close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz sprinter 412 td: af en toe geen vol gas meer (vermogen kwijt)

Bouwjaar: 1999

We lopen al weken te zoeken naar deze storing, als het kontakt uit is geweest dan doet hij het meestal weer normaal en kun je de motor tot in de toerenbegrenzer trappen. Het rare is dat als de storing zich voor doet de egr klep bij vollast ook niet helemaal open gaat.(wat er al vervangen is:kompleet nieuwe egr-klep, brandstofpomp, alles bij de tank is nagekeken en schoon gemaakt, luchtfilter)ps. voordat de pomp was vervangen ging het storingslampje branden, uitlezen gaf probleem in pomp, pomp vervangen, lampje uit maar zo nu en dan nog half gas over..totdat je het kontakt weer aan en uitzet.

Geplaatst door

unspokenfast (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met EGR klep bedoel je denk ik de vlinderklep in de inlaat? Het niet volledig openen zou een gevolg van het noodprogramma kunnen zijn.
Het feit dat het lampje eerst aan ging en nu niet meer, geeft aan dat er wel iets veranderd is. Heb je de pomp laten inspecteren om duidelijkheid te krijgen wat en waarom hij stuk ging?
Verder: heb je nu weer foutcodes als het symptoom zich heeft voorgedaan?

Simon10906 0
badge

20 jaar

Nee het is niet het vlinderklepje, maar die rondeklep(lijkt op een thermostaat) die met een staal pijpje is verbonden met het uitlaatspruitstuk.. wordt vacuum aangedreven en nee geen foutcodes meer.

unspokenfast 0
badge

20 jaar

Nou, dat zie ik als een positieve identificatie van de EGR klep. Maar ik lijk op te maken dat je het raar vind dat die niet helemaal open gaat onder vollast. Ik zou me afvragen waarom hij niet helemaal dicht gaat! Als je de slang eraf trekt, is het probleem dan weg? Dan zou het de EPW van de EGR kunnen zijn. Wel vreemd dat er geen code komt bij dit symptoom; het lijkt een noddprogramma.
Het is beter om tijdens het probleem de parameters te observeren zodat je ziet waar het fout gaat.

Simon10906 0
badge

20 jaar

Ik neem aan dat je met slang aftrekken bedoeld die van het vacuum. Als ik dat doe dan klapt de grote luchtaanzuigbuis die op het motor blok ligt dicht bij flink gas geven..
de EGR wordt dan niet bediend.

unspokenfast 0
badge

20 jaar

Luchtaanzuigbuis klapt dicht? leg uit!

Simon10906 0
badge

20 jaar

controleer je vacuumsysteem is? Ik heb het al is mee gemaakt dat de leiding die ter hoogte van het aanjagerhuis zit, gesmolten is. Dan wil ie ook wel is gekke dingen gaan doen. Of, de inlaatlucht tempratuursensor. Zit geklikt in de kunstof intercoolerpijp. Willen de lipjes (na onkundige handelingen...) wel is afbreken met gevolg dat je nogal wat turbodruk verliest.

Dennisvito 0

20 jaar

De luchtaanzuigbuis zie je dan ineen krimpen alsof hij vacuum gezogen wordt bij vollast..

unspokenfast 0
badge

20 jaar

Dan kan er dus niet genoeg lucht door.... klapt je luchtfilter in en blokkeert de boel?

Simon10906 0
badge

20 jaar

Het klopt dat de aanzuigslang wordt platgezogen dit iseen teken dat de motor meer lucht gebruikt dan de turbo kan leveren.
ik heb het een keer gehad dat in de kat na de turbo het binnenwerk loszit en dwars voor in de uitlaat komt te zitten dit is te kontroleren door de uitlaat bij de turbo los te halen en dan de motor weer te laten draaien je kan dan met een zaklamp op de brug gelijk de wastegate controleren op defecten en goede werking als tijdens het rijden de kat voor de uitlaatdraait dan trekt de motor niet meer geeft geen storings code`s maar spuit geen brandstof meer in omdat de turbodruk te laag is dit noemen ze de rookstop verder vind je geen storingen.

spanbandje 0
badge

20 jaar

Volgens mij klopt het juist NIET dat de aanzuigslang wordt platgezogen. Geloof me nou Unspoken Fast, als ik zeg dat er iets met je inlaat aan de hand is. In mijn beleving is het niet mogelijk dat een probleem in de uitlaat het platzuigen van een inlaatslang veroorzaakt. Laat weer eens wat horen trouwens!

Simon10906 0
badge

20 jaar

Volgensmij klopt het verhaal wel. Als het motormanagement een te hoge turbodruk registreerd (want dat krijg je inprincipe door teveel tegendruk), gaat de motor in noodloop en komt niet boven de 3000 rpm uit. Mijn idee is hetzelfde als Marcel, uitlaat losgooien bij de turbo. De motor vraagt zoveel lucht dat je inlaatslang echt wordt dichtgezogen. En zonder turbodruk is dit al erg gauw!

Dennisvito 0

20 jaar

De opmerking van marcel hoor ik van meerdere mensen, ik ga dus ook kijken bij een losse uitlaat.
Dat ik niet veel meer laat horen komt omdat het een hele tijd goed ging, maar vandaag was het dus weer bal.. niet te geloven gewoon.

unspokenfast 0
badge

20 jaar

Heb je al iets gevonden?

Simon10906 0
badge

20 jaar

Unspoken Fast: je bent niet zo snel als je naam bij het geven van feedback!

Simon10906 0
badge

20 jaar

hallo allemaal, ik heb ook een sprinter met nagenoeg dezelfde klacht, alleen gaat er bij mij geen lampjes branden.
Ook is het bij mij om de haveklap dan wel en dan geen vermogen, en is het net of er een blok hout onder m'n gaspedaal geschoven wordt.
Elke dag is het weer een verassing wat ie doet, of inhouden of
plankgas, en dat varieert wel tien keer per dag.
zo rijd ie prima, en als ik hem dan afzet en 10 min. een paar boodschappen ga doen, houd ie weer in, en vice versa.

vandaag heb ik effe een rustig landweggetje opgezocht
omdat ie op dat moment goed liep, en heb toen een stekkertje
dat naast de luchttemperatuurmeter zit losgetrokken en dat
maakte dat ie weer begon met in te houden. Weer gestopt, stekker erop, en toen liep ie weer plankgas.
Dat heb ik dus een paar keer geprobeert met telkens hetzelfde resultaat, dus moet het dat wel zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.