close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz L 207: te weinig oliedruk mercedes 207d

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2300

Hallo

Ik heb sinds gisteren te lage oliedruk , olielampje gaat branden bij stationair toerental en verdwijnt bij pakkumbeet 2000 toeren door wat gas bij te geven, zowel als de motor nog koud , als warm is

Daaropvolgend heb ik oliefilter en olie ververst, 5w40 in gedaan volgens voorschrift, probleem is gebleven

Ik vermoed een verstopte oliekoeler, aangezien de olie gitzwart was die eruit kwam, en nogal smerig, maar een versleten oliepomp zou ook kunnen

Iemand ervaring? is de oliepomp een zwak punt bij dit type motor , en zou de oliekoeler ook verstopt kunnen zijn?

Motor heeft zon 3 ton op teller maar is niet de originele motor, dus zou meer, maar ook minder kunnen zijn

bvd

Marzz

Geplaatst door

Mallemalle (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sensor kan ook stuk zijn. Anders even met een losse meter de oliedruk meten.

paulmichiel 0
badge

12 jaar

Geeftie dan verkeerde waardes aan?

Ik dacht dat een kapotte sensor helemaal niks meer deed?

Heb geen losse oliedrukmeter maar als zon sensor een tientje of wat kost wil ik die best vervangen

Mallemalle 0

12 jaar

Sensor kan idd verkeerde waardes geven. Vervangen van de sensor is het goedkoopst maar even meten is beter. Elke beetje garage heeft een oliedrukmeter.....

paulmichiel 0
badge

12 jaar

De doehetzelferd, ik in dit geval, overweegt een oliedrukmeter te halen, niet dat je die zo vaak nodig hebt maar handig om in huis te hebben :)

btw, hoe hoog moet de druk minimaal zijn?

en, als de druk te laag is, moet ik dan de oliepomp vervangen?

thx alvast

Mallemalle 0

12 jaar

Vandaag maar eens kijken of ik de sensor kan vervangen, hele boek nagepluist, kan iemand me vertellen waar die sensor zich bevind op de motor?

bvd

marzz

Mallemalle 0

12 jaar

5w40 vind ik toch de juiste olie niet voor dat type motoren van 1978.
Wij gebruikte altijd 20w40 of zoiets.
Iets dikkere olie en het probleem is mischien opgelost,de krukaslagers enz hebben ook al wat sleet na al die jaren.

gust19 0

12 jaar

[quote=Mallemalle]Vandaag maar eens kijken of ik de sensor kan vervangen, hele boek nagepluist, kan iemand me vertellen waar die sensor zich bevind op de motor?

bvd

marzz[/quote]
Staat die niet op het oliefilterhuis?

gust19 0

12 jaar

Ik heb in luxemburg op vakantie de olie voor de helft vervangen door zogenaamde klassiekerolie, dikkere olie, voor als je oliepomp zon beetje aan het end is, een lapmiddel dus

De olie die eruit kwam,250 km mee gereden, was zwart, maar voelde dik aan

Het mengen met klassiekerolie maakte geen enkel verschil, het oliedruklampje bleef branden bij lage toeren en verdween bij gas geven


Nu zijn we 700 km verder, motor loopt prima, ik hoor geen vreemde geluiden als gevolg van lage oliedruk, terwijl een motor met werkelijk te lage oliedruk allang schade op had moeten lopen lijkt mij

Gisteren brandde het lampje helemaal niet , vandaag weer wel

Dus trek ik de voorzichtige conclusie, sensor kapot, en dat weten we pas zeker als we gaan meten

Oliedruksensor zit volgens het boekie niet op het huis zelf

Hou jullie op de hoogte, en bedankt

marzz

Mallemalle 0

12 jaar

het oliedruk contact zit wel degelijk op het oliefilterhuis aan de zijkant! en er zit ook een by-pass ventiel in de oliepomp maar om dit te checken moet wel de blikken carterpan eraf gehaald worden,teminste als het een OM616 motor is! en 5W/40 olie is geen probleem als de motor ok is,dit start veel beter als het koud is!

Roger10 0

12 jaar

5W40 is niet geschikt voor deze motor,veel te dun.
ik kan me niet voorstellen dat dit voor geschreven staat.
Ook gezien de pakkingen en keerringen die in die tijd gebruikt werden,dit leid tot lekkage's en smering problemen.

primera p11 0

12 jaar

5w40 wordt door Kroon voorgeschreven voor een OM616

Wat voor motor ik nu heb bestaat inmiddels ook twijfel over, ik dacht een 2300 maar op kenteken staat 48 kw, dat komt dan weer overeen met de 2400, terwwijl de 2300 56 kw geeft

Er is ooit en andere motor in gekomen, maar of die ook op kenteken is gewijzigd zou ik niet durven stellen

Iig ben ik nog niet toegekomen aan vervangen van sensor, is er wel een lek bijgekomen van de oleikoeler, ik hoop morgen de tijd te kunnen vinden het ding de garage in te zetten en eens grondig aan de slag te gaan , we houden u op de hoogte :)

Mallemalle 0

12 jaar

Post eens een foto van de motor dan zien we wat het is. Een 2300 is een OM601 en is oa in de TN geleverd in 2300 uitvoering. Plat klepdeksel is OM601 en rond is 616

paulmichiel 0
badge

12 jaar

fotos blokkie, ok, dus OM601, en dan moet er gewoon 15w40 in, nondeju

wel blij met wikipedia, die vermeld dat dit zon beetje het beste blok ooit gebouwd is

wat ik omringt heb op foto 2, is dat de oliedruksensor?

die zit namelijk op het oliefilterhuis, dus lijkt mij logisch

Als ik de stekker daarvan loshaal bljft het oliedruklampje exat hetzelfde doen als voorheen, voor de grappemakers, oliedruklampje op dash is de onderste, die met dat oliespuitje erop :)

[url=http://postimage.org/image/588f9vzev/][img]http://s15.postimage.org/588f9vzev/PICT3...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/u5ge4jdaf/][img]http://s15.postimage.org/u5ge4jdaf/PICT3...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/oh6vlzo3p/][img]http://s18.postimage.org/oh6vlzo3p/PICT3...[/img][/url]

Mallemalle 0

12 jaar

Is inderdaad een OM601 waarschijnlijk uit een TN. Staan niet bekend om oliedrukproblemen of hij moet weel heel moe zijn. Heeft 79 pk.

Olie 10W40 halfsyntheet prima.

paulmichiel 0
badge

12 jaar

Ok, tn, zeg maar een 207 8 of 9

en, de sensor die ik omcirkelt heb is de oliedruksensor?

Mallemalle 0

12 jaar

Zijn nog verder van huis

Afgelopen weekend heeft men geprobeert mijn bus te stelen, contactslot, bedrading,zekeringkast, is kapotgetrokken en vernaggeld

Tis ze nie gelukt te starten dankzij de massaschakelaar die ik ertussen heb gezet

dus, eerst dat maar eens oplossen

gr

marzz

Mallemalle 0

12 jaar

Ja helaasj, bussen zijn veel te makkelijk weg te halen, ook de 408, 508 608 typen, worden ook vaak weggehaalt, grens over en foetsie

Er blijft hier sowieso bijzonder weinig oldy mercedes bus spul over, allemaal buitenland, vaak afrika in

Massachakelaar zou ik zeker doen, liefst met een eigen aparte sleutel, en geen standaard want als iemand zon sleutel heeft ben je er nog nie en zon sleutel kan je gewoon kopen, en maak er anders nog 1 op een plek die alleen jij weet

mijn geluk, massasleutel zat er wel op, maar heeft men niet gezien, hele dommo debiele crimineel geweest, gelukkig maar ;)

btw, nice bus!

Heb me voorgenomen dat ik hieran iig 1 bus wil met een vanuit fabriek verhoogd e n stalen dak net als de jouwe, sjezus wat kunnen die dingen lekken als ze daarna zijn verhoogd

greetzz

Mallemalle 0

12 jaar

inmiddels rij ik weer, maar laad dynamo niet meer bij

hoe kan ik dat meten?, of, hoe kan ik meten waar er een storing zit?

bvd

marzz

Mallemalle 0

12 jaar

Ok, inmiddels rijden we weer en nog steeds vrolijk rond, is de dynamostoring opgelost,draadbreuk, het oliedruklampje blijft branden als gevolg van een electrische storing, en aangezien ik de wagen oprij tot de volgende keuring mei 2013 - komtie der weer doorhene, ook goed, tis slechts mijn werkpaard - vind ik het prima zo

thx iedereen

Mallemalle 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 207 of stel zelf een nieuwe vraag.