auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 300 Oldtimer: '78 300D W123 zit vast (lekke koppakking?)

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Diesel, Motorcode: 300D

Laatste nieuws......Ik krijg de motor niet rond en zit dus vast. ik beschouw de motor als overleden en bied de auto te koop aan.
Er zit een nieuwe koppoling en drukgroep in en 4 goede banden, mooi interieur enz..........

Groet,

Maarten
mpostma@kpnplanet.nl



Juni 2008 begonnen de problemen.
De motor wilde niet meer uit. Ik heb de auto naar de garage gebracht en die heeft de CV er afgehaald waardoor de motor weer uit ging. Conclusie: er zal wel een lek in de luchtleiding zitten van de CV (volgens garage).
Sinds dien heb ik problemen met de auto. Als hij koud is is er niks aan de hand dan start hij meteen, maar als hij gelopen heeft dan start hij niet meteen en als hij dan start dan heeft hij geen vermogen. dit wist ik te omzijlen door eerst voor te gloeien en daarna het kontakt terug te draaien en vervolgens te starten.

Nu acht maanden verder reden we weg en plots viel het vermogen weg en viel uiteindelijk de motor uit. eenmaal op de vluchtstrook kwam er witte rook rechts onder de motorkap vandaan. met dat ik uitstap is de rook ook weer verdwenen.
Ik denk dat ik de koppakking lek heb maar anderen spreken dat tegen.
De volgen de dag nadat ik hem naar huis heb gesleept, heb ik geprobeerd de motor te starten om te kijken wat hij ging doen.
De startmotor kreeg de motor niet rond en het lijkt er op dat de motor nu vast zit.
Een ding is zeker ik ga de auto ditmaal zelf maken.

Wie heeft voor mij tips of weet wat er aan de hand is, Help!,

Maarten

19 februari

De kop is er af. Ik had inderdaad 2 inbus moertjes over het hoofd gezien die in de buurt van de distributie ketting zitten.
Ik ben met de kop en de pakking lang een diesel expert geweest (RTC Maas en Waal) en kon mij vertellen dat de koppakking lek is. Ik heb inmiddels een nieuwe set pakkingen gekocht (115€)`en ga nu het helespul goed schoonmaken.
Straks wordt het weer een uitdaging met inmekaar zetten en op tijd zetten.
Is dit op tijd zetten zelf te doen?

Gr,Maarten

Geplaatst door

mapos72 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien is de koppakking echt kapot, en is de koelvloeistof in de cylinder gelopen en heeft de motor nu vloeistof slag. haal de gloeibougie`s er uit en probeer de motor rond te draaien, als dit nu wel gaat is de koppakking of de kop echt kapot, dan rest demontage om de schade vast te stellen.

Succes Marcel.

spanbandje 0
badge

15 jaar

startmotor krijgt de motor niet rond kan heel goed betekenen dat de motor vast zit, inderdaad de bougies eruit en proberen met de hand rond te draaien, gaat dit nou niet, dan mag de carterpan er ook onderuit, en kan de motor uit elkaar, er zit wel olie in de motor???
probeer eerst maar eens de motor handmatig rond te draaien, dan weten we meer

cat.qatar 0

15 jaar

is dit een schakel???zet hem in zijn versnelling en duw hem achteruit als dit lukt zit je motor niet vast.

Ja het is een schakel maar in de 4 kregen we hem niet geduwd.
Hoe kan ik de motor met de hand draaien? eerst de bougies er uit en dan.......

In iedergeval allenmaal bedankt tot zover.
Ik hou jullie op de hoogte...........

mapos72 0

15 jaar

ook niet achteruit[quote=mapos72]Ja het is een schakel maar in de 4 kregen we hem niet geduwd.
Hoe kan ik de motor met de hand draaien? eerst de bougies er uit en dan.......

In iedergeval allenmaal bedankt tot zover.
Ik hou jullie op de hoogte...........[/quote]

sleutel op de krukaspoulie en dan links of rechtsom proberen

als je een lekke koppakking hebt, kan er vloeistof in een cilinder komen, en een vloeistof is niet/nauwelijks samendrukbaar, dus je zuiger kan niet omhoog. Gloeibougies eruit zal misschien niet eens helpen, want die zitten wsl in een voorkamer, en je creeert er dus geen uitgang voor de koelvloeistof uit de cilinder (kleppen zitten dicht). Je hebnt kans dat je al een kromme drijfstang hebt omdat het rijdend gebeurde :-(

sjaak10918 0
badge

15 jaar

Ik hoop dat de krukas/drijfstang niet krom is anders gaat hij de verkoop in.
Woensdag 11/02 begin ik er aan.......tot dan.

mapos72 0

15 jaar

Vandaag de motor afgebroken.
Wat me opviel is dat er olie in de luchtfilter zat.
Verder heb ik de distributie ketting los van de nokas.
Waterpomp,oliepomp, spruitstuk heb ik los.

Nu is de vraag.
ik heb allen bouten van de kop los maar moet ik ook de nokas verwijderen?
En hoe komt de kop dan los?
Heb ik een takel nodig?
De kop zit nog vast op een of andere manier. heb ik iets over het hoofd gezien.
Ik hoop dat jullie nog een antwoord hebben voor mij.

Groet,

Maarten

mapos72 0

15 jaar

volgens mij zit er aan de voorkant onder het nokkenastandwiel nog een inbusboutje, die zit nog verborgen onder de olie. deze houd de voorzijde op het blok.
maar misschien heb ik het mis. en ben ik in de war met een ander blok.
volgens mij kun je de nokkenas laten zitten.
maar bind de ketting even vast met een T rip aan het nokkenastandwiel want als deze in het blok valt ben je weer aan het tobben om hem boven te krijgen.

Maar zat je blok vast???

Succes Marcel.

spanbandje 0
badge

15 jaar

ik hoop dat je het red maar hoop dat je weet waar je aan begonnen bent
als je weinug verstand er van heb zal ik er verdes afblijven

succses

vraagje 0

15 jaar

MAAK OOK FOTO'S kun je altijd kijken hoe het zat, zal wel wat werk schelen ;)

[quote=mapos72]Juni 2008 begonnen de problemen.
De motor wilde niet meer uit. Ik heb de auto naar de garage gebracht en die heeft de CV er afgehaald waardoor de motor weer uit ging. Conclusie: er zal wel een lek in de luchtleiding zitten van de CV (volgens garage).
Sinds dien heb ik problemen met de auto. Als hij koud is is er niks aan de hand dan start hij meteen, maar als hij gelopen heeft dan start hij niet meteen en als hij dan start dan heeft hij geen vermogen. dit wist ik te omzijlen door eerst voor te gloeien en daarna het kontakt terug te draaien en vervolgens te starten.

Nu acht maanden verder reden we weg en plots viel het vermogen weg en viel uiteindelijk de motor uit. eenmaal op de vluchtstrook kwam er witte rook rechts onder de motorkap vandaan. met dat ik uitstap is de rook ook weer verdwenen.
Ik denk dat ik de koppakking lek heb maar anderen spreken dat tegen.
De volgen de dag nadat ik hem naar huis heb gesleept, heb ik geprobeerd de motor te starten om te kijken wat hij ging doen.
De startmotor kreeg de motor niet rond en het lijkt er op dat de motor nu vast zit.
Een ding is zeker ik ga de auto ditmaal zelf maken.

Wie heeft voor mij tips of weet wat er aan de hand is, Help!,

Maarten

19 februari

De kop is er af. Ik had inderdaad 2 inbus moertjes over het hoofd gezien die in de buurt van de distributie ketting zitten.
Ik ben met de kop en de pakking lang een diesel expert geweest (RTC Maas en Waal) en kon mij vertellen dat de koppakking lek is. Ik heb inmiddels een nieuwe set pakkingen gekocht (115€)`en ga nu het helespul goed schoonmaken.
Straks wordt het weer een uitdaging met inmekaar zetten en op tijd zetten.
Is dit op tijd zetten zelf te doen?

Gr,Maarten[/quote]
Kan de motor nu wel bewogen worden want ik heb veel aan deze motoren gewerkt en een vastloper zat meermaals onder in de motor,ik hoop voor u dat dit niet zo is!Het op tijd zetten lukt wel als je iets technische kennis hebt,

Roger10 0

15 jaar

Sorry met alle respect dit gaat je nooit lukken alleen en als je het hele spul in mekaar,
hebt dan start het niet of hij zal slecht lopen roken of noem maar op.

kijk of je zuigers niet beschadigt zijn!

groeten.

prontoo 0

15 jaar

Het in elkaar zetten van de motor verreist wel enige vakkennis, heb je de motor voor demontage van de kop met de 1e cyl in de ontsteekstand gezet en het merkteken op de krukas op het Bovenste dode punt merkteken, als je deze later op tijd zet staat de brandstofpomp denk ik ook verkeerd, dan komt het punt van vakkennis, pomp loshalen op tijd zetten, en perfect zetten door met speciaal gereedschap het snijpunt van de brandstofpomp bepalen, dit is het specialisten werk, je kan het altijd door een vriendelijkemonteur laten doen. let gelijk op de ketting geleiders zijn deze ingesleten, vervang deze gelijk je hebt de kop er nu toch af, ik weet niet wat de Km stand is maar ik zou de distributie ketting ook gelijk vervangen, je hebt altijd na een paar ton kettingverlenging, en dan krijg je de motor niet perfect op tijd, ik neem aan dat de kop gevlakt is, daardoor wijkt de timing ook iets af. dit is te controleren door de krukas op ot te zetten en te kijken hoever het merkteken op de nokkenas er naast staat, dit had je moeten doen toen alles nog in elkaar stond,

succes Met de montage, als je de juiste boeken hebt en enige motoren kennis, moet het lukken bij twijfel even vragen bij je motorrevisie bedrijf

M.v.g Marcel.

spanbandje 0
badge

15 jaar

Als je alles klaar hebt en je weet niet hoe je 'm moet timen helpt naar een dieselspecialist slepen ook. Ik heb het ook een keer zo opgelost, heeft me 60 euro gekost maar dan weet je wel zéker dat de timing klopt (en dat je een gewichtje in je pomp mist waardoor ie tikt en eigenlijk gereviseerd moet worden in mijn geval, maar goed, hij loopt nog steeds prima)

kakanox 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.