👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
ik heb na het vervangen van de thermostaat koelproblemen bij mijn 207D bus
hij bleef onder de 80 graden dus ik dacht de thermostaat te vervangen
toen liep de temperatuur op boven de 100 stationair,ik twijfelde dus aan de nieuwe thermostaat en heb de oude weer gemonteerd
motor bleef toen wel op 85 graden stationair,maar tijdens rijden loopt nu de temperatuur op naar 95 graden, dit gaat van de zomer vast niet goed
stipje van de thermostaat zit boven (waarom snap ik niet maar heb het maar zo gedaan)
moet het systeem ontlucht worden?
moet het systeem op een speciale manier weer afgevuld worden?
bedankt alvast voor de tips
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een koelsysteem dat open is geweest dient altijd ontlucht te worden.
Kijk even of er ontluchtingsnippels in de kachelslangen zitten.
ik kan geen ontluchtings mogelijkheid ontdekken in de slangen peter
10 jaar
Ook niet op de radiateur ?
nee ook niets te vinden
10 jaar
Mmm vreemd inderdaad. Dan laat ik het even over aan de mb deskundigen hier.
ik heb laatst een saxo gehad die moest je met een hoge trechter vullen bleek later ,misschien is het zoiets?
kachel word wel gewoon warm bij deze
10 jaar
Ik zou het proberen even zonder thermostaat, als hij dan nog warm wordt dan zit je radiateur misschien wel dicht. Inwending of uitwendig
10 jaar
Radiateur kan inderdaad ook half dicht zitten , dan gaat het ook mis, maar dan kan ik niet plaatsen dat hij met de oude thermostaat niet echt lekker op temperatuur komt en met de nieuwe heet loopt.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat die nieuwe thermostaat niet goed is.
Heb nog eens nagedacht maar een 207 heeft volgens mij geen extra ontluchtingsnippels. ik zal daar eens even in duiken, laat ik je weten.
Je kan de nieuwe thermostaat testen door hem in een pannetje water te gooien, samen met een thermometer.
Als je het pannetje op het vuur zet kun je precies zien bij welke temperatuur de thermostaat open gaat.
Mocht het toch een ontluchtingsprobleem zijn dan kun je ook mijn method toepassen, ik heb een vacuum vul apparaatje, dat wil zeggen dat ik eerst heel het system vacuum trek en vervolgens trekt het vacuum in het system de nieuwe koelvloeistof naar binnen. dan heb je NOOIT lucht in het system.
Zelfs een Renault (rottig te ontluchten) hoef ik niet te ontluchten sinds ik dat apparaatje gebruik.
Heb het even nagekeken, het system is zelfontluchtend, gewoon lekker even laten lopen zonder de dop erop en de lucht gaat er vanzelf uit.
Je moet het echt zoeken in de thermostaat en je radiateur controleren op verstoppingen.
Als je de motor koud start kun je na verloop van tijd voelen aan de bovenste radiateurslang of de thermostaat open is. (word warm)
korte tijd daarna moet de radiateur van boven naar beneden warm worden en als laatste de onderste radiateurslang.
Als dit maar heel langzaam gebeurt of als de radiateur maar voor de helft warm wordt dan heb je een verstopping.
Kijk ook even of de koelventilator star op de waterpomp gemonteerd zit of dat er een visco koppeling aan zit. deze kan ook kapot gaan.
bedankt voor de tips
we hebben zoeen 250 km met de wagen gereden,hij komt niet boven de 90 a 95 graden met de oude thermostaat op de snelweg 90kmp uur en bij lager toeren zakt hij naar 80 graden
de bovenste slang word snel warm na koude start ,hij gaat dus wel open lijkt mij
ik ga toch twijfelen aan de visco (die zit erop dus) en denk dat het stom toeval is dat ik de thermostaat vervang en de visco de geest geeft (hoe check je zoeen ding eigenlijk)
word vervolgt
10 jaar
Controleren visco: als deze vettig zijn aan de buitenzijde, zijn ze bijna zeker defect.
Verder kun je goed horen wanneer de motor op temperatuur is en je deze 2500 - 3000 toeren laat draaien: je hoort dan op een gegeven moment dat de waaier mee begint te draaien ( meer lawaai ) om te koelen. Wanneer de temperatuur weer voldoende gezakt is, verdwijnt dat lawaai weer en gaat de koelven in een soort vrijstand meelopen.
Gaat de koelven niet geforceerd meedraaien en stijgt de temperatuur > defect.
ik zou ook eens proberen zonder termostaat dan heb je zekerheid over de doorstroom in de radiator, werkt de verwarming normaal?
10 jaar
ja de verwarming werkt normaal
zal de visco moeten gaan controleren denk ik
10 jaar
De auto warm rijden tot bij de 90 graden , vervolgens de motor afzetten en proberen aan de ventilator te draaien.
Deze mag niet of nauwelijks te verdraaien zijn, of in ieder geval erg stroef.
Als je de ventilator makkelijk rond kan gooien dan is de visco defect.
Soms probeert men dit bij een draaiende motor maar dat raad ik af, als de visco per ongeluk wel goed werkt dan mept ie je vingers eraf.
visco is makkelijk te draaien als de motor op temperatuur is ,dus defect lijkt me,zal een nieuwe moeten zoeken
alleen nu zie ik dat er maar 3 bladen op zitten ,is dit normaal voor de 2,4 liter diesel??????????
ik heb me al suf gegoogled maar kan er niks over vinden ,alleen de waterpomp waar ik aan kan zien dat de visco met 4 boutjes vast zit
10 jaar
die visco hoef je niet te zoeken, ik zal je even een mail sturen.
De ventilator komt dan ook wel goed.
bedankt peter voor de tip maar ik heb de visco bij wijze van proef vast gezet ,helaas zelfde resultaat
tijdens een ritje naar frankrijk met de camper heb ik de thermostaat gedemonteerd en er een 6 mm gaatje ingeboord ,dit om eventuele lucht eruit te kunnen laten ,ging goed tot de buitentemperatuur weer steeg
10 gr buiten =motor onder de 80 gr buiten 19gr is motor op 95 gr
ik begin aan een stremming te denken
kan de waterpomp opbrengst te laag zijn?
of toch een niet originele vin (maar 3 bladen)?
10 jaar
dan eerst de radiateur spoelen en kijken of de doorstroming voldoende is.
Hallo
Bij een 207d mag je de thermostaat niet er uit halen .
Dan wordt de motor alleen maar warmer.
Vg Rob
weer een lange rit kunnen maken naar frankrijk,probleem bestaat nog steeds helaas
blijft perfect rond de 80 graden en kan bij zware belasting/hogere toerentallen en hogere buitentemperaturen oplopen tot 95 graden (klimmen in de bergen)
wat we tot nog toe/voor vertrek gedaan hebben:
radiator tegenstrooms gespoeld en ontkalkt met vaatwas tablet en schoonmaak azijn,kwam nagenoeg niks uit
motor gespoelt met tuinslang,waterpomp werkt
met draaiende motor gevuld met nieuwe koelvloeistof
nieuw rubber op de radiator dop gemaakt,mogelijk blijft het systeem niet op druk
expansie vaatje gemaakt zodat het systeem zichzelf weer vult als het afkoelt
ik raak geen koelvloeistof kwijt en heb het systeem afgeperst toen we de radiator gespoeld hadden
en een drieblads koelfan klopt ook voor de 207D dus dat moet ook goed wezen
ik denk nu dat we deze wagen gekocht hebben met dit probleem en mogelijk heeft een oudere 207 diesel toch meer koellucht nodig bij hogere toerentallen ik denk er aan om er een elektrische fan bij te plaatsen voor de zekerheid
10 jaar
Waarom denk je dat 95 graden teveel is..? Kookpunt onder druk is 110 graden
Je bent aan het zoeken naar iets wat er niet is .
Wat is trouwens de openingstemperatuur van de thermostaat , vroeger had je zomer en winterthermostaten .
mmm tja de laatste twee antwoorden kunnen best eens waar zijn,hij heeft nog steeds niet gekookt of is oververhit geweest
ik denk/dacht dat hij de motor wel op de thermostaat temperatuur kon houden of in ieder geval daar in de buurt,hoeft niet dus?
95 graden is normaal en best mogelijk?
op thermostaat staat 80 graden
10 jaar
Openingstemperatuur van de thermostaat is dus goed.
Op de gewone weg , blijft de temperatuur goed.
In de bergen loopt hij op naar 95 graden , ook nog niet verontrustend.
De thermische belasting op de motor neemt als hij echt moet werken toe , dan is van belang de juiste versnelling te kiezen (op tijd) en in een zo constant mogelijk tempo omhoog te rijden, de koellucht blijft dan ook gewaarborgd over de radiateur
Gewichts/PK verhouding speelt hier natuurlijk ook een rol.
Rustig naar boven geeft minder warmte ontwikkeling , dan naar boven proberen te sprinten , probeer maar eens een berg op te wandelen en te sprinten.
in de stad blijft hij netjes 80 gr op de vlakke snelweg rond de 90 en klimmend 95,dat zijn ongeveer mijn ervaringen
je redenatie snap ik ,misschien zoek ik inderdaad naar iets wat er niet is
het is een campertje dus ook geen lege bus maar redelijk beladen
maar ben bang dat ik straks op vakantie met brokke sta en mn vakantie omzeep is
ik leg gewoon een electrische fan achterin voor als het toch wel problemen geeft denk ik,en als jij gelijk hebt dan heb ik die niet nodig ;)
ik weet het anders ook niet meer,bedankt voor advies en tips
10 jaar
Zorg gewoon dat alles goed schoon is , radiateur ook uitwendig gereinigd , lamellen goed schoon , zodat de lucht er goed doorheen kan.
Je kunt niet meer doen dan mogelijk is , prettige vakantie zou ik zeggen.
Wim,
die temperaturen die jij noemt zijn normaal...een motor die belast wordt, wordt warmer dan op een vlakke weg met kruissnelheid.
geen zorgen maken dus.
goeie vakantie.
na al die tijd rijden,vakantie karren trekken is de wagen nog nooit oververhit geweest
dus inderdaad druk gemaakt om niks,bedankt voor de adviezen
opgelost dus!!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar