Mercedes-Benz 207d: mercedes 207d mb100 motor

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4

Hallo

Ik rij nu een aantal weken tevreden een mercedes 207d, met 2.4 mb100 motor, 5 bak

Sinds gisteren begint de motor bij vlagen even over te slaan, ik mis dan even vermogen, moet even wat extra gas geven en daarna is het weer weg

Gerbeurd het stationair, dan slaat de motor af

Starten doet hij echter daarna meteen weer

Smorgens, koude start, start de motor ook wat moeilijker dan voorheen

Ik heb de tank nu voor het eerst op 1/4de staan, en denk zelf aan vuil in de tank, zeker weten doe ik dat niet, zou ik eerst eens moeten gaan tanken om te kijken of het probleem dan over is

Hoe kan ik er achter komen wat er eventueel aan de hand is?

Ik heb weinig kaas gegeten van dieselmotoren

bvd

Marzz

malle

Geplaatst door malle (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Ik denk dat een verstopte dieselfilter de oorzaak is,normaal staat tussen de aanvoerleiding ergens bij de inspuitpomp ook een voorfilter,die is kan je tegen stroom in uitblazen of eventueel vervangen is te koop bij elke goede autoonderdelenzaak succes

malle (0), 13 jaar geleden

ok thx

gaan we checken

btw,de aanjager maakt sluiting, zolang ik die niet gebruik blijven de zekeringen heel, zou dat met elkaar te maken kunnen hebben>? aangezien er een mb100 motor in is gekomen, wellicht aanpassing nodig geweest van kabelboom of iets dergelijks?

bvd

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

Echt een kabelboom zal je niet vinden bij deze motor. Het probleem van de kachel kan in diverse onderdelen zitten, bv aanjagermotor, kachelweerstand ed.

malle (0), 13 jaar geleden

snap ik, diesel , weinig kabelboom nodig ;)

zal de motor er eens uithalen en nakijken, maar eerst het hoofprobleem eens oplossen door een filter te vervangen

thx so far

malle (0), 13 jaar geleden

Inmiddels is gebleken dat wanneer de meter op de helft van 1/4de en 1/2de staat, de tank leeg is

Heb namelijk vandaag 15 liter getankt, op en neer arnhem, geen enkele probleem, geen 1 keer afgeslagen of terugzakken toerental

Toen ik bij eindhoven het viaduct naar beneden ging, sloeg de motor meteen af toen ik helling op ging, de diesel werd niet meer aangezogen

Had kannetje diesel bij, 1 liter extra was genoeg om de pomp te halen

soms is het simpel:)

gr
marzz

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Als dit meermaals gaat gebeuren dan gaat ge nog veel dieselfilters moeten wisselen ,want nu zuig je wel al het vuil uit de tank

malle (0), 13 jaar geleden

Dat klopt, maar was niet van plan steeds de tank leeg te rijden

Kheb nu de oorzaak gevonden,en dat betekend actie kunnen ondernemen

ik zorg er voorlopig voor iig ,dat ik op tijd tank, als de meter 1/2 aangeeft

ik ga de meter eens checken, en ik ga de tankvlotter eens checken

tis iig prettig om te weten hoe de vork in de steel zit

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Het kan zijn als je de tankvlotter demonteerd dat inwendig drap inzit ,ik heb dat vroeger ook een keer meegemaakt met een 200D/8 en dan werkt deze onjuist omdat de vlotter niet vrij kan bewegen en ik heb gezien dat je een 5bak hebt,ik hoop voor u dat het een is met lange overbrenging dan loopt je motor nog vele duizende km succes

malle (0), 13 jaar geleden

Ben er nog niet aan toegekomen,volgens mijn theorie geeft de vlotter teveel aan omdat ie ergens blijft hangen in de tank

Tis idd een 5 bak en das volgens mij een overdrive?

Iig maak ik bij 110/120 km/u weinig toeren en is de wagen ook nog eens goed vooruit te houden ivm de 2.4 motor, maw, snelheid zakt niet


Dus, ik ben er heel blij mee want de normale 4 bakken en 2 of 2.2 liter motoren waren bij snelheden van over de 90 nie leuk meer, daar heb ik van geleerd (hoewel, pas nog ene 408 aangeschaft ;)

En natuurlijk de fijne stuurbekrachtiging, ga nog veel plezier hebben van het bussie ;)

malle (0), 13 jaar geleden

De benz loopt als een zonnetje, al had ik nogal wat koelwaterverlies

Kon niet goed uitvinden waar het precies vandaan kwam, ergens onder bij het blok, ik vermoedde ene vriesplug
Radiateur eruit, dynamo los, dynamosteun los, daarachter zat een slangetje die verbonden zat met waterpomp

Daar kwam het koelwater uit

Slang afgedopt, en nu de vraag, waarvoor dient dat slangetje

bvd

Marzz

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Kan je geen foto hier neerzetten?

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

was dat een loos slangetje die alleen aan de pomp zat en dan naar onderen leid? dan is het een lekavoer bij defekte/lekker waterpomp

malle (0), 13 jaar geleden

c jonker, u heeft gelijk

dus, heb ik een lekke waterpomp

goed om te weten

geen foto helaas, had toestel niet bij en de zaak zit weer dicht

ok, dan moeten we dus de pomp vervangen tzt

bedankt

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

oke, gewoon een lekgaatje dus...

komt langs de pompas en zou er dus even een nieuw pompje opzetten.

en graag gedaan !

Succes

malle (0), 13 jaar geleden

Waarbij ik toch nog even uitkom op de vraag wat het nut is van dat gaatje

Pomp maakt geen lawaai, geen kapot lager, functioneerd verdre goed

Wel lekkage dus, inwendig een keerring waarschijnlijk, maar als dat gaatje er niet inzit dan lekt er ook niks uit

Kweet ut, het zal door mercedes vast wel doordacht zijn maar ik snap um ff nie

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat hebben meer auto's van eerder waarbij de pomp "in de open lucht"zat zeg maar.
Als de afdichting om de as gaat lekken is dit gaatje ervoor om het bewust naar buiten te laten lekken zodat het gaat opvallen voor de bestuurder dat zijn waterpomp lekt.
Dit om doorrijden te voorkomen al kan het nog niet direkt kwaad.
Met koeling moet je geen risico's nemen want dat kan ten koste gaan van je motor.
het is gewoon een vroegtijdige indicatie...

kan je wel een plaatje sturen voor de werking als je dat zou willen..

groetjes Chris

malle (0), 13 jaar geleden

ok, duidelijk, heb hem nu afgedopt maar de pomp moet tzt vervangen worden

plaatje is welkom

mallemallemallemalle@yahoo.com

thx

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

grappig e mail adres :D heb je een afbeelding toegestuurd.

Chris

malle (0), 13 jaar geleden

Om even netjes af te ronden

Waterpomp koste 109 euro, marktplaats afspeuren loont, heb hem nieuw kunnen kopen voor 70 euro inclusief verzenden

Gemonteerd, et voila, als ene zonnetje

Marzz

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

goed zo !!

malle (0), 12 jaar geleden

Buske is afgekeurd, oa op hele slechte achterremmen (zeg maar gerust, totaal geen remmen op de remtestbank)

De zaak om te beginnen maar eens ontlucht, daarna trommels eraf, remschoenen en trommel opgeschuurd, nog eens ontlucht, blijft slecht

Ik verdenk de aslast/remverdeler

Hoe werkt zoiets?

Naarmate de wagen zwaarder wordt belast gaat er meer remdruk naar achterwielen

Nu wil ik de verdeler er eens afhalen, zit daar ene plunjer in of iets dergelijks?

Hoe zit zoiets in elkaar?

Kan ik dat ongestraft demonteren, uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten?

Is daar wat aan te zien als hij niet naar behoren werkt?

Er komt iig vloeistof uit bij het ontluchten dus heb geen verstopping

Graag advies

Mvg

Malle

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Er zit bij die achteras toch een afstelbare stang verbonden aan die remkrachtverdeler/ begrenzer. Als de handrem wel werk is het een vloeistofdruk probleem. Hoe remde de keurmeester .? Was dit op een platen of rollenbank? Op een platenbank mag je blij zijn als deze wat aan wijst. Met al dat schuren wat je hebt gedaan wordt het er ook niet beter van. Eerst weer opnieuw in laten slijten. Succes.

malle (0), 12 jaar geleden

Ik verdenk dan ook die begrenzer

Handrem werkt, remtest op rollerbank, de meters sloegen werkelijk 0,0 uit

Na ontluchten kon ik handmatig het wiel draaien terwijl een vriend het rempedaal indrukte, geen druk dus

Vreemde zaak

Hoe bedoel je, je mag blij zijn als deze wat aanwijst?

Geen remdruk is geen remdruk

Het zal toch ergens aan moeten liggen en ik heb het id dat de verdeler vastzit waardoor ik voor 90 % remdruk heb en achter 10, of iets in die orde

btw, dot 3 of 4 erin?

bvd

Malle

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

0 druk is wel heel erg weinig maar die remverhouding die jij schrijft heb ik meerdere malen gemeten ( onbelast). De kwaliteit Dot 3 of 4 doet er niet toe. Doe er in wat op het deksel staat. Zorg dat je wel bij afstellen van de regelstang en druktest dat de as belast is en niet de body opgekrikt. Succes.

malle (0), 12 jaar geleden

Hoe stel ik die regelstang af?

Hoe weet ik wat de stand moet zijn?

bvd

btw, staat niks op deksel vandaar dat ik vroeg of er dot 3 of 4 in moet

malle (0), 12 jaar geleden

Inmiddels de verdeler eronderuit gehad, uit elkaar gehaald, schoongemaakt, rubbers gecontroleerd, en weer schoon in elkaar gezet, kon niets vreemds vinden, plunjer werkt als ik die test dmv lucht

Dus hij gaat er zometeen weer onder en dan ga ik eens kijken of ik winst kan behalen met afstellen van de aslastverdeler

malle

malle (0), 12 jaar geleden

Ohja, verdeler werkt weer naar behoren, geen remdrukverschil achter en de wagen is goedgekeurd voor 2 jaar:)

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Goed dit te horen .....Veel plezier er mee. Groet.

malle (0), 12 jaar geleden

We zijn weer een paar weken verder en nu begint mijn ophanging/stuurinrichting bonkende geluiden te maken in bochten

Ben onder de wagen gaan liggen en nieuw vet in de stuurpennen gespoten met de vetspuit, dat was iig nodig, maar hielp niet

Hij bonkt alleen als ik een bocht in ga en daarbij tegelijkertijd een drempeltje neem

Als ik hard moet remmen trekt de wagen naar rechts, dat is sinds een week

De remmen kunnen het imo niet zijn,de wagen is pas door de keuring gekomen zonder noemenswaardig remdrukverschil, getest op remmentestbank

Ook is de ophanging/stuurinrichting toen getest op de bekende platen die de zaak belasten en zo controleren op speling

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

bvd

Marzz

malle (0), 12 jaar geleden

Om maar weer ff antwoord te geven +'

Geklapper kwam van losse stabi stang

Werd afgelopen weken erger, wagen 5 keer omhoog gezet en overal aan gevoeld wat met stuur en ophanging te maken had, niets kunnen vinden

Terug uit luxemburg van vakantie zag ik ineens dat ik 1 beugel miste die de stabi stang tegen de dwarsbalk van voortrein moet houden

Die beugel waarsch onderweg verloren , het geklapper werd ook continue ipv nu en dan

problem solved iig

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 207 of stel zelf een nieuwe vraag.