Hallo
Ik heb sinds gisteren te lage oliedruk , olielampje gaat branden bij stationair toerental en verdwijnt bij pakkumbeet 2000 toeren door wat gas bij te geven, zowel als de motor nog koud , als warm is
Daaropvolgend heb ik oliefilter en olie ververst, 5w40 in gedaan volgens voorschrift, probleem is gebleven
Ik vermoed een verstopte oliekoeler, aangezien de olie gitzwart was die eruit kwam, en nogal smerig, maar een versleten oliepomp zou ook kunnen
Iemand ervaring? is de oliepomp een zwak punt bij dit type motor , en zou de oliekoeler ook verstopt kunnen zijn?
Motor heeft zon 3 ton op teller maar is niet de originele motor, dus zou meer, maar ook minder kunnen zijn
bvd
Marzz
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sensor kan ook stuk zijn. Anders even met een losse meter de oliedruk meten.
Geeftie dan verkeerde waardes aan?
Ik dacht dat een kapotte sensor helemaal niks meer deed?
Heb geen losse oliedrukmeter maar als zon sensor een tientje of wat kost wil ik die best vervangen
12 jaar
Sensor kan idd verkeerde waardes geven. Vervangen van de sensor is het goedkoopst maar even meten is beter. Elke beetje garage heeft een oliedrukmeter.....
De doehetzelferd, ik in dit geval, overweegt een oliedrukmeter te halen, niet dat je die zo vaak nodig hebt maar handig om in huis te hebben :)
btw, hoe hoog moet de druk minimaal zijn?
en, als de druk te laag is, moet ik dan de oliepomp vervangen?
thx alvast
12 jaar
Vandaag maar eens kijken of ik de sensor kan vervangen, hele boek nagepluist, kan iemand me vertellen waar die sensor zich bevind op de motor?
bvd
marzz
12 jaar
5w40 vind ik toch de juiste olie niet voor dat type motoren van 1978.
Wij gebruikte altijd 20w40 of zoiets.
Iets dikkere olie en het probleem is mischien opgelost,de krukaslagers enz hebben ook al wat sleet na al die jaren.
12 jaar
[quote=Mallemalle]Vandaag maar eens kijken of ik de sensor kan vervangen, hele boek nagepluist, kan iemand me vertellen waar die sensor zich bevind op de motor?
bvd
marzz[/quote]
Staat die niet op het oliefilterhuis?
12 jaar
Ik heb in luxemburg op vakantie de olie voor de helft vervangen door zogenaamde klassiekerolie, dikkere olie, voor als je oliepomp zon beetje aan het end is, een lapmiddel dus
De olie die eruit kwam,250 km mee gereden, was zwart, maar voelde dik aan
Het mengen met klassiekerolie maakte geen enkel verschil, het oliedruklampje bleef branden bij lage toeren en verdween bij gas geven
Nu zijn we 700 km verder, motor loopt prima, ik hoor geen vreemde geluiden als gevolg van lage oliedruk, terwijl een motor met werkelijk te lage oliedruk allang schade op had moeten lopen lijkt mij
Gisteren brandde het lampje helemaal niet , vandaag weer wel
Dus trek ik de voorzichtige conclusie, sensor kapot, en dat weten we pas zeker als we gaan meten
Oliedruksensor zit volgens het boekie niet op het huis zelf
Hou jullie op de hoogte, en bedankt
marzz
12 jaar
het oliedruk contact zit wel degelijk op het oliefilterhuis aan de zijkant! en er zit ook een by-pass ventiel in de oliepomp maar om dit te checken moet wel de blikken carterpan eraf gehaald worden,teminste als het een OM616 motor is! en 5W/40 olie is geen probleem als de motor ok is,dit start veel beter als het koud is!
12 jaar
5W40 is niet geschikt voor deze motor,veel te dun.
ik kan me niet voorstellen dat dit voor geschreven staat.
Ook gezien de pakkingen en keerringen die in die tijd gebruikt werden,dit leid tot lekkage's en smering problemen.
12 jaar
5w40 wordt door Kroon voorgeschreven voor een OM616
Wat voor motor ik nu heb bestaat inmiddels ook twijfel over, ik dacht een 2300 maar op kenteken staat 48 kw, dat komt dan weer overeen met de 2400, terwwijl de 2300 56 kw geeft
Er is ooit en andere motor in gekomen, maar of die ook op kenteken is gewijzigd zou ik niet durven stellen
Iig ben ik nog niet toegekomen aan vervangen van sensor, is er wel een lek bijgekomen van de oleikoeler, ik hoop morgen de tijd te kunnen vinden het ding de garage in te zetten en eens grondig aan de slag te gaan , we houden u op de hoogte :)
12 jaar
Post eens een foto van de motor dan zien we wat het is. Een 2300 is een OM601 en is oa in de TN geleverd in 2300 uitvoering. Plat klepdeksel is OM601 en rond is 616
fotos blokkie, ok, dus OM601, en dan moet er gewoon 15w40 in, nondeju
wel blij met wikipedia, die vermeld dat dit zon beetje het beste blok ooit gebouwd is
wat ik omringt heb op foto 2, is dat de oliedruksensor?
die zit namelijk op het oliefilterhuis, dus lijkt mij logisch
Als ik de stekker daarvan loshaal bljft het oliedruklampje exat hetzelfde doen als voorheen, voor de grappemakers, oliedruklampje op dash is de onderste, die met dat oliespuitje erop :)
[url=http://postimage.org/image/588f9vzev/][img]http://s15.postimage.org/588f9vzev/PICT3...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/u5ge4jdaf/][img]http://s15.postimage.org/u5ge4jdaf/PICT3...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/oh6vlzo3p/][img]http://s18.postimage.org/oh6vlzo3p/PICT3...[/img][/url]
12 jaar
Is inderdaad een OM601 waarschijnlijk uit een TN. Staan niet bekend om oliedrukproblemen of hij moet weel heel moe zijn. Heeft 79 pk.
Olie 10W40 halfsyntheet prima.
Ok, tn, zeg maar een 207 8 of 9
en, de sensor die ik omcirkelt heb is de oliedruksensor?
12 jaar
Zijn nog verder van huis
Afgelopen weekend heeft men geprobeert mijn bus te stelen, contactslot, bedrading,zekeringkast, is kapotgetrokken en vernaggeld
Tis ze nie gelukt te starten dankzij de massaschakelaar die ik ertussen heb gezet
dus, eerst dat maar eens oplossen
gr
marzz
12 jaar
Ja helaasj, bussen zijn veel te makkelijk weg te halen, ook de 408, 508 608 typen, worden ook vaak weggehaalt, grens over en foetsie
Er blijft hier sowieso bijzonder weinig oldy mercedes bus spul over, allemaal buitenland, vaak afrika in
Massachakelaar zou ik zeker doen, liefst met een eigen aparte sleutel, en geen standaard want als iemand zon sleutel heeft ben je er nog nie en zon sleutel kan je gewoon kopen, en maak er anders nog 1 op een plek die alleen jij weet
mijn geluk, massasleutel zat er wel op, maar heeft men niet gezien, hele dommo debiele crimineel geweest, gelukkig maar ;)
btw, nice bus!
Heb me voorgenomen dat ik hieran iig 1 bus wil met een vanuit fabriek verhoogd e n stalen dak net als de jouwe, sjezus wat kunnen die dingen lekken als ze daarna zijn verhoogd
greetzz
12 jaar
inmiddels rij ik weer, maar laad dynamo niet meer bij
hoe kan ik dat meten?, of, hoe kan ik meten waar er een storing zit?
bvd
marzz
12 jaar
Ok, inmiddels rijden we weer en nog steeds vrolijk rond, is de dynamostoring opgelost,draadbreuk, het oliedruklampje blijft branden als gevolg van een electrische storing, en aangezien ik de wagen oprij tot de volgende keuring mei 2013 - komtie der weer doorhene, ook goed, tis slechts mijn werkpaard - vind ik het prima zo
thx iedereen
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar