close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz A-Klasse: Afstellen van de distributie ketting

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 140

Hallo

ik had enkele maanden geleden een probleem met mijn auto. Een nare metalen geratel kwam uit de motorkap.
uiteindelijk heb ik het probleem gevonden.

Kapotte klepstoters.
Ondertussen wel een nieuwe ketting,kettingspanner en tandwiel er opgegooid. ( er lag een schakel half uit en de plastic geleidering van het tandwiel was aan gort )
Direct maar een beurt met nieuwe olie, bougies, en filters.

Ik heb de motor weer in elkaar maar hij loopt heel beroerd ( lijkt op 3 poten )
zelf denk ik dat het aan de afstelling ligt van de ketting.
Ik heb nu al meerdere malen de boel los gehaald en opnieuw gesteld maar ik krijg het niet gefixed.

De merktekens op het vliegwiel staat op "OT" en de markering van het tandwiel staat in lijn met de markering op de beugels van de nokkenas.

Wat ik geprobeerd ( tot 3 maal toe )
1 ketting van het tandwiel halen en de nokken as in de markering lijn zetten
2 voorwiel verwijderen en de door de as te draaien de markering "OT" in de juiste positie zetten
3 ketting op het tandwiel plaatsen en de kettingspanner terug plaatsen.

4e keer
1 ketting van het tandwiel laten zitten maar het tandwiel van de nokkenas gehaald maar de kettingspanner laten zitten
2 nokkenas in lijn gezet
2 voorwiel verwijderen en de door de as te draaien de markering "OT" in de juiste positie zetten
3 tandwiel terug op de nokkenas geplaatst.

wederom geen resultaat.

ik vind zelf wel dat de ketting in alle gevallen aan de onderkant op dat moment wel losjes ligt.

Zelf heb ik het idee het komt doordat ik de "OT" op het vliegwiel zoek, door het wiel rond te draaien totdat deze in positie is. Als je er voorbij bent en terug draait heeft het eerst een vrije slag voordat deze weer terug draait.
Op het internet lees ik alleen maar dat men dit met een sleutel draait rechtstreeks op de as
Ik krijg wel in mijn display wij het starten een code -3.

Is mijn vermoeden juist of doe ik iets compleet verkeerd

Ronny

Geplaatst door

A-klasse (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kan ook simpel zijn dat er 1 bougie stuk is die je hebt vervangen
controleer de electrode afstand eens
als iemand het doosje heeft laten vallen is deze misschien verkeerd

de nieuwe bougies zijn bij tussen de 3e en 4e maal gedaan. Was inderdaad ook iets wat ik als optie had.

A-klasse 0

9 jaar

Inmiddels de motor weer open gehad en alles nog eens doorlopen.
De kettingspanner er af gehaald vliegwiel in posite gezet, nokkenas in positie gezet, nieuwe kettingspanner erop en de motor weer dicht gemaakt.

Starten, nog steeds op 3 poten.

Vervolgens de bougies nagelopen of er een vonk in zat. Deze werken wel. Echter is 1 bougies nog schoon. Mijn conclusie is geen verbranding op de 4e cilinder.

Bij het los halen van de rubber doppen van de bobinespoel wist ik de veer te vernielen. Dus is er een nieuwe bobine besteld.

even wachten dus weer

A-klasse 0

9 jaar

Is de bougie dan ook droog , als er geen vonk is , maar er wordt wel benzine ingespoten , is de bougie wel nat.
Anders eens compressie meten , de kapotte klepstoter kan ook gezorgd hebben voor schade aan de klep bv.

De cilinder heeft 2 kleppen. Als er een klep zou vast zitten moet de 2e wel iets doen.
De inspuiting is wel iets waar ik nog rekening mee houd. Op zicht is compressie meten geen overbodige luxe.

A-klasse 0

9 jaar

Als er een klep open blijft staan heb je geen goede compressie en dus ook op 3 cilinders lopen.

De bobine vandaag ontvangen en gemonteerd.
5 minuten rond gereden in de hoop dat de wagen zich ging stellen, maar helaas geen resultaat.
Ik heb geen "backfire" gehad, hij blijft nogsteeds op 3 poten lopen.
Verschrikkelijk balen. Zaterdag maar kijken of de kleppen allemaal bewegen.

A-klasse 0

9 jaar

Vandaag nogmaals de kop los gehaald om te kijken of alle kleppen bewegen door de nokkenas rond te draaien.
Alle kleppen gaan naar beneden en weer omhoog,dus er zit er niet een vast.
Nogmaals de stand van de nokkenas tov de het merkteken op het vliegwiel bekeken. Deze staan ook precies goed.

Weer in elkaar gezet maar en weer een rondje gereden, maar geen verandering.

Nu heb ik er een ander tandwiel opgezet. Hier zit een extra blokje van +/- 1 bij 2 cm .
Kan het wezen dat de de nokkenas sensor hier anders op reageert?

De nokkenas sensor vernieuwd en starten maar helaas , loopt beter maar nog steeds zeer onregelmatig en op 3 poten.

A-klasse 0

9 jaar

Ik kreeg de tip om mijn compressie te meten. Nu meet ik op 1 cilinder normale druk. Bij de andere 3 praktisch niets.

Hoe meet ik:
Ik haal alle 4 bougies eruit en vervolgens draai ik de meter 1 het eerste bougie gat en start de auto.
vervolgens ga ik het rijtje af

A-klasse 0

9 jaar

Hoi Ronny,

Ik ben erg bang dat in de eerste instantie, je ketting niet goed lag (of heeft gelegen). Waardoor er nu enkele kleppen krom zijn geraakt. Als je geen compressie meet, of veel te weinig. Haal de cilinderkop maar los.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

He ralf

ik heb net weer een meting gedaan. Ik zag dat het pennetje van de compressiemeter krom was.
Vervolgens komen de volgende waardes naar voren (1) 16 (2) 0 of 4 (3) 16 (4) 16

De bougies er weer ingezet en de auto gestart.
Natuurlijk beroerd lopen. Vervolgens de stekker van de inspuitklep van de 2e cilinder ontkoppeld en de draaiende motor veranderd niet.

Het zelfde gedaan met de stekker op de 1e cilinder en de auto slaat bijna af.

Het lijkt er dus op dat ik in deze combinatie iets moet zoeken.
2e cilinder icm de inspuitklep

A-klasse 0

9 jaar

Haal de kop maar eraf.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Geen compressie staat los van het demonteren van de stekker van de injector.
Of hij nu wel of niet in spuit , compressie is er altijd , mits er geen klep krom / lek is of zelfs een zuiger/cilinderwand weg gevreten is .
Dus kopje er af.

Het was inderdaad een kleppen probleem.
Tip van een monteur gekregen. Een kartonnetje voor de uitlaat houden. Als de kleppen goed zijn wordt het kartonnetje van de uitlaat weggeblazen. Zijn de kleppen niet goed zijn wordt het kartonnetje weer tegen de uitlaat gezogen.

Kop gedemonteerd en laten reviseren.
Morgen komt deze weer terug.

Heeft iemand zo paraat wat de aanhaal momenten van de kopbouten zijn.

(voor de grote kopbouten en de kleine bouten die in het klepstoter blok zitten )

Ronny

A-klasse 0

9 jaar

Top !!

bedankt

A-klasse 0

9 jaar

Vandaag de kop terug laten ophalen ( top service).

Als opmerking kwam er bij dat W168 trekbouten heeft. Ik had gelezen dat er geen trekbouten in zat.
Kan iemand hier duidelijkheid in geven.

Ronny

A-klasse 0

9 jaar

Ronny je gaat lekker. De term is rekbout, te herkennen aan de overdreven hoeveelheid schroefdraad.

Iedere bout die je vast zet rekt iets op .

Maar omdat de pakking na verloop van tijd iets in zakt was voorheen na trekken noodzakelijk .

Als je nu bij de gegevens kijkt staat er een moment gegeven plus 2 fases van 90 graden.

Zet na de eerste fase een verfstip op de boutkop om te weten waar je gebleven bent .......... een fout is zo gemaakt.

Niet altijd wordt een rekbout vervangen , er zijn merken motoren die een max. lengte hanteren.

Dat de bout vaak blijvend is verlengt kan je zien door een nieuwe en en een oude in elkaars schroefdraad te laten vallen .

Bij opel en vw zie je duidelijk lengte verschil.

Om te zien of kleppen goed af dichten giet je wat brandstof in de in- of uitlaat kanalen .

Een goed sluitende klep laat niets door. Ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel keer je die kop al in je handen is geweest maar dit zou het eerste zijn waar ik naar kijk.

Succes.

Punt 50
badge

9 jaar

De maximale boutlengte is 186mm...is ie langer, dan vervangen.

Hans4040 1270
badge vip badge

9 jaar

Inmiddels de kop weer gemonteerd en het blok weer in elkaar gezet. Helaas nog wel een kettingspanner moeten aanschaffen, gezien deze bij het afmonteren van de kop weer een tandje verder was gesprongen en niet meer goed aansloot op de motor.
Nog even de benzine leiding ontlucht en hij loopt weer goed.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de informatie.

Ronny

A-klasse 0

9 jaar

Wel erg laat met een simpele compressie meting.....meten = weten !

Marjacq 0
badge

9 jaar

Hoi, erg laat met een reactie op dit item.
Ik heb echter denk ik het zelfde probleem. Motor loopt ratelend, geen vermogen lijkt wel een diesel. Ik vermoed inderdaad klep probleem en wil compressie gaan meten.
Ik ben wel benieuwd wat het initiële probleem was. Is het opgelost met alleen kop vlakken, pakking vervangen en nieuwe klepstoters?
Ik hoop dat Ronnie nog reageert alvast bedankt.

gp-campers 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.