close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz A-Klasse: A-klasse airco leeg, gekend probleem?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 180

WDD169 : deze klant heeft auto een tiental maanden geleden gekocht bij handelaar. Wij hebben in deze periode al 2 maal de airco moeten bijvullen en verkoper wijst alle verantwoordelijkheid, daar dit slijtage is volgens hem.
Nu is mijn vraag : blijkbaar zou dit een gekend probleem zijn bij deze A'tjes. Ik heb reeds tweemaal fluo afgevuld maar vind geen sporen, wel af en toe een sissend geluid binnen in de wagen in de verluchting.
Iemand een tip?

Geplaatst door

jhl (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik stelde deze vraag omdat er op een leiding een heel miniem spoortje is van fluo, te weinig om echt een lek te zijn. Wagen komt terug binnen als ze er bij de verzekering uit zijn dat verkoper al of niet waarborg moet verlenen.

jhl 0
badge

13 jaar

Lek gevonden. Drie kleine vlekjes op de condensor.
Nu is mijn vraag weet iemand van onze collega's hoeveel tijd er voorzien is door MB om deze te vervangen? Wij moetn nl. een offerte maken omdat dit een verborgen gebrek is.

jhl 0
badge

13 jaar

Je kunt hier een 2 á 3 uur voor nemen, mits de bumper niet gedemonteerd hoeft te worden.

Verder wil ik je een tip geven ? ik lees dat je twee keer contrast vloeistof hebt toegediend ! dat is teveel van het goede.
Contrast vloeistof heeft geen smerende werking, mengt zich ook niet met het koudemiddel maar met de olie, hierdoor zal de viscositeit van de olie veranderen (dikker worden) en hoe meer/vaker contrast vloeistof wordt toegediend zal het olie volume gaan toe nemen.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Ja Theo, weet ik. Maar : ik weet niet hoe het in Nederland zit met waarborg op tweedehandsvoertuigen, maar in ons belgenlandje is dat een echte grijze zone waar malafide (zogenaamde "erkende verkopers" van federauto) handelaars zich graag in hullen. Wij moeten het lek zoeken, zelfs tot tweemaal toe, met alle demontagewerk van dien alvorens te mogen herstellen.
Ware het mijn doens de condensor werd onmiddellijk vervangen, maar verzekeringen............;

jhl 0
badge

13 jaar

Jan, ik begrijp het volkomen ik woon ook in het belgenlandje en verzekeringen spreek me daar niet van.

Daarom ik zei, dat de contrast vloeistof zich mengt met de olie en niet met het koudemiddel.

Je hebt ook 2 keer de airco bijgevuld terwijl de klant al een tiental maanden zo rond rijd..Deze A klasse heeft een continu variabele compressor die altijd mee draait ook als de airco uit staat.
Dus kan de mogelijkheid bestaan dat de compressor al schade heeft opgelopen, die zul je dus ook moeten testen.
Denk eraan als de compressor achteraf alsnog vastloopt doordat die niet genoeg smering heeft gehad door de lekkende condensor, wordt het voor jou staks in een citroen bijten.
Breng de verzekering hiervan op de hoogte, dat de compressor alsnog naar de vaantjes kan gaan, als het al niet gebeurd is.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Thx Theo, zo ver heb ik niet gedacht.

jhl 0
badge

13 jaar

een lekke condensor is ook altijd een discutabel punt.

het is net zo iets als een lekke band.
waarbij de vraag is, was hij al lek of heb je er zelf een spijker in gereden.

ook in nederland doen autohandelaren daar vaak moeilijk om.

turbozh 0
badge

13 jaar

Nu wordt het een procedure via experts, tegenexperts en afdreigen.
De verkoper moest gewoon zijn goodwill tonen en toegeven dat het in de eerste zes maanden van de waarborg vastgesteld werd.
Dan kon het al lang hersteld zijn, mits eventueel gedeelde kosten.
Spijtig voor mijn opmerking : maar sommige handelaars zouden ze beter financieel raken indien ze weigeren een waarborg toe te passen.
Meer en meer maken wij het mee dat de klanten thuis afgedreigt worden dat er rake klappen gaan vallen tussen licht en donker...........
Maar dit terzijde, we volgen de zaak verder op.

jhl 0
badge

13 jaar

[quote]De verkoper moest gewoon zijn goodwill tonen en toegeven dat het in de eerste zes maanden van de waarborg vastgesteld werd.[/quote]
Daar heb je gelijk in Jan, en had de verkoper zeker moeten vermelden dat het systeem lek dicht was (bewijslast), dan ligt het andere aspect bij de klant ? wanneer heeft de klant zich terug aangeboden met het probleem bij de verkoper en op welke periode werd ontdekt dat de airco niet meer werkte ?
Als de klant zich pas na drie maanden heeft gemeld met de klacht, dan kan het zijn dat de condensor in die periode bij de klant is lek geslagen dan hoeft de verkoper geen waarborg te geven.
Nu wordt het dus een betwisting van welles/nietes en zeer belangrijk is de schriftelijke in gebreke stelling, als die er niet is wordt het moeilijk.

De klant verwacht of hoopt op schadeloosstelling, wat als de verzekeringen niet willen toegeven ? dan wordt het een juridische zaak..en komt weer de centen kwestie ter sprake..

Ik had in mijn vorig schrijven al vermeld dat je de verzekering op de hoogte moet brengen i.v.m. gevolgschade die kan ontstaan of eraan zit te komen, breng ook de klant hiervan op de hoogte.
M.a.w. als de compressor werkt en inwendig (nog) geen schade heeft opgelopen, blijft de schade beperkt en zou de klant door de zure appel moeten bijten en zeggen maak de ac installatie in orde, of de verzekering zou die beslissing moeten nemen.

succes.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.