Mercedes-Benz E-Klasse: automaat E220 cdi stottert

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 cdi

Goedemiddag,

Sinds twee maanden ben ik de trotse bezitter van een E220 CDI uit 2002.
Auto is altijd dealer onderhouden ( beetje jammer dat er in het boekje enkel staat aangekruist of de olie is vervangen end. maar geen andere dingen ).

Het is mijn eerste privé auto, tevens ook mijn eerste automaat.
Gezien mijn geringe ervaring zit ik met een probleem.

Bij een koude motor loopt de auto prima, automaat schakelt over bij 1800 toeren als ik het gas los laat of vasthoud.
De vorige bereider was gok ik een rustige rijder, auto ziet er uit als nieuw, ikzelf rijd ook heel rustig en zelfs tegen het voorzichtige aan omdat ik bang ben
dat er wat stuk gaat haha. Dat van die vorige bereider is trouwens gebaseerd op het feit er een rookpluim uitkom als ik veel gas geef of de kickdown gebruik.

Terug naar het probleem, als de motor wat warmer is ( temparatuur lag in de winterse dagen altijd bij een warme motor tussen de 40 en de 60 graden, de laatste twee
dagen komen we tot de 80 graden ), als ik wat extra gas heb gegeven en als ik in de file rijd schokt mijn automaat hinderlijk voelbaar en tevens zichtbaar op de toerenteller
tussen de 1500 en 2200 toeren. ( Het zijn echt lichtelijke schokjes in alle versnellingen voelbaar ). Automaat staat eigenlijk al sinds ik hem heb in de W stand.
Bij plankgas is dit niet aan de orde of anders gezegd niet zichtbaar en/of voelbaar.
Tevens rijd ik veelal snelweg en hoeft de auto vrijwel niet of gering te schakelen, zodra ik wat langer inde binnenstad rijd zit ik met hetzelfde probleem.

Het lijkt wel alsof hij dit iets vaker gaat doen nu het warmer weer wordt ( heb er in ieder geval nu wel iedere dag last van ).

Zou iemand mij kunnen vertellen wat er aan de hand is en eventuele oplossingen in deze?
Ik ben nog niet bij de dealer geweest omdat die auto net 2 maanden oud is en ik hem zonder garantie heb gekocht en bang ben voor hoge kosten.

Wou dit eigenlijk meenemen bij de servicebeurt over 8000 km ( rijd 170km per dag dus dat is binnen 2 maanden ) maar weet niet of dat verstandig is.

Groet!

steph89

Geplaatst door steph89 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

Even olie en filter wisselen. Knapt hij echt van op.

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

En vervang ook je thermostaat, ook in de winter moet de motor de 80 graden bereiken.

steph89 (0), 14 jaar geleden

Olie en filter verversen/vervangen, is het verstandig dat ik dit nog uitstel tot de servicebeurt of is dit iets wat ik direct moet op gaan pakken met de MB dealer?

Betreffende de thermostaat; is dat misschien ook de reden dat er ( met nadruk heel af en toe ) een walm met een niet zo'n aannemelijke lucht uit mijn blowers komt? Volgens mij enkel bij airco maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Of zit ik er nu weer volkomen naast?

ToniMB (0) PRO, 14 jaar geleden

Spijtig maar je klachtomschrijving duidt op een kapotte koppelomvormer, of het KUB-ventiel in de koppelomvormer om precies te zijn. Je moet zo snel mogelijk naar de dealer om een glycoltest te laten doen, het is namelijk mogelijk dat de radiateur inwendig lekt waardoor er koelvloeistof in de automaatolie terecht komt. Als je daarmee doorrijdt gaat de automaat ook nog stuk, de koppelomvormer is zo te horen al overleden.

Pivavar (45), 14 jaar geleden

Die walm komt van je bijverwarming. Omdat de motor niet boven de 70 graden komt door de defecte thermostaat, blijft die altijd meedraaien. Zet de motor maar eens uit na een ritje van 15 minuten, je hoort de extra verwarming nabranden. Komt inderdaad geregeld voor. Nieuwe thermostaat, motor wordt weer 80+ graden en de bijverwarming slaat af.

steph89 (0), 14 jaar geleden

Dank jullie wel.

Dit klinkt als een flinke creditcard afschrijving.... lol.
Maarja, had al een beetje gedacht dat de eerste grote beurt wel wat duurder zou zien maar als ik dit zo hoor loopt dit in de duizenden euro's.

Hebben jullie een globale schatting wat dit ongeveer gaat kosten inclusief manuren?
Is er een Merceders Benz dealer welke hier in gespecialiseerd is? Ik heb mijn auto nog nergens in onderhoud en als altijd dealer onderhouden geweest voor ik hem kocht bij xxxxxxx in rotterdam.

Ikzelf ben woonachtig in alkmaar dus mijn eerste idee was om hem bij xxxxx ( volgens mij Centraal ) in onderhoud te stoppen, zit ik hier dan goed voor bovenstaand probleem of raden jullie me aan elders in het land werkzaamheden uit te voeren?

Pivavar (45), 14 jaar geleden

Thermostaat is 40 euro, monteren half uurtje maximaal. Dus daar loop je niet op leeg. Maar die automaat..... Autrans in Lunteren doet volgens mij gratis diagnose?

ToniMB (0) PRO, 14 jaar geleden

Thermostaat monteren kost alles bij elkaar met ontluchten en warmrijden wel een uur hoor, diagnose stellen automaat gewoon bij de dealer doen. Zij kunnen de kub(koppelomvormeroverbrugging) tijdelijk uitschakelen om te kijken of het dan weg is. Maar als jij zegt dat hij goed schakeld maar schokt tussen 1500 en 2200 toeren durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat het daar aan ligt en dus niet aan de automaat zelf. De glycoltest is wel van belang.

steph89 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.
Heb contact opgenomen met de Dealer, heb de zestiende aanstaande een afspraak gemaakt.

Dan gaan ze eea nakijken en repareren.

Ik zal jullie op de hoogte houden van het probleem plus hopelijk tevens de oplossing haha!

Als het de KUB oid zou zijn zou ik dat toch altijd moeten hebben, ik bedoel stuk is stuk, lol.
Geheel goed schakelen.... merk sinds kort dat hij een stoot/slip punt heeft tussen de twee en de drie bij 1600 toeren.

Ach, we wachten af en ik laat me (waarschijnlijk niet blij) verrassen.

steph89 (0), 14 jaar geleden

Even nog een kleine update:

Op aanraden ( lees: aandringen ) van een vriend een flesje met reinigingsmiddel oid ( te halen bij de shell, paars flesje ) in de tank gegooid.
Geloof het of niet, maar het stotteren was even weg, ongeveer 2 tank beurten profijt van gehad. Wel slibt de automaat voor mijn gevoel nog tussen de twee en de drie, hier lijkt het niet of hij schakelt bij 1500 toeren en schiet ik een stukje vooruit.

Afspraak bij de dealer laat ik gewoon staan, probleem is er natuurlijk nog steeds en het thermostaat probleempje moet ook even worden opgelost.
Denk dat dit wel genoeg is om te bepalen dat dit niet de koppelomvormer betreft, ( I guess ) en/of automaatbak olie.

saviaan (0), 14 jaar geleden

als een automaat lijkt te slippen of te schokken tussen de versnellingen kan dit komen door een te laag olie niveau in de automaat.
even de wagen starten, op de handrem zetten en in zn "D" drive zetten. dan de olie in de bak controleren of dat die op peil staat.
dit moet met draaiende motor in zn drive of "R"reverse. wel goed op de handrem zetten. ander lig je er onder.

succes.

nicwil (0) PRO, 14 jaar geleden

Saviaan,

Is dit een nieuwe manier van oliepeil controle of EIGEN UITVINDING-----wel ten stellingste af te raden voor ongevallen .
--MB- geeft wel aan peil te controleren in P of N stand en temperatuur maar NOOIT in D of R stand !!!!!!
Kan u ons eens vertellen welk auto merk U werkwijze van oliepeiling aan beveeld, en is er dan in de D-of R stand minder olie te pijlen dan in de P stand ????? EN hoe peil U de Type ML 164 ????
Ben benieuwd naar U verklaring deze werkwijze.

saviaan (0), 14 jaar geleden

hallo nicwil,
ik rijd zelf div mercedessen vanaf 1960 tm 1984. de automaten die ik heb moeten toch echt met draaiende motor in de D of R gepeild worden.
dit ivm dat dan de koppelvormer gevuld is en onder druk staat en dan dus het juiste niveau te meten is. (werk peil)
ik heb tussendoor nog een sprinter gehad een 112 td en ook die moest zo gepeild worden volgens de heren geleerde. vandaar mijn antwoord.
als je de bak peilt zonder hem in de versnelling te zetten is het oliepeil altijd hoger.

mocht het nou echt anders zijn dan hoor ik het graag. met wat naslagwerk ofzo.

mvg saviaan.

nicwil (0) PRO, 14 jaar geleden

dit buiten probleem topic starter
Saviaan,

alle mercedessen werden en worden heden nog steeds in P of N stand met draaien motor gemeten NOOIT anders geweest - met draaiende motor is de koppelomvormer steeds gevuld ---bij olie wisselen wordt aan gegeven naar de D en R stand te schakelen om nadien tot opgegeven min /max waarde en nu heden zelfs met in acht name van de olietemperatuur voorgeschreven peilhoogte te vullen -daar de olie stand verhoogt door uitzetting olietemperatuur.de electronische bakken hebben zelfs geen peilstok meer ( speci gereedschap ) de type ml 164 kan men zelfs niet meer peilen worden zelfs gevuld met aan gekoppelde stardiagnose tot 40°c met een overloop procedé
in mijn mb lectuur , microfische of op de stardiagnose is volgens u werkwijze van meten niets te vinden laat staan vermeld--en nogmaals er is geen enkel auto merk dat controle doet volgens u werkwijze

einde bericht.

saviaan (0), 14 jaar geleden

nou lees ik hier op het honda topic:* home » Honda (Professionals) » automaat peilen accord '97, het volgende antwoord.


het pijlen moet altijd (in dit geval bj 97) gebeuren altijd in DRIVE... indien de olie op pijl is? staat deze tussen min/max...

paul,

Laatst bewerkt door paulkelder ( 1 juni 2006 12:11:05)

dus er zijn toch mensen die er net als mij zo overdenken.
ik ga dit tog nog verder uitzoeken.

en ook zeer bedankt voor jou antwoord nicwil.

frans49 (0) PRO, 14 jaar geleden

@ saviaan . Het gaat hier over mercedes en niet over honda . De werkwijze die nicwil aangeefd is de enige juist en ook bij een sprinter 312D . Als de moter draait pompt de oliepomp in de versnellingsbak de koppelomvormer volledig vol . Dus meten in P of N . suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.