag ging ik mijn vriendin ophalen van Schiphol. Ik was daarvoor zelf ook twee weken weggeweest. Auto had dus twee weken stilgestaan.
Heenrit ging fantastisch, niks aan het handje. Auto geparkeerd, en na anderhalf uur wilde ik weer wegrijden. Niks dus. Wel startmotor, maar niet aanslaan. Even wachten maar, dak dicht, auto uit, auto op slot, auto open, central lock paar keer aan en uit, weer proberen: niks.
ANWB gebeld. De beste man is ruim anderhalf uur bezig geweest aan mijn auto, zonder resultaat. Geen brandstof, en ook geen vonk. Relais, evt 'schokschakelaars', computer, sleutel, alles is de revue gepasseerd. Enfin, hij kon niks voor me doen. 'Over de MX-5 is bij ons helaas weinig bekend'. Na 5 uur in een parkeergarage is uiteindelijk de auto weggesleept naar mijn garage. Ik balen. Op zondag kreeg ik de geest: ik ga met mijn reservesleutel naar mijn auto, kijken of 'ie start. En jawel! Rijden! Alles opgelost, dacht ik. Ik fijn uit eten, wil weer weg, en je raad het al; niks.
De volgende dag de auto laten wegslepen door mijn garage, en die hebben hem de hele week daar gehouden. Gestart, mee gereden, stilgezet, weer gestart, warm gereden, alles hebben ze geprobeerd. Wat denk je? Geen enkele storing. Dus ook niet oplosbaar. Van pure ellende gisteren de auto maar weer opgehaald, en je voelt 'm al aankomen: Eindje mee gereden, voor de deur geparkeerd, en nu doet 'ie natuurlijk niks meer.
Omdat met de reservesleutel het probleem blijft, kom ik al lezende op een aantal mogelijkheden:
- onstekingsmodule is kapot
- Spill valve van de brandstofpomp is stuk
- Groene of zwarte relais in de hoofdzekeringkast is kapot
- Storing in de computer
Wie o wie heeft er een geniale oplossing voor dit dubieuze probleem?
Voorbaat veel dank,
Rikkert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
moeilijk, het kan tal van oorzaken hebben, beginnende bij een haperens contactslot of leesring, via opvoerpomp of relais totaan de computer aan toe.
Het MEEST waarschijnlijke is de brandstofaanvoer. Wat ikzelf wel eens doe bij zo'n storing die maar af en toe voorkomt, voor de nood even een extra voeding met schakelaar naar de brandstofpomp leggen. Indien hij niet start, maar wel na het bedienen van de schakelaar, zit het probleem in de aansturing van de pomp ( relais/botsschakelaar/bekabeling etc.) als je de pomp wel hoort lopen na het indrukken van de schakelaar, en hij start nog niet, kun je 2 dingen uitsluiten, de pomp zelf is nog heel, en de aansturing is dan ook in orde ( je moet na lang stilstaan, de pomp even horen inschakelen bij aanzetten van het contact, om voor voldoende brandstofdruk te zorgen ).
Dit is stap 1,
Groeten Marcel
Beste Marcel,
dank voor je snelle antwoord. Terwijl ik 't lees vraag ik me iets af: Als het in de brandstoftoevoer zou zitten, waarom krijgt 'ie dan ook geen vonk?
Groet,
Rikkert
16 jaar
oh, staat dat ergens dan ???????, heb ik in elk geval niet gelezen.
Indien je ook geen vonk krijgt, kan het de startblokkering zijn, of de bdp-zender ( deze geeft aan wanneer de auto moet vonken/inspuiten.
Om te testen of je al dan niet een vonk hebt, kun je proberen tijdens het starten wat start pilot/remmenreiniger/deodorant ofzo in het luchtkanaal te spuiten. Geeft hij teken van leven heb je WEL een vonk
Groeten Marcel
Sorry, stond er inderdaad wel, geen brandstof en geen vonk, geconstateerd door anwb, moet dus wel betrouwbare conclusie zijn.
Blijven dus al jouw conclusies overeind, het enige wat geen foutcode veroorzaakt ( normaal gesproken ) is dan de bdpzender, omdat deze voor het starten ook geen signaal geeft ( motor draait nog niet, maar contact staat wel aan)
Probleem blijft bij reservesleutel, dus sleutel uitgesloten, leesring kan nog, maar een storing aangaande de startcodering kan meestal gewoon uitgelezen worden ( geen of foutieve code ontvangen etc)
geef eens het kenteken, ik zal even kijken of ik kan achterhalen waar de zender zich bevind
Groeten Marcel
XX-XX-XX (import)
Veel dank voor je moeite, Marcel.
16 jaar
Overigens, inspuiten van start pilot in de inlaat heeft ANWB-mannetje al geprobeerd, zonder resultaat..
16 jaar
helaas kan ik geen bedradingsschema van deze wagen vinden, je krukas en nokkenaspositiezender zitten volgens de exploded-view aan de rechternokkenas( rijrichting) en de krukaszender onderin de distributie, allebei aan de voorzijde van de motor, maar waarschijnlijk moeten de distributiekappen eraf.
Een eventuele storingscode die gevormd wordt als de wagen niet start, kun je eventueel zelf uitlezen, hiervoor heb je een ledje nodig, of een led-spanningzoeker. De tekening zal ik je via de mail toesturen.
Zet de auto van contact, en sluit alles aan volgens tekening, zet op contact en tel de knippersignalen, als je een code gevonden hebt, geef deze dan even door, dan zal ik hem in de tabel opzoeken.
Groeten Marcel
Ohja, de diagnoseaansluiting bevind zich tussen de accu en de veerpoot in.
Ok, vandaag kwam er licht in de duisternis; het probleem is gevonden.
Het zit 'm in de immobiliser. Dit bijna 300 euro kostende kastje communiceert tussen het contact, de startmotor en de computer, die op zijn beurt weer de brandstof en ontsteking regelt. Het startmotor-deel werkt, terwijl het computer-deel af en toe weigert..
Nieuwe immobiliser besteld, word maandag ingebouwd. Hoop dat alle ellende dan voorbij is. Dank voor alle suggesties, Marcel!
16 jaar
Hallo Rikkert
Heb net het zelfde probleem met mijn mx5 van 2003 1600cc met 37000km
mijn vraag is of het probleem nu opgelost is bij het vervangen van immobiliser??? waar zit die juist gemonteerd?
dank bijvoorbaat
Chris
16 jaar
Beste Chris,
Ja, het probleem is verholpen met het vervangen van de immobiliser.
Dit ruim 300 euro kostende kastje communiceert, als ik het goed begrijp, tussen enerzijds de startmotor en anderzijds de computer die op zijn beurt weer zorgt voor vonk en brandstof. In eerste instantie werd dus niet aan de immobiliser gedacht, omdat de startmotor wél rondging. Bleek het toch in de immobiliser te zitten. Het ding zit ergens achter je contactslot onder je dashboard, volgens mij. Maar zeker weten doe ik 't niet, ik heb 'm immers niet zelf vervangen..
Veel succes, laat me even weten of 't gelukt is!
Groet,
Rikkert
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar