Mercedes-Benz C-Klasse: Accu leeg Automaat schakelt niet meer over?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: C 200 compressor

Wie weet raad?

Het gaat om onze Mercedes C200 Compressor automaat met 90.000km op de teller.
Auto gisteren gewoon neergezet niets vreemds gemerkt. Vandaag ging het alarm af en toen bleek de accu leeg te zijn.
Auto met kabels gestart en vervolgens een stukje gereden, nu blijkt dat de automaat niet meer doorschakelt en blijft in de eerste versnelling rijden.
Handmatig werkt ook niet en als ik op de schakelaar van S naar W schakel blijft de boodschap op het display op D staan.
Na het contact uitzetten krijg ik de boodschap 1 malfunction.

Ik zelf sluit niet uit dat het één wel met het andere heeft te maken, maar goed ik ben leek.
Dus hoor ik graag wat eventueel het probleem kan zijn?

jazzie

Geplaatst door jazzie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1710) PRO, 11 jaar geleden

Auto vermoedelijk in noodloop door lage accuspanning.
Oorzaak achterhalen waarom de accu leeg was , en dan verder kijken.

jazzie (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor uw reactie.
Ik laat de auto morgen even uitlezen om te achterhalen wat het probleem is. Ik las al zaken als een prinplaat in je automaten bak.

Het is wel dikke pech, nog geen 3 maanden geleden ook met een lege accu gestaan (3 jaar oud) en toen bleek ik achteraf een lekstroom te hebben van 1.8 Ampere, alleen toen geen problemen gehad dat de auto over schakelde in de noodloop.
De dealer heeft toen de regel unit vervangen (als ik het goed zeg) onder de bestuurders stoel.

Wordt vervolgd...

jazzie (0), 11 jaar geleden

Auto vandaag bij de dealer gebracht en na alles te hebben uitgelezen komt er alleen maar uit dat de accu spanning te laag is.
Ze laten de accu tot morgen doorladen en gaan daarna de accu doormeten, daarnaast kijken of ze een lekstroom kunnen vinden.
Wordt vervolgd.... waarschijnlijk nieuwe accu, wel snel na 3 jaar.

jazzie (0), 11 jaar geleden

Inmiddels is er uitgekomen dat de accu defect is. Wat mij behoorlijk is tegen gevallen, is de prijs voor het onderzoek.
Accu is opgeladen daarna doorgemeten belast en onbelast en vervolgens gemeten of er een lekstroom aanwezig was. En dan rekening presenteren van €198 vindt ik niet in verhouding.
Maar goed de 100 ampere accu elders gekocht waar ik dan €150 voor kwijt was in plaats van de €250 die de dealer vroeg.

jazzie (0), 11 jaar geleden

Ik had gehoopt dat deze topic gesloten kon blijven, helaas is minder waar.

Helaas na 24 uur wederom met een lege accu gestaan.
De 100 Amp accu is splinternieuw en de Mercedes dealer heeft niets vreemds kunnen constateren, geen lekstroom etc.

Het kan toch niet zo zijn dat ik eerst een zeer lange rit moet maken dat deze nieuwe accu volgeladen is, volgens de leverancier moet de accu vol worden afgeleverd en zelf heb ik er 30 km mee gereden.

Heeft iemand nog een idee wat dit probleem wordt veroorzaakt?

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

terug doen -stroom verlies is niet goed nagezien volgens mij--eveneens als lading alternator .????
-batterij in normaal gebruik na 3 jaar kapot --vragen bij ??? indien gewoon met startkabels gestart kan een samdoos kapot gaan -zie handleiding bij gebruik van over starten (start kabels).
gr

jazzie (0), 11 jaar geleden

Hallo Willy bedankt voor je antwoordt.

Je zou er toch vanuit moeten gaan dat als dit soort problemen aan de orde zijn, je alles checkt wat met voltage en ampere heeft te maken.
Ik rijd op zich vrij korte stukjes, dit jaar maar totaal 8000km gereden en dit is niet bevordelijk voor de accu.
Maar goed de Mercedes dealer had een uitdraai met de boodschap accu fails en moet vervangen worden, dus dan neem je dat aan.
Ik heb trouwens eerst de kabels op de pluspolen aangesloten en daarna de min.
Wat is trouwens een samdoos?

Maar goed we gaan er morgen wel weer heen.

jazzie (0), 11 jaar geleden

Hier even een slot bericht. Na een moeizaam telefonisch overleg met de dealer, hebben ze uiteindelijk besloten om de auto opnieuw kosteloos door te meten. Uiteindelijk is hier uit voortgekomen dat een regel unit het probleem was onder de rechterstoel. Volgens de monteur trok de unit 1,5 ampere en kan daarmede ook de oorzaak zijn geweest dat de accu is overleden. En dan te bedenken dat ik een aantal maanden geleden het zelfde probleem aan de linkerkant heb gehad. Maar goed hier wordt je al met al niet vrolijk van, maar ben opgelucht dat oorzaak is gevonden.

Deze topic kan worden gesloten. Een ieder nogmaals bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.