close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: Waterpomp beoordelen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: DItd 2.0

Tijdens het vervangen van de distributieriem wil ik de toestand van de waterpomp beoordelen. De zaak ligt dan immers open en kan ik daar gemakkelijk bij. Bij de Mazda vindt de aandrijving plaats via de distributieriem. Maar hoe kan ik de toestand van de waterpomp het beste beoordelen?

groet,

Geplaatst door

conradus (50)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het gaat om een Mazda 323, DITD2.0 van 1999. Ik plaats deze gegevens telkens opnieuw bij het bericht maar ik zie ze daarna niet in de forumtekst terug.

groet,

conradus 50

17 jaar

Het gaat om speling op de as van de pomp en hoe soepel die ronddraait. Hoeveel km zit deze waterpomp er al in?

kasperht 0

17 jaar

De auto heeft ongeveer 150.000 km gelopen. Ik vraag me af wat verstandig is. Omdat er bij de eerste wissel van de distributieriem geen ondere onderdelen zijn vervangen wil ik er nu wel zeker van zijn dat de andere onderdelen nog even mee kunnen. Zelf denk ik dat het in ieder geval verstandig is de loop en spanrol nu ook te vervangen die hebben toch inmiddels de nodige omwentelingen achter de rug. Ik twijfel wel over de hydraulische spanner. Weet niet of ik die met een gerust hart weer terug kan plaatsen en waar ik vooral op moeten letten. Wat is verstandig? Wat betreft de waterpomp heb ik ook geen idee wat de levensduur hiervan betreft. Of is het nu alles open ligt deze ook te vervangen of is dat helemaal niet nodig?

groet,

conradus 50

17 jaar

Ik vervang de loop- en spanrol, en de waterpomp altijd mee. Je zou niet de eerste zijn die na het vervangen van de distributieriem de waterpomp, span- of looprol kapot heeft. als de riem knapt door een vastgelopen lager ( niet vervangen van waterpomp en of de rollen) zal je in de toekomst dat risico NOOIT meer nemen!

Mijn advies is dus alles vervangen, het ligt nu toch open...

gilbert3744 0

17 jaar

Normaal gesproken kunnen rollen en waterpomp van een mazda wel langer mee dan de distr.riem. Maar rond de 2 ton zou ik uit voorzorg de looprol en waterpomp vervangen. De hydr. spanner is volgens mij te testen, moet je even de zoekfunctie gebruiken dacht er eerder wel wat over gelezen te hebben...want deze is behoorlijk aan de prijs!

kasperht 0

17 jaar

De testprocedure van de spanner heb ik al eens uitgelegd op dit forum.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Gr.Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Die bedoelde ik idd :)

kasperht 0

17 jaar

nou, iedereen doet er uiteraard mee wat hij zelf wil maar bij mijn Opel neem ik het risico niet.

gilbert3744 0

17 jaar

We hebben ut hier over een MAZDA Gilbert!!!! hihihi

Jack T 0
badge

17 jaar

Met een opel zou ik ook geen énkel risico nemen en de boel elke keer vervangen inderdaad....

kasperht 0

17 jaar

Dus het beste is om distributieriem, hydraulische spanner, spanrol,meelooprol en waterpomp te vervangen?
Weet iemand hoe ik het beste de waterpomp kan vervangen?
Is het niet zo dat het huis kan blijven zitten?
Moet alle koelvloeistof er uit?
Ik weet dat het veel vragen zijn maar alle informatie is van harte welkom.

groet,

conradus 50

17 jaar

Iemand trouwens ervaring met dat autopartbedrijf in Delft?

groet,

conradus 50

17 jaar

Hoi Conradus, je moet zelf beslissen wat het beste is, iets vernieuwen wat niet nodig is is geld weggooien, en niemand kan op afstand beoordelen of iets vervangen moet worden dus.....................)
Ik kan je in iedergeval verzekeren dat ik meestal NIET alles vernieuw!!!!!

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.