Mercedes-Benz 200: Auto ploft een keer alleen bij hoog toeren met een zwarte vlek r

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: OM601

Bij Apk keuring en dan de roetmeting komt er alleen bij hoog toeren eenmaal een plof en dan is de grond zwart van de roet (dus roet waarde veels te hoog) maar met normaal starten of rijden nergens geen last van en loopt perfect , stil en ook goed vermogen (haalt 160 km/uur op de teller). Verstuivers al gecheckt, luchtfilter vervangen, brandstof filter ook, vermoed dat de dieselpomp het euvel geeft.Menig monteur heeft er naar gekeken maar weten het niet.
Dit is al 4 jaar zo, dus bij apk keuring flink wat super in de tank en flink rond rijden in zijn 2 ff en flink warm stoken, start wel moeilijk maar komt er dan maar net doorheen elk jaar. maar ik wil van dat probleem af nu
Er is wel een heel klein olie lek tussen de afsluiting dieselpomp en het moterblok (o-ring)
Dus wie weet wat het kan zijn die plof en pure zwarte roet

w124-200

Geplaatst door w124-200 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

45 Reacties

ToniMB (0) PRO, 14 jaar geleden

Klinkt als normale ophoping van roet, geen probleem dus. Gewoon af en toe flink doortrekken om de uitlaat schoon te blazen. En volgende keer voor je naar de apk gaat even een halve minuut plankgas in de derde versnelling rijden.

w124-200 (0), 14 jaar geleden

ja ook, klopt ,Geef plank gas en ploft EEN keer en dan is er een wolk zwarte roet, maakt niet uit of ik plank gas blijf geven een paar keer. ook bij hele warme moter geen verschil, komt pas bij 4 a 5000 toeren.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dan pakt ie effe wat lucht en opeens weer diesel ik denk dat je ergens een lekkage hebt

w124-200 (0), 14 jaar geleden

kan het zijn dat hij iets aanzuigt bij hoog toeren tussen de dieselpomp en het motorblok in , LUCHT,DIESEL of OLIE want daar zit een o-ring die maar heel weing lekt. en is voor de rest geen probleem om te rijden want dat is nog allemaal perfect. bij zwart zou ik zeggen inderdaad te veel diesel ff

w124-200 (0), 14 jaar geleden

kan het zijn dat hij iets aanzuigt bij hoog toeren tussen de dieselpomp en het motorblok in , LUCHT,DIESEL of OLIE want daar zit een o-ring die maar heel weing lekt. en is voor de rest geen probleem om te rijden want dat is nog allemaal perfect. bij zwart zou ik zeggen inderdaad te veel diesel ff

nicwil (0) PRO, 14 jaar geleden

Toni mb geeft de juiste oorzaak aan

w124-200 (0), 14 jaar geleden

alvast allemaal bedankt voor de reacties,

Ook al dat soort dingen geprobeerd, (Behalve het schoon spuiten dan) maar is net of er een kurk (roet prop) zit ergens die met een soort plof eruit komt en dan loopt de wagen onregelmatig even, tot 4 a 5000 toeren loopt ie perfect zonder roet uitstoot bijna. kan het ook zijn dat de pomp het maximaal toeren niet aan kan ??? of de centralvervroeger die voor de pomp zit ?? kan hij daar ergens carter olie aan zuigen als de o-ring tuusen pomp en motorblok wat lijkt

Ps ik rij veel kilometers en zit vaak in het hoog toeren gebied op de snelweg dus het redelijk schoon blazen van de uitlaat wordt regelmatig gedaan.En er zit nog niet zolang een niewe achterdemper op en dat maakte ook niks uit.

Normaal zou ik ook zeggen dat Toni mb gelijk heeft maa rhier is echt een redelijke plof te horen en dan is de straat zwart

Maar dat doorspuiten moet dan de uitlaat er even af of ........???

nicwil (0) PRO, 14 jaar geleden

ja niet

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dat is toch onzin je krijgt toch nooit zo water voor in je uitlaat hooguit de laatste demper,er lopen bochten in je uitlaat die omhooggaan over de achteras bijv.en als je een demper openzaagt loopt niet altijd de pijp er recht doorheen maar gescheiden van elkaar hoe krijg je dat verzonnen water komt toch altijd weer terug omlaag.trouwens hier heb ik nog nooit van gehoord terwijl ik toch heel wat fanta verhalen gehoord heb,als jij regelmatig goed op de snelweg doorrijd is je uitlaat goed schoon,deze motor heeft een andere oorzaak opeens een plof en giga rookpluim,je hebt trouwens bij automaterialenzaak toevoegingen voor het reinigen van je brandstofsysteem zou ik liever pakken als benzine,nu heb jij nog een ouderwetse lijnpomp die veel kunnen hebben maar de tegenwoordige pompen lopen kapot door benzine.ik durf te wedden dat als jij er een nieuwe uitlaat op zou zetten en weer volgas zou geven jij weer een rookpluim krijgt,je moet maar eens bij een diesel je uitlaat achter dichtduwen totdat ie bijna afslaat en loslaten is heel de straat zwart,dan krijg je ineens die verbranding die roet veroorzaakt

w124-200 (0), 14 jaar geleden

Hoe is het eigenlijk systematisch te meten of te zoeken naar de oorzaak bv opvoerpomp,lucht ,lek, . Kan ook de tussen pijp los gooien en dan starten en kijken of ie weer ploft dan is de uitlaat niet de oorzaak van die plof.
Al 2 mercedes garage's hebben er naar gekeken en zeggen dat het in de pomp zit (waarschijnlijk ) maar weten het niet zeker , en voor ik die ga vervangen moet ik het WEL zeker weten omdat hij zo als ie nu is perfect rijdt normaal en niet rookt bij normaal gebruik, alleen die k.. roetmeting zit dwars telkens.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

als dit toch maar een keer per jaar is en verder niks aan de hand is rijd je er toch gewoon lekker mee door.

w124-200 (0), 14 jaar geleden

hahaha doe ik ook , maar tegen de tijd van de keuring krijg ik weer dat nare gevoel wat ik weer te horenkrijg wat ze willen vervangen tegen zeer hoge kosten en wat eigelijk weggegooid geld is. En ben nieuwschirig wat het nu werkelijk is.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

ze kunnen zeggen wat ze willen maar als ie er toch doorkomt is het toch goed,niet dan.en in prinipe die jij hebt die 200 diesel gaan zeeeeeer lang mee die motortjes leveren weinig pk en hebben een lange levensduur,misschien inderdaad wat er omheen zit gebouwd maar de motor op zich gaan niet gouw kapot

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

ik zit te denken zit er niet teveel olie op dat ie opeens wat olie via carterontluching opsnuift

w124-200 (0), 14 jaar geleden

klopt ja hahahha , ik draai al de max uitslag gaspedaal al terug vlak voor de keuring dat ie niet zo veel gas geeft bij intrappen. en de roet sensor een beetje uit de richting van de uitstoot houden scheelt al veel.
Ik denk dat meer w124 diesel rijders hier wel eens schrik van hebben bij keuring

w124-200 (0), 14 jaar geleden

Was ook al een gedachte maar dan was de rook blauwer denk ik , en deze is zwarter dan zwart.
Vandaar dat ik vroeg of het lek tussen de pomp en motor kwaad kan.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dat staat er volgens mij los van dat is gewoon een olielekage,maar dat kleine voorfiltertje wat onder je luchtfilterhuis zit zitten daar die klemmetjes goed op

w124-200 (0), 14 jaar geleden

Die heb ik nog nooit gezien , ??? heb wel op de kleppen deksel alle dikke zwarte pvc pijpen en koppelingen vervangen om dat daar damp of olie zweten en de bovenkant motor nat was , maar dat is helemaal over nu en mooi droog. waar zit dat ding precies ????

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

je kijkt op je luchtfilterhuis die zwarte bak dan kijk je daar langs naar beneden zie je een klein doorzichtig filtertje zitten (net een benzinefiltertje van een brommertje)deze altijd met grote filter wissel mee vernieuwen

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

die zwarte olie vlekken boven op je deksel bij die pvc pijpen is doorgaans normaal

w124-200 (0), 14 jaar geleden

ik weet wat je bedoeld , maar heb er alles van afgehad bij het luchtfilter huis maar ben dat ding niet tegengekomen. is dat niet een modificate geweest of extra tussen gezet ergens bij sommige wagens , heb hier een werkplaats handboek en zie het er ook niet op staan.
Moet wel zeggen dat onder in het branstof filter wat water zat , dat heb ik verwijderd en opnieuwd gevuld met diesel en dat ding er wee rop geschroefd (ik hoopte dat dat het euvel was) maar resultaat was nog het zelfde

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

alleen moet je effe kijken je hebt er met rechte aansluiting en met haakse aansluiting [url=http://img413.imageshack.us/i/picture001...][img]http://img413.imageshack.us/img413/2139/...[/img][/url]

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

hoofdbrandstoffilter verwijderen, even de leiding van je rembekrachtiger losmaken op de pomp sleutel 19 dan bovenop de filter die dop losdraaien eruit trekken en filter wegnemen nieuwe filter op zetten met nieuwe o ringen die erbij zitten en filter vullen met diesel weer terugzetten en leiding weer vastzetten als je die leiding losmaakt en uit de rubber trekt van bevestiging kun je er beter bij wel voorzichtig is een harde plastic leiding

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

hoe heb jij kunnen zien dat er water in je filter zat???dit is toch een gewoon filter zoals een bij de meeste auto's oliefilter eruit ziet

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dat voorfiltertje zie je zo zitten hoef je niks voor te verwijderen onder je luchtfilterhuis 20 cm lager komt van je leiding van je tank af. tegen het schassies aan ongeveer

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

klopen de auto gegevens wel die je bovenaan hebt ingevuld?????

w124-200 (0), 14 jaar geleden

filter er af gehaald en in een glazen pot leeg gegoten, dan zakt het water naar de bodem en de diesel drijft er boven en zie je duidelijk verschil in vloeistof (is waarschijnlijk condens water wat van uit de tank meekomt bij )
Maar het verwijderen van het water maakte niks uit met die plof roet daarna
Die carter onluchting is toch die zwarte pijp boven op ??? of zit er nog een tje ergens???
Want er heeft wel te veel olie ingezten in het blok, met bij vullen duurde het lang voor het zakte en daardoor ging er wat te veel in (stond boven max) maar dit probllem van roet is al 4 jaar en nu is het olie nivo weer normaal

w124-200 (0), 14 jaar geleden

W124.120 type sedan 4 deurs , om601 motor 4 cil diesel . 200d e-type 1992

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

deze filter gooi je toch niet leeg die vervang je elke 30 tot 40.000km plus dat voorfiltertje

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

da's een mooie afbeelding vanaf je pomp,maar dat voorfiltertje zit ver voor je pomp echt waar onder je luchtfilterhuis 20 tot 30 cm lager daar waar je leiding vanaf je tank komt

w124-200 (0), 14 jaar geleden

ja normaal wel , maar zo is er te zien of er vocht in het systeem zit

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

water onderin je filter is er altijd,je hebt sommige filterhuizen waarvan je dit kunt aftappen maar deze filters moet je gewoon vervangen om problemen te voorkomen,je tank namenlijk wordt warm en koelt af waardoor er elke keer condens in je tank komt.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

heb je geen afbeelding van brandstofleidingen van deze auto,misschien dat je dan meer ziet

nicwil (0) PRO, 14 jaar geleden

.
einde bericht

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

heeft dit te maken met water in je uitlaat spuiten of het flink achter elkaar paar keer gas geven om het water eruit te doen gooien ,je komt met je water toch niet vooraan in je uitlaat zeg die uitlaat loopt met flinke bocht over je achteras hoe krijg jij dan water in je voorste demper.[quote=nicwil]robby 10030 -- vb in 2001 audi 80 turbo op keuring niet te meten zo veel ,met de onzin methode volgens u terug gebracht naar 0,98 kosten 3/4 u daar voor bij vw dealer 1/2dag werk zoeken en 4nieuwe injectoren enz niet opgelost .alle mercedes 123- 124- c +s- classe -210 tot zowel cdi's allen vlot door roetmeting , mijn collega's hebben geen enkel probleem meer vanaf ze dit toepassen voor de roetmeting.nu ze het één maal hebben zien doen en werkwijze kennen. (zeker voor de korte km rijders)
Ik denk altijd men is nooit te oud om te leren, als ook oude apen leert men geen smoelen trekken.
einde bericht[/quote]

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

ter hoogte van nummer 17 zou ie moeten zitten

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dit is niet precies delfde als bij jou maar ik kon op internet niet zo vlug jou type vinden typ maar eens in bij google brandstofvoorfilter mercedes diesel[url=http://img517.imageshack.us/i/picture001...][img]http://img517.imageshack.us/img517/4500/...[/img][/url]

w124-200 (0), 14 jaar geleden

Zal straks eens kijken waar dat filtertje zit. of van de week. Zit hier nu weer met een laptop die kuren heeft.
En met dat water zal best wel helpen, alleen om water met hoge druk er in spuitten ai ai ,,,
kan dat geen kwaad in de moter dan ?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dat water zoekt de weg van de minste weerstand en dat is langs de slang terug de uitlaat uit.

w124-200 (0), 11 jaar geleden

sorry voor de late oplossing: Normaal zit er in het carter 6, a 7 ltr olie in , na verversen kwam er zeker 2 ltr extra uit hele dikke zwarte olie, in korte tijd een paar keer fiter en de olie (goedkope olie) ververs en reingingsmiddel, de laaste keer goede olie en nieuwe filter erop en was practies over die zwarte plot uit de uitlaat bij hoog toeren. de auto kwam normaal weer door de roet test de laaste jaren

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.