Mercedes-Benz 190 D : Achterkant heeft eigen leven ?

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Goedenavond

Deze wagen heeft er 315.000 km opzitten en het volgende probleem doet zich voor
op de snelweg lijkt het net alsof de wagen aan de achterkant " zelf sturend " is dit probleem doet zich dus
alleen voor bij snelheden boven de 80 km p/u
Het lijkt op spoorvorming echter dat is het niet ( maar wel het gevoel )
je hebt het gevoel alsof de hele achterkant " los " onder de wagen zit
alsof het LA wiel naar voren komt en dan het RA wiel ( en omgekeert ook )

wagen heeft nieuwe banden is uitgelijnt en gebalanceerd
hardyschijf is pas vernieuwd en ook de APK is pas geweest

wie o wie kan mij vertellen waar te kijken en/of op te letten ?

Serge07

Geplaatst door Serge07 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

reactie stangetjes achter controleren.ophanging achteras controleren

Serge07 (0), 16 jaar geleden

[quote=mart-vervoort]reactie stangetjes achter controleren.ophanging achteras controleren[/quote]
Ok dat kan ik doen echter alles hangt in rubbers op
hoe weet ik nu hoeveel speling iets mag hebben
( alles beweegt namelijk als ik het met een breekijzer op spanning zet )

bedankt alvast voor het antwoord

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

meestal zyn de reactiestangen de schuldige. de rubbers hangen er dan half uit.martin

Serge07 (0), 16 jaar geleden

[quote=mart-vervoort]meestal zyn de reactiestangen de schuldige. de rubbers hangen er dan half uit.martin[/quote]
Met reactiestang heb je het dan over de [b] STABILISATOR.VERBINDINGS.STANG [/b] ( die van grijs plastic ) ?

edit:
ben net nog eens eronder gekropen en ik denk dat ik het gevonden heb dat heet als de wagen
daardoor zo raar kan doen
de rechter veer ( de spiraalveer ) is onderin de schotel gebroken
dus het zijn nu twee veren op elkaar ipv een geheel

kan iemand bevestigen dat het dat kan zijn daar ik de rubbers nogmaals gecheckt heb
zowel onder spanning als spanningsloos

mijn dank is groot

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

zeker de veer vervangen.martin

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

STABILISATOR.VERBINDINGS.STANG ( die van grijs plastic ) ?

Dat grijze plastic is een afdek kap.

ahavelaar (0), 16 jaar geleden

Serge07 heeft echt gelijk. De verbindingsstang tussen de stabilisatorstang en de wieldraagarm (achter) is inderdaad van kunststof.

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Sorry, je hebt gelijk.
Ik heb me vergist met de onderste reactiestang.

Serge07 (0), 16 jaar geleden

Ok dat ik de schroefveer moet vervangen heb ik al begrepen
echter vergis ik mij maar volgens mij is deze alleen voor de vertikale beweging op te vangen
dus het probleem blijft dan nog dat de wagen achtere zwabbert van links naar rechts ( wegdek afhankelijk hoe slechter de weg hoe erger het is )
of zie ik dit fout ?

ahavelaar (0), 16 jaar geleden

het zou best kunnen dat er nog iets anders aan de hand is maar het is echt noodzakelijk om eerst de veer te vervangen.
Doordat de ene veer nu korter is dan de andere staat de stabilisatorstang aan een kant veel meer onder spanning dan
aan de andere kant. Dit kan ook een vreemd weggedrag veroorzaken. mvg. Arie

Serge07 (0), 16 jaar geleden

ok ve(ren) besteld a 60,- euro per stuk werdt me aangeraden door de mercedes dealer om ze beide te vervangen
daar andere ook kon breken ?
maar nu komt het hoeveel reactiestangen heeft deze wagen nou ?
we hebben een stabilisatorstang deze hangt op in rubbers en gaat over in 2 grijze plastieke armpjes
dan hebben we nog de twee stangen die boven erop zitten deze zitten ook in rubbers
ik kan nergens een duidelijke foto vinden met welke reactiestangetjes ik nu moet vervangen
of hebben jullie het over al de stangen die op het wiel komen ?
dus vraag is eigenlijk welke reactiestang kan dit nu veroorzaken ?

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Als je nu eerst eens de veren vervangt en gaat rijden, zien we daarna wel verder, oke?

mvg,
Hans.

Serge07 (0), 16 jaar geleden

Ok hans

harstikke bedankt voor deze tekening
en ik kan ze nu gaan ophalen dus ik meld me vanavond weer ;)

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Oke, succes en gebruik een veerspanner, anders krijg je de veer voor je kanus.

mvg,
Hans.

Serge07 (0), 16 jaar geleden

[quote=Hans4040]Oke, succes en gebruik een veerspanner, anders krijg je de veer voor je kanus.

mvg,
Hans.[/quote]
Ehh?
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
daar hebben ze het niet over een veerspanner op brug dan bok onder draagarm aan dif zijde
erop laten rusten bout eruit en dan langzaam bok laten zakken of ben ik nou helemaal gek aan het worden

ToniMB (0) PRO, 16 jaar geleden

Zo gaat het inderdaad het beste, de veerspanner krijg je er vaak niet eens tussen. 2 veren is (met brug) binnen een half uur gedaan. Wel zorgen dat de draagarm niet van de bok kan glijden, liefst blokkeren in dat kleine gaatje aan het einde van de arm.

Serge07 (0), 16 jaar geleden

Ok klus geklaard
was dus idd de RA veer die het probleem veroorzaakte wagen ligt nu weer als een blok op de weg
Heb het zo gedaan zoals in link ( hierboven ) aangegeven is een klus van niks
bout 12 loshalen ( op tekening ) draagarm ondersteunen dan voorzichtig laten zakken ( +/- 10-15 cm )
en de spanning is er vanaf oude eruit nieuwe erin zorgen dat ie onder in uitsparing valt en terug monteren

ik zou zeggen bedankt allemaal voor de hulp

Serge07 (0), 16 jaar geleden

veer RA gebroken onderin waar het bijna niet zichtbaar is
beide vervangen nu een perfect rijdende mercedes weer !!

allemaal bedankt voor de hulp

oude
[url=http://img405.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img405.imageshack.us/img405/3015/...[/img][/url]

nieuwe
[url=http://img405.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img405.imageshack.us/img405/1289/...[/img][/url]

[url=http://img405.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img405.imageshack.us/img405/1810/...[/img][/url]

[url=http://img405.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img405.imageshack.us/img405/2076/...[/img][/url]

johnny28 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo , misschien als mosterd na de maaltijd, maar kijk ook even heel goed naar de onderste fuseekogel nummer 12 in de tekening. even een bokje of krik onder de onderste draagarm zo dicht mogelijk bij het wiel en het wiel los van de grond laten hangen en even een bandenlepel onder het wiel en deze opbeuren en goed naar de kogel kijken. gaat vaak kapot en is moeilijk te controleren Groeten Johnny

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

@Johnny28:
A) nummer 12 op de tekening zijn lagerbussen.
B) Fuseekogel aan de achterzijde?

@ Serge07: bedankt voor de feedback, maar die had je al gegeven op 15 september 2007.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.