In mijn camper met 207D onderstel heb ik vandaag een nieuwe Webasto dieselkachel ingebouwd maar die doet het alleen als hij van brandstof wordt voorzien. De tank loshalen en een nieuwe aanzuig module inbouwen is de richtlijn van de fabrikant maar ik heb ook gehoord dat het anders en veel eenvoudiger kan. De doseerpomp zou met een T stuk kunnen worden aangesloten op de retourleiding tussen de brandstofpomp en tank. Op deze manier voorkom ik dat er door de motor tijdens het rijden valse lucht wordt aangezogen als de kachel niet in gebruik is. Voordat ik nu ga experimenteren en alles verkeerd gaat heb ik hierover twee vragen:
1e: hoe kan ik zien welke leiding de retourleiding is
2e wat kan er verkeerd gaan als ik per ongeluk het T stuk in de toevoerleiding zet i.p.v. de retourleiding.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op de toevoer leiding staat of een beetje onderdruk of de buitenluchtdruk(cq tankdruk/onderdruk)
Op de retourleiding staat een minimale overdruk of de buitenluchtdruk(cq tankdruk/onderdruk.
Ik vermoed dat de webasto zelfaanzuigend is????
A:Als deze wordt aangesloten op de aanzuigleing??? bestaat er theoretisch de mogelijkheid dat deze gaat zuigen aan de brandstofpomp.
B:Als de Webasto wordt aangesloten op de retour??? loop je grote kans dat bij stilstaande (dieselmotor) via de retourleiding lucht uit de tank wordt aangezogen
A lijkt me eerder toepasbaar dan B.Als de leiding is leeggezogen zal je alleen lucht happen.
A is te proberen...Je kunt altijd nog een extra aanzuigleiding in de tank (laten) solderen.
Van af de tank lopen 2 en soms 3 leidingen naar voren.
C. de aanzuigleidind.
D, de retourleiding.
E. de be-ont-luchtingsleiding(van de tank)
C. loop naar voren via het brandstof filter.
D. loopt van de brandstofpomp en de verstuivers naar achter (de tank in)
E. loopt indien aanwezig ergens anders heen.
Niet doen !!!!!!
De webasto kachel heeft een pulserend aanvoerpompje , deze dient op een eigen standpijp aangesloten te worden.
Doe je dit dmv jou idee , met een T stuk , ontstaan er allerlei problemen , ervaringsdeskundige.
Vroeger veel van deze kachels ingebouwd in cabines van vrachtwagens.
Standpijp in de tank is toch niet zo een probleem door de knelkoppeling in het gat.
Heren dank voor alle suggesties, het is opgelost, de Webastokachel is ingebouwd en aangesloten.
Ik heb de leiding vlak voor het brandstoffilter doorgeknipt, een T stuk er tussen gemonteerd en daar is de kachel op aangesloten.
Weliswaar na overleg met de TD van Webasto en een uitermate behulpzame medewerker van Standkachel.nl, maar het is nu wel voor elkaar en de kachel brandt.
Voor deze tijd van het jaar is het geen overbodige luxe:).
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar